Gå til innhold

Dele database for bildeler hvor?

Anbefalte innlegg

Skal ha laget en database på nett dær flere private bilopphuggere skal kunne legge ut bildeler dem skal selge.

Her skal det være 1 administrator (altså meg) og flere brukere som kan legge inn deler med bilder, beskrivelse m.m selvfølgelig sortert etter bilmerke og modell.

Har diverse andre spesifiksjoner også som er ønskelig.

Ser for meg noe lignenede som f.eks www.bilvrak.com eller www.bruktbildeler.com

Noen som har tips om hvor mann kan få laget noe slikt?

Evt hva noe slikt kan komme til å koste?

Har kjøpt domene så resten gjenstår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor skal databasen være? Sett i henhold til antall brukere og poster. Basert på dette og hvordan databasedesignet skal være generelt, hva må datbasen støtte? Hvilket databasesystem skal du gå for OpenSource (MySQL, PostgreSQL etc) eller kommersielt (MSSQL, Oracle etc). Hvis det skal være mulig å søke, vil det ikke da være bedre med en ekstern søkemotor (f.eks Solr)? Ettersom spørringer i SQL kan ta lang tid, er det bedre (min mening) å dra ut informasjonen man trenger og indeksere det i en søkemotor. Hvis brukeren skal ha mulighet til å legge inn info selv, skal det være egenprodusert eller finne et ferdigprodusert system som kan konfigureres?

Jeg ser for meg at dette prosjektet kan være alt fra ganske enkelt til ganske komplisert, alt etter hvordan kravene til systemet er.

Lenke til kommentar

Databasen vil kansje inneholde ca 500-1000 bildeler, er litt vanskelig å si nøyaktig da vi ikke vet noe nøyaktig antall deler. Men vær dele artikkel på kunne inneholde bilmerke, modell, årsmodell, beskrivelse, bilde, evt. Pris og kontakt informasjon til den som har lagt inn denne delen.

Er bare en bestemt gruppe brukere ca 10stk som skal ha mulighet til å legge inn deler. Dær alle nett brukere skal kunne gå inn på denne siden å se om noen av oss har den aktuelle delen nettbrukeren har bruk for.

Har ikke peiling om hvilken data base mann skal bruke.

Hadde det funnet noe ferdig system som kunne brukes og konfigureres så hadde jo det vært kostnads og tids besparende.

Det viktigste er at systemet er enkelt å bruke og på norsk.

Lenke til kommentar

Jeg har seff sett på bilvrak.com, det er akkurat derfor jeg spør om du virkelig trenger å «spesialuvikle» en løsning, når det antagelig fins en drøss ferdigskrudde opensource-løsninger som dekker behovet. Evt. vil det jo være veldig informativt om du forklarer akkurat hvorfor det ikke går? En nettbutikkløsning har typisk en logistikk/katalogmodul, som du kan ta i bruk, mens du ikke tar i bruk funksjoner for salg og betaling osv. Just a thought, noen ganger er det enklere å tilpasse eksisterende løsninger, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...