Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øyelaser i utlandet. Erfaringer?

Tå.

Anbefalte innlegg

Vurderer å kaste kontaktlinser og briller. Ser at det er mulig å få fikset synet for 3k i India og Sør Amerika blant annet. Men dette høres jo ikke så ekstremt trygt ut.

Så lurer på om noen har erfaringer de ønsker å dele på dette området. Enten negative eller positive. Er vel helst jakt på noen negative erfaringer for å vite hva som kan være worst case scenario :)

Endret av Tå.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har overhode ingen erfaringer med øyeoperasjoner i den delen av verden. Men rent generelt gjør jeg meg noen tanker om alle utenlandsoperasjoner. Du må ta følgende i betrakting:

1. Bivirkninger, worst case: blind

2. Hvis bivirkninger: forsikringer?

Det er synet ditt vi snakker om, det skal man ikke tukle med uten at man vet hva man gjør.

Lenke til kommentar

Så Norge er best på øyelaser og derfor bør jeg ikke dra utenlands? Er det det du sier Tom? At operasjonen blir utført i Norge er ikke noen garanti for at operasjonen har mindre risiko enn om den blir utført i tsjekkia.

Styrken er forøvrig -3.

Lenke til kommentar

Så Norge er best på øyelaser og derfor bør jeg ikke dra utenlands? Er det det du sier Tom? At operasjonen blir utført i Norge er ikke noen garanti for at operasjonen har mindre risiko enn om den blir utført i tsjekkia.

Styrken er forøvrig -3.

Det jeg sier er at slike operasjoner er mye bedre regulert av myndighetene i Skandinavia enn i f.eks India. Du vil også ha mulighet for å fremstille krav hvis noe går galt.

En kan allikevel si at noen av planetens beste leger kommer fra India, men mitt sunde fornuft sier nei.

Og ja, det er alltid en viss risiko ved kirurgiske inngrep, selv i Norge.

Lenke til kommentar

Hei, er selv dritt lei maset med linser, har -1.25 på begge øyner og meldte meg idag på gratis forundersøkelse hos Argus i Bergen. De har 5000kr i rabatt på operasjon om man melder seg på forundersøkelse før 20 april.

Synes selv at 25-30 000 er i drøyeste laget, og den dyreste typen laser kan vel ligge helt opp mot 35k. Galskap om man tenker timepris.

Har begynnt å se på alternativer selv, lasikreiser.no tilbyr pakkereiser til østeuropa - noe de visstnok har gjort i mange år og teknologien og kompetansen på legene der borte skal visstnok være veldig høg. Prisene ligger såvidt jeg vet på mellom 10-15000 istedet for 25-30000 her i Norge.

Spent på hva du finner ut av, skal se litt rundt etter info selv så holder vi tråden i live her.

Lenke til kommentar

Tanta mi bruke lasiksyn.no som sender deg til Istanbul i Tyrkia, det koster 15 000 for hele greia inkludert flyreise, hotell, transport i Istanbul, øyedråper og annet (http://lasiksyn.no/pris.html). Hun gjorde dette i 2008 om jeg ikke husker helt feil, og har etter operasjonen ikke hatt noen problemer med synet sitt. Jeg ville vært noe skeptisk med å reise til India, Sør-Amerika eller Kina (kan hende dette er god gammeldags ignoranse ute og går, men), men det er mange som reiser hvert år til Tyrkia, Tsjekkia, Ungarn og andre steder i Europa for billigere laseroperasjoner. Vurderer Lasiksyn selv når jeg får råd,

Lenke til kommentar

Hei, jeg har selv tatt laser i Tyrkia for 4,5 år siden. Jeg fikk komplikasjoner på det ene øyet og hadde nesten ikke noe syn på det, når det var på det verste. Jeg savnet da muligheten til å gå tilbake for oppfølging. Jeg fikk god hjelp på øyeavdelingen på sykehuset, og synet mitt i dag er bra. Sykehuslegene var helt klare på at dette like gjerne kunne ha skjedd om jeg hadde operert meg i Norge, og at kvaliteten på legene og laserne var like gode, enten du ble operert her hjemme eller i utlandet. Jeg vil alikevel advare mot å reise langt, muligheten til oppfølging er viktig. Hvis jeg skulle gjort det om igjen i dag ville jeg ikke ha dratt langt avgårde, men jeg hadde gjerne dratt til Sverige og spart ca 1/3 av hva prisen er her i Norge.

Lykke til, uavhengig av hvor du velger å operere deg.

mvh. Vidar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...