Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som har erfaring med bok "Memo"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

overskriften sier det meste. Har boka fungert for dere? hr dere fått bedre resultater på prøver..samfunn, natur...osv?

Jeg har lest hele boka, men bare satt meg inn i et par av memoreringsmetodene.

Den ene har jeg brukt virkelig mye, og det er å plassere det du skal huske på en reiserute.

Fungerer som bare det, anbefaler å lese boken, og du trenger heller ikke å sette deg inn i de vanskeligste metodene

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del memo bøker ja. Når jeg leste boka var jeg veldig trøtt i begynnelsen. Det var en del oppgaver jeg kunne prøve meg på som for eksempel huske de 10 største landene i verden. Da jeg prøvde klarte jeg å huske alle, og har da kjøpt og lest en del memo bøker. Jeg anbefaler de sykt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del memo bøker ja. Når jeg leste boka var jeg veldig trøtt i begynnelsen. Det var en del oppgaver jeg kunne prøve meg på som for eksempel huske de 10 største landene i verden. Da jeg prøvde klarte jeg å huske alle, og har da kjøpt og lest en del memo bøker. Jeg anbefaler de sykt. :thumbup:

Oi, kult. men merka du no fremgang på skolen? noen fag?

Lenke til kommentar

Oi, kult. men merka du no fremgang på skolen? noen fag?

Jeg leste boka nylig sånn ca. og vi har ikke hatt skikkelig tester, men vi hadde en test som jeg klart å få all rett på :-D Hohoh thanks to memo bok! Det kan være litt vanskelig å systematiser tenkingene selv om du bruker reiseruter, men du blir vandt med det etterhvert.

Jeg ble så fasinert av memo-boka og endte med å kjøpe lær å huske av dominic O'brien. Boka er ganske interessant, men anbefaler memo pga den andre boka er litt mer fortelling om hvordan vi klarer å huske og litt historie. :yes:

Lenke til kommentar

Også, er det mulig å bruke det på skolefag?

Det er sikkert mulig å bruke det på en del skolefag. Du får sikkert bruk det i muntlig!! Jeg har hatt heldagsprøve osv i norsk og andre skriftligfag som ikke har hatt nytte av bruk av memo, men tipper hvis du har for eksempel fremmedspråk vil det hjelpe. Men hvis du har biologi kan du for eksempel "lagre" begreper i reiserutene dine og dermed kan det funke. Det er bare å skaffe seg :))) Så får du se fremgang:D

Lenke til kommentar

Også, er det mulig å bruke det på skolefag?

Det er sikkert mulig å bruke det på en del skolefag. Du får sikkert bruk det i muntlig!! Jeg har hatt heldagsprøve osv i norsk og andre skriftligfag som ikke har hatt nytte av bruk av memo, men tipper hvis du har for eksempel fremmedspråk vil det hjelpe. Men hvis du har biologi kan du for eksempel "lagre" begreper i reiserutene dine og dermed kan det funke. Det er bare å skaffe seg :))) Så får du se fremgang:D

Aha nice, men kan man bruke det i Samfunnsfag og naturfag? F.eks vis man har om andre verdenskrig..så skal man huske hele historien, er det mulig å bruke memo, og vis man skal ha om nervesystemet..blir det lettere å huske detaljer, hva de forskjellige nerverne gjør/er..osv..osv

Lenke til kommentar

Det fungerer bra, men det er ikke noe vidundermiddel … Du må fortsatt lese fagene, hvis du skal ha en sjanse til å få bra karakter. Det krever òg en god del trening for å kunne bruke det effektivt.

Jeg har begge bøkene, og har brukt det en del. Blant annet til å memorisere periodesystemet og huske forskjellige perioder i geologi.

Lenke til kommentar

Det fungerer bra, men det er ikke noe vidundermiddel … Du må fortsatt lese fagene, hvis du skