tortugas Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hadde tenkt å kjøpe meg en NAS til jeg kom på at jeg hadde en gammel maskin på loftet. Hovedkortet er et Asus A7N8X-E. Maskina boota når jeg satte strøm på den så jeg går ut i fra at resten av komponentene fortsatt lever. Det jeg trenger er noen gode tips på hvordan jeg får dette til å bli en grei filserver. Kabinettet er stort, så det er rikelig med plass til disker. Ser for meg RAID5 med 4*2 TB disker. Ønsker å unngå at diskene går i dvale slik jeg opplever på min Popcorn mediastreamer. Serveren skal brukes til lagring av bilder, film og musikk. Mener å huske at dette kortet har innebygd Gigabit nettverkskontroller. Er det riktig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Ja, innebygd Marvel gigabyte kort. Lenke til kommentar
mello0110 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Dersom hovedkort har en innebygget RAID-funksjon, er ikke denne alltid noe å satse på. Men hvis lasten på filserveren din er 1-2 klienter vil du ikke merke noe til ytelsesforskjellen du ville hatt med en dedikert raid-kontroller uansett. Dersom du har tilgang til en windows server-lisens, så kjør det ettersom det kan være enklere å feilsøke diverse problemer (avhenger av din kunnskap med linux). Du kan kjøre normal windows-fildeling, eller sette opp noe mer avansert i forhold til streaming osv. Jeg personlig anbefaler linux server da det bruker mindre ressurser på selve systemet og lar deg prioritere andre oppgaver uten noe særlig ytelsestap. I tillegg er det gratis. Du har mange muligheter for web-baserte administrasjonsverktøy og kan definere brukere på LDAP-nivå uten å måtte melde inn maskiner i noe domene som kan gi deg større muligheter for å benytte samme brukerkonto over flere systemer dersom ønskelig (lokal filserver, FTP-server, web-server og mye mer) I forhold til at diskene går i dvale er dette noe windows server og ubuntu server(f.eks.) har avslått som standard og vil da ikke være til noen bekymring. Hvis du ikke har plass til mer en 4 disker vil nok RAID5 være et godt valg. Skulle du trenge mer plass i ettertid må du skaffe en egen kontroller som det må bygges et raid på for så å overføre innholdet på det første raidet til det nyeste. Du har da også mulighet for å ekspandere raidet ytterligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå