Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldreomsorg

bandreas

Anbefalte innlegg

Hei

Har en venn som har kommet i en litt lei situasjon. Han var sammen med ei dame som han slo opp med rett over nyttår. Fant så ut i ettertid at hun var gravid og at det er ikke lenger mulig å ta abort. Dvs. han skal bli far. Han vil gjerne at barnet skal ha en hel familie, men slik jeg ser det utenifra nå så er det en umulighet. De har prøver å leve sammen, men tilsynelatende går ikke det. Han er veldig redd for at han ikke får vært en aktiv far til barnet fordi eksen er istand til å sette seg på bakbeina (for å si det veldig mildt). Derfor er han redd for å slutte å prøve å redde forholdet. For meg som venn er det veldig trist å se på all dritten han må ta på seg og gjøre for å prøve å redde dette (som igjen virker umulig). Med andre ord, jeg vil at han skal ha så lite med moren til barnet å gjøre som overhode mulig. Men jeg vil gjerne ha noen betryggende fakta i ermet før jeg ytrer meninger som det.

Det jeg lurer på er hva som loven innenfor dette? Altså det med delt omsorgsrett. Både mor og far er sunne mennesker i jobb og det er ingen "unormaliteter" eller problemer å ta i betraktning. De kan bare ikke være sammen som et par. Kan mor nekte han å se barnet bare fordi hun vil, eller må hun ha noen form for bevis eller noe som støtter opp under hvorfor far ikke skal få se barnet sitt. Og hva er vanlig prosedyre i slike saker? Er det et meglingsmøte der man kommer til enighet om betingelser? Og hva er det vanligste utfallet når faren har lyst til å være så delaktig i oppdragelsen som mulig er?

Håper noen kan gi noen utfyllende svar og kanskje vise til noen lover/regler :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Håper noen kan gi noen utfyllende svar og kanskje vise til noen lover/regler :)

Det finnes ikke likestilling angående dette temaet i Norge, og det vil heller ikke bli innført fordi det er langt viktigere med aggressiv kjønnskvotering i lederstillinger enn å sikre at far har rettigheter i forhold til sitt eget barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...