AssistBear Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 God aften alle sammen. Jeg trenger litt hjelp til å sette sammen en stasjonær PC som passer til 3d design med 3Dsmax, den bør tåle litt store scener med mange polygoner og rendering over lengre tid. Det er også en fordel om den kan ta et par spill i tilegg. Problemet er at jeg aner svært lite om hardware til datamaskiner og trenger veiledning til hva jeg skal velge. Det er hele pcen som skal kjøpes, alt fra kasse til tastatur, det eneste jeg ikke trenger er høytalere. Budsjettet mitt ligger rundt 15000,- og det hadde vært fint med en liten forklaring på hvorfor den delen er bra/dårlig. Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Jeg regner med at det vil lønne seg med en kraftig quad core prosessor, f.eks en I7-2600K som hører til Intels nye portefølje kalt Sandy Bridge (socket 1155). Edit: Denne prosessoren har såkalt "Hyper-Threading", som betyr at den kjører 8 prosesser samtidig. Av hovedkort er Asus sine P8P67 kort å anbefale. Personlig ville jeg gått for PRO, Deluxe eller Sabertooth versjonen av dette kortet, men Pro versjonen holder for de fleste. Jeg må innrømme at jeg ikke vet veldig mye om hva som kreves for 3D design, men et godt skjermkort må du nok ha! Da ville jeg anbefalt GTX 580 Twin Frozr, som er en modifisert versjon med bedre kjøling mm. Dette drar også alt av de nyeste spillene på full grafikk. Minne trenger du nok også en del av, så jeg ville satset på 8GB+. Der vil jeg anbefale XMS3 1600Mhz CL9 8GB. En SSD disk er vel også å anbefale, for en kjappere opplevelse. Intel 510 gir deg solid ytelse, men merk deg at disse blir for dyre å bruke som lagringsdisker (pga høy pris per GB). Ta med en Samsung Spinpoint F3 disk, eller eventuelt en Western Digital Black Edition. Håper dette var til hjelp! Endret 14. april 2011 av Athey Lenke til kommentar
AssistBear Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 Jeg regner med at det vil lønne seg med en kraftig quad core prosessor, f.eks en I7-2600K som hører til Intels nye portefølje kalt Sandy Bridge (socket 1155). Edit: Denne prosessoren har såkalt "Hyper-Threading", som betyr at den kjører 8 prosesser samtidig. Av hovedkort er Asus sine P8P67 kort å anbefale. Personlig ville jeg gått for PRO, Deluxe eller Sabertooth versjonen av dette kortet, men Pro versjonen holder for de fleste. Jeg må innrømme at jeg ikke vet veldig mye om hva som kreves for 3D design, men et godt skjermkort må du nok ha! Da ville jeg anbefalt GTX 580 Twin Frozr, som er en modifisert versjon med bedre kjøling mm. Dette drar også alt av de nyeste spillene på full grafikk. Minne trenger du nok også en del av, så jeg ville satset på 8GB+. Der vil jeg anbefale XMS3 1600Mhz CL9 8GB. En SSD disk er vel også å anbefale, for en kjappere opplevelse. Intel 510 gir deg solid ytelse, men merk deg at disse blir for dyre å bruke som lagringsdisker (pga høy pris per GB). Ta med en Samsung Spinpoint F3 disk, eller eventuelt en Western Digital Black Edition. Håper dette var til hjelp! Takker for svar. Jeg har sett litt på SSD disker, men av personlig erfaring vet jeg at jeg trenger mye lagringplass. Er det nødvendig med en slik eller kan jeg klare meg med en vanlig hardisk? Nå vet ikke jeg hvor mange deler som utgjør en pc, men jeg anntar at jeg trenger en PSU og en kasse. Trenger jeg også en heavy kjølesystem? Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Takker for svar. Jeg har sett litt på SSD disker, men av personlig erfaring vet jeg at jeg trenger mye lagringplass. Er det nødvendig med en slik eller kan jeg klare meg med en vanlig hardisk? Nå vet ikke jeg hvor mange deler som utgjør en pc, men jeg anntar at jeg trenger en PSU og en kasse. Trenger jeg også en heavy kjølesystem? Det er selvsagt ikke nødvendig med en SSD disk, du greier deg nok fint med en F3 eller Black Eiditon Av PSU så holder det med 700W, såfremt du ikke har planer om å sette inn enda et grafikkort. Allikevel ville jeg nok gått for en 800W, gjerne fra Corsair, de er kjent for god kvalitet på PSU-ene sine. Når det gjelder kabinetter er Fractal sitt R3 en forumfavoritt, og er veldig godt å bygge i. Stor plass og god luftgjennomstrømning. Av kjølesystemer så følger det som regel med en eller flere vifter med kabinettet, og de interne komponentene er også inkludert kjøling. Hvis du vil ha lavere støynivå eller har planer om å overklokke maskinen ville jeg nok gått for en ny prosessorkjøler, for eksempel Cooler Master Hyper 212. Da får du prosessoren over 4 Ghz med fine temperaturer og lavt støynivå. Noe som kan lønne seg er å kjøpe med et par 120 mm vifter til kabinettet for å forbedre luftstrømmen. Optisk drev(DVD/Blu-Ray) følger forresten ikke med kabinettet. Lenke til kommentar
Lambern Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) systemkrav for 3dsMax2011: 64-Bit 3ds Max 2011 or 3ds Max Design 2011 for Windows Operating system: Microsoft Windows 7 Professional x64 Microsoft Windows Vista Business x64 (SP2 or higher) Microsoft Windows XP Professional x64 (SP3 or higher) For general animation and rendering (typically fewer than 1,000 objects or 100,000 polygons): Intel® 64 or AMD64 processor with SSE2 technology* 4 GB RAM (8 GB recommended) 4 GB swap space (8 GB recommended)** 3 GB free hard drive space Direct3D 10, Direct3D 9, or OpenGL-capable graphics card† (256 MB or higher video card memory, 1 GB recommended) Three-button mouse with mouse driver software DVD-ROM drive†† Microsoft Internet Explorer 8.0 or higher or Mozilla Firefox 3.0 or higher browser Internet connection for web downloads and Autodesk Subscription-aware access For large scenes and complex data sets (typically more than 1,000 objects or 100,000 polygons): Intel® 64 or AMD64 processor with SSE2 technology* 8 GB RAM 8 GB swap space** 3 GB free hard drive space Direct3D 10, Direct3D 9, or OpenGL-capable graphics card† (1 GB or higher video card memory) Three-button mouse with mouse driver software DVD-ROM drive†† Microsoft Internet Explorer 8.0 or higher or Mozilla Firefox 3.0 or higher browser Internet connection for web downloads and Autodesk Subscription-aware access kilde Når det gjelder skjermkort, så finnes det egne skjermkort (ATI FirePro og nVidia Quadro) som er egnet for jobbing med mange polygoner/linjer etc. Disse er ofte ganske kostbare og egner seg ikke særlig godt til gaming. Det er dessverre vanskelig å få i både pose og sekk akkurat her... Link til PDF med støttede kort til 3dsMax edit: la til en link Endret 14. april 2011 av Lambern Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) systemkrav for 3dsMax2011: 64-Bit 3ds Max 2011 or 3ds Max Design 2011 for Windows Operating system: Microsoft Windows 7 Professional x64 Microsoft Windows Vista Business x64 (SP2 or higher) Microsoft Windows XP Professional x64 (SP3 or higher) For general animation and rendering (typically fewer than 1,000 objects or 100,000 polygons): Intel® 64 or AMD64 processor with SSE2 technology* 4 GB RAM (8 GB recommended) 4 GB swap space (8 GB recommended)** 3 GB free hard drive space Direct3D 10, Direct3D 9, or OpenGL-capable graphics card† (256 MB or higher video card memory, 1 GB recommended) Three-button mouse with mouse driver software DVD-ROM drive†† Microsoft Internet Explorer 8.0 or higher or Mozilla Firefox 3.0 or higher browser Internet connection for web downloads and Autodesk Subscription-aware access For large scenes and complex data sets (typically more than 1,000 objects or 100,000 polygons): Intel® 64 or AMD64 processor with SSE2 technology* 8 GB RAM 8 GB swap space** 3 GB free hard drive space Direct3D 10, Direct3D 9, or OpenGL-capable graphics card† (1 GB or higher video card memory) Three-button mouse with mouse driver software DVD-ROM drive†† Microsoft Internet Explorer 8.0 or higher or Mozilla Firefox 3.0 or higher browser Internet connection for web downloads and Autodesk Subscription-aware access Når det gjelder skjermkort, så finnes det egne skjermkort (ATI FirePro og nVidia Quadro) som er egnet for jobbing med mange polygoner/linjer etc. Disse er ofte ganske kostbare og egner seg ikke særlig godt til gaming. Det er dessverre vanskelig å få i både pose og sekk akkurat her... Link til PDF med støttede kort til 3dsMax Det virker som om GTX 580 er støttet etter det jeg leser her. Men selvfølgelig skal man ta dette med en klype salt. Men noen sliter med Vista og XP. Problemene skal være løst i Win 7 etter hva jeg har funnet ut etter litt søking på google. Endret 14. april 2011 av Athey Lenke til kommentar
Lambern Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Problemet med gaming-kort er visnok at de er optimalisert for p vise mange bilder per sekund(FPS), mens de profesjonelle kortene er optimalisert for å vise færre bilder med mer informasjon. Hvorvidt TS trenger et profesjonelt kort kommer an på hvor store scener som lages. Selv bruker jeg 3dsMax til enkle rendringer uten animasjon, men merker at mitt HD 5850 tidvis sliter med viewport. Er også plaget av problemer med nye drivere til tider... Det fungerer til mitt bruk, men kan ikke knirkefritt. Dette gjelder forsåvidt også i AutoCad Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Problemet med gaming-kort er visnok at de er optimalisert for p vise mange bilder per sekund(FPS), mens de profesjonelle kortene er optimalisert for å vise færre bilder med mer informasjon. Hvorvidt TS trenger et profesjonelt kort kommer an på hvor store scener som lages. Selv bruker jeg 3dsMax til enkle rendringer uten animasjon, men merker at mitt HD 5850 tidvis sliter med viewport. Er også plaget av problemer med nye drivere til tider... Det fungerer til mitt bruk, men kan ikke knirkefritt. Dette gjelder forsåvidt også i AutoCad Men man må ikke glemme at GTX 580 gir en god del mer ytelse enn et 5850. Lenke til kommentar
Lambern Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Nei, men poenget er at gaming kort er optimalisert for annen bruk. Problem som kan oppstå i viewport er at ting f.eks "forsvinner" når man panorerer/roterer... Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Nei, men poenget er at gaming kort er optimalisert for annen bruk. Problem som kan oppstå i viewport er at ting f.eks "forsvinner" når man panorerer/roterer... Såvidt jeg forstod trådstarter, så ville han ha en rigg han også kunne spille med. Hvis vi snakker om en ren workstation her, så må jeg nok melde meg ut. Edit: "Rendering is CPU and RAM bound ( Textures and models loaded into memory, CPU calculates everything ) and your GPU has nothing to do with it. The faster your processor, the less time you spend waiting for something to render. The more RAM you have, the more complicated your scene can be. Modeling is GPU and video RAM bound. The more RAM your GPU has the larger the model you can work with. The more powerful the GPU, the faster you can turn/manipulate that model. If the model gets too complicated for the GPU's RAM to hold, you crash. ( This is why you see so much RAM on professional cards )." Er litt usikker på kilden her,men det virker som om han vet hva han snakker om. Endret 14. april 2011 av Athey Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 3D-rendering er vel blant de få programmene som drar virkelig nytte av flere kjerner og minne: i7-970 og et X58-hovedkort, 12GB RAM. Av videokort virker det som Nvidia har mest støtte for 3D-akselerasjon etter litt rask googling. Til gaming er AMD HD 6950 det jeg ville valgt for å spille på, da dette har god "bang4buck" og forskjellen til et GTX 580 er ikke alt for stor. GPU-akselerasjon kan visstnok senke render-tidene fra 30 minutter til 5 minutter, så det er kanskje en idé å kjøpe et Nvidia-kort. GTX 570 er mest bang4buck om du skal bruke den til CUDA, GTX 580 er sterkere, men prisforskjellen er for stor og ytelsen er det ikke stor nok forskjell på slik jeg ser det. 1 Lenke til kommentar
