morgan_kane Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hei, Jeg har muligens lekasje av kjølevæske, hvordan gå frem for å undersøke det nærmere? Uaktuelt å sette bilen på verksted. Skal på langtur imorgen så jeg tenker å kjøpe meg en dunk kjølevæske i reserve som jeg blander ut og fyller på med om jeg mister mye. Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Det finnes pumper for å sjekke dette, ved at man pumper trykk inn i kjøleanlegget og ser hvor kjøleveska går. Kjøleveska blir også hvit, litt salt-aktig når den størkner. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 Hva koster disse pumpene og får man kjøpt de på biltema? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Hva koster disse pumpene og får man kjøpt de på biltema? Biltema har to alternativer, en til 649,- og en til 1499,- Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Om ikke lekkasjen er veldig stor funker kanel som tetningsmiddel, 1-3 spiseskjer i kjølevæska gjør susen Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Alså, lekasje av kjøleveske finner du ved og; A - Start bilen B - Opne opp panseret. C - se på radiatoren D - konkludere om den leker, viss den leker vill det bli observert vatten utenfor systemet. E - Om trinn D var tilfellet, tett det med sikaflex eller lignende. F - om trinn D skulle være feil se vekk i fra trinn E og gå videre til slangene G - trykk på slangene for og se om det er noen plass det lekker ut H - om slangen lekker tett det. Det og finne en vann lekasje er rimelig enkelt, siden det meste ligger synlig. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Hei igjen, dette er mest sannsynlig en veldig liten lekasje, for igår når jeg sjekket det på samme nivå som tidligere på dagen når jeg fylte. Da hadde jeg kjørt i ca 3 timer. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Ikke hiv kanel oppi. Det fungere, men det kommer også til å se ut som en møkakjeller oppi radiatoren etterpå. Jeg kjøpte Biltema sitt tettestoff. (Utett varmeregister.) Har kjørt i 2 år etter dette uten lekkasje. Lekkasjen skyldes: 1 . Gåen vannpumpe 2. Morkne slanger 3. Gåen topp-pakning. (Dette kan fører til at slanger ryker pga sylindertrykk kommer ut i kjølesystem.) 4. Steinsprut i radiator (Tettes med loddetinn) 5. Lekkasje et annet sted. (Som varmapparatet i mitt tilfelle) Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Tettemiddel du får kjøpt setter seg i radiotoren også, men det ser jo litt bedre ut oppi der etterpå . Ville selvsagt ikke brukt kanel på en nyere bil, men på en eldre bil ser jeg ikke problemet. Funket fjell de gangene jeg eller noe bekjente har brukt det. En kollega som pendler 7-8mil t\r til jobb kjørte med kanel i flere år til bilen var klar for hoggern. Kjøleeffekten har jeg eller ikke opplevd noe problem med. En stor ulempe er at man får lyst på grøt når man kjører Endret 16. april 2011 av trra Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Om det hadde vært gåentoppakning ville han ha hatt olje i vannet eller vann i oljen Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Hvis du har VAG, kan det være beholderen som er problemet. Slik var det på min. Hvis det er beholderen, vil det ikke gjøre utslag på trykktest, og tetningsmiddel vil heller ikke hjelpe. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Viss det er VAG er vell tettningsringen til pumpen og en svakhet? eller tar eg feil? Viss det er Mercedes er det gjerne halsen på radiatoren. Noen japse biler, Nissan og Hyundai har eg hørt sliter primært med dårlit tettning i selve radiatoren, sprekker opp på undersida. Bilmerke, Modell og generell info hjelper på. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 En stor ulempe er at man får lyst på grøt når man kjører Husker da jeg røykla hele blomstertorget i Bergen med god grøtlukt! Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Opel astra 1.7 tds. Skal sjekke nivået etterpå. Har ikke etterfylt siden jeg startet dette innlegget. Temperaturen var fin på bilen i hele går mens jeg kjørte så lekasjen er minimal. Evt har bilen bare brukt litt mye kjølevæske i en periode. Endret 17. april 2011 av morgan_kane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå