Gå til innhold

Panorama, blenderprioritet eller manuell?

Anbefalte innlegg

I går var eg på fjellet her, og skulle ta panoramabilete under solnedgangen.

Lyset varierte med andre ord veldig masse fra aust til vest.

Prøvde med to forskjellige varianter, eine med blenderprioritet, og andre med manuelle innstillinger.

Bortsett fra enkelte overganger mellom bilda, så blei det med blenderprioritet best eksponert. Men desse overgangane ødelegg ein god del for min egen del.

5616909499_ee46087db4_z.jpg

Panorama fra signalen, versjonen med blenderprioritet by K.Sund, on Flickr

5616796667_a154d2844f_z.jpg

Panorama fra Signalen, med manuelle innstillinger by K.Sund, on Flickr

Hvordan kan eg få best mulig resultat på panoramabilda mine i framtida? Kva er anbefalinga?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foretrekker selv manuelt - skyter så i RAW, så jeg kan hente inn det overeksponerte - er teit med forskjellig eksponering.

Skyter derfor i manuell, med fast blender, lukker, ISO og hvitbalanse.

Prøver også å unngå motiver med for mye dynamikk.

Edit: Og ja - skyter litt nedblendet, både for økt dybdeskarphet og for å unngå vignettering.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Har du brukt stativ her?

Blenderprioritet er egentlig ganske greit å bruke på panorama, men husk å sette hvitbalansen før du starter. Manuell er dog å foretrekke, men da må du gjerne fikle litt og måle deg frem til en gjennomsnittseksponering (?) som du vil bruke på alle bildene.

Jeg har ikke tatt så altfor mange panorama bilder, men ett par ting er greie å følge:

Manuell modus

Stativ

Hvitbalanse

Manuell fokus

Bruk gjerne 50mm ekvivalent eller mer (kommer ann på objektivet, man ønsker å unngå distortion

Skyt helst i RAW.

Sist men ikke minst - rett opp horisonten så godt som mulig etter at bildene er sydd sammen.

Jeg har ett panorama her som langt ifra er perfekt, men hvor jeg har fulgt stort sett disse rettningslinjene.

Lenke til kommentar

Har brukt stativ ja. Brukte blender F8.0 for å få litt dybdeskarphet. Kunne kanskje tatt med F11 istaden.

Tok i RAW, og henta RAW-filene direkte i Photoshop. Men som dere ser, så var det allikavel ikkje heilt velykka. Kanskje litt ekstremt å ta med sola i bilete?

Behandler dere RAW-filene før dere tar dei inn i PS?

Red:

Kvitbalansa slepp eg vel å tenke på, iom eg bruker RAW?

ISO og lukker er uansett fast. Manuell fokus har eg også hørt kan ver ein fordel, synspunkt på det? (Har ikkje brukt det i dette tilfelle).

Endret av Kaksa
Lenke til kommentar

Du trenger ikke sette hvitbalansen hvis du skyter i RAW, sålenge du setter den likt etterpå - det er uansett en fordel å alltid sette nærliggende riktig hvitbalanse når du tar bildene. Jeg justerer alltid i enten lightroom eller DPP før jeg gjør noe mer hvertfall.

Å sette fokus fast er nesten ett must.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...