Gå til innhold

Overtid hjelp

Anbefalte innlegg

Overtid er ikke inbakt i lønnen, har 220 overtidstimer i år. Jeg kan avspare noen dager, har avspasert rundt 24t i år. Problemet er at jeg ikke kan avspare 220 timer, (nesten en månede overtid) og kan ikke få de utbetalt i lønn. Har fastlønn og er ikke i ledende stilling. Hva skal jeg gjøre? True med at hvis jeg ikke får betalt for overtiden vil jeg avspare i 27 dager?

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov å lage en lovstridig kontrakt, så det kan være det samme om det står i kontrakten at han/hun skal jobbe gratis overtid. AML sier MINST 40% ekstra betaling.

Ikke godt å si hva du burde gjøre egentlig. Det avhenger veldig av hva du har lyst til videre, hvis du uansett har tenkt å slutte i jobben så kan du dra den helt ut og stå på kravet ditt om å få lønn. Det skal i henhold til AML lønnes minst 40% tillegg på overtid, avspasering kan også gjøres etter avtale.

Har du lyst å fortsatt ha jobben din er det kanskje ikke så lurt å krangle med sjefen selv om han ikke kan gi deg sparken, kan hverdagen din bli kjedelig hvis sjefen er rette typen.

Du har uansett KRAV på avspasering eller betaling.

Min anbefaling er å fortelle sjefen din hva du føler om situasjonen (at du har jobbet nesten 200 timer gratis og at sjefen din bryter AML med sin framtreden), og sier at du håper dere kan bli enige om noe som fungerer for dere begge. Hvis ikke så må du nesten vurdere ditt neste trekk selv, det er enten å la saken ligge eller dra det inn for retten.

En annen ting du ikke nevner, er hvorvidt det var du som fant ut at det måtte jobbes overtid, eller om ledelsen din gav beskjed om det. Er det overtid på ditt eget initiativ har du ikke nødvendigvis krav på betaling, da du sannsynligvis ikke er i en stilling som kan gi tillatelse til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...