AssistBear Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 Nå er ikke spilling livsviktig for meg. Pcen er først og fremst til modellering og animasjon, og kommer vel til å bli oppgradert når studiene mine er ferdig om to år. Jeg takker for hjelpen om kommer til å se på disse delene. Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Nå er ikke spilling livsviktig for meg. Pcen er først og fremst til modellering og animasjon, og kommer vel til å bli oppgradert når studiene mine er ferdig om to år. Jeg takker for hjelpen om kommer til å se på disse delene. Arni sitt forlag høres fornuftig ut. Lenke til kommentar
AssistBear Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Har kokt sammen noen deler som ser spennende ut. Er det noen som har innspill eller kritikk til det jeg har valgt og er disse delene kompatible? http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=917581&su=D4867EDD-07FE-42E0-ABBC-7B4E1E8A609F EDIT: fant ut at kortet kunne bli problematisk. Så jeg byttet det med et annet. Endret 15. april 2011 av AssistBear Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Eneste jeg ser som litt dumt på listen over er at du har valg ram med 1333Mhz istedenfor 1600. Tror prisforskjellen er så liten at du absolutt burde gå for 1600Mhz ram ettersom det er ganske viktig for det du kommer til å drive med. Har ingen erfaring med det skjermkortet du har valgt så kan ikke si noe om det. Ser at Komplett ikke har dette tastaturet inne, men ville absolutt anbefalt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342820. Kanskje ikke optimalt til gaming, men er etter min mening et av de beste tastaturene jeg har prøvd noensinne. Mvh wampster Lenke til kommentar
AssistBear Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Jeg byttet ut RAM til 1600mhz slik jeg ble anbefalt. Er fortsatt litt usikker på kortet. De som passer til 3d er som oftet oppe i 10000-20000,-. Så jeg valgte et "Twin Frozr II" som tar spill ihvertfall. Tenker at jeg invisterer i et av de anbefalte nvidia kortene etter at studiene mine er ferdig. Litt dumt spørsmål, men hva slags lydkort trenger jeg? regner med at det ikke er inkludert. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det holder nok i massevis med onboardlydkortet på hovedkortet. Anbefaler deg også å lage oppsettet på Dustinhome og se om det blir billigere enn komplett. Har en tendens til det :o) Lenke til kommentar
wampster Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Forresten, kunne ikke den nye 2600k prossesoren være et godt alternativ istedenfor den prossesoren du har satt opp? koster 2000 kr mindre og ser ut til å være ganske så hissig når det kommer til de oppgavene du trenger den til. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) 3DS MAX 2012 kommer med renderings delen iray, som kan bruke Cuda til rendering. Fungere fint når jeg tester med 2 GTX 460 og i5 2500K, alle gpu og cpu kjerner sammarbeider og ligger på 100% last. Så greit med gode kjølere og bra lufting i kabinettet. Velger du skjermkort fra AMD mister du muligheten for å bruke Iray, men ellers skulle det vel fungere på alle kort som støtter cuda. Men støtten for gpu rendering er fortsatt ikke særlig utbredt. Vray lar deg rendere "preview" på gpu, men ikke endelig produksjon. Og iray er heller lite avansert når det kommer til lyssetting. Så er nok fortsatt mest realistisk å ta høyde for at all rendering kjøres på cpu. Angrer litt på at jeg valgte 2500K og ikke 2600K, for 3ds max er vel et av få programmer som virkelig drar nytte av HT. Endret 15. april 2011 av Sigurd2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Forresten, kunne ikke den nye 2600k prossesoren være et godt alternativ istedenfor den prossesoren du har satt opp? koster 2000 kr mindre og ser ut til å være ganske så hissig når det kommer til de oppgavene du trenger den til. leser du litt lenger opp ser du at jeg anbefalte en i7-970 fordi den har 6 kjerner, 3d-rendering spiser alt det kan av kjerner og ram, så da er det en grei investering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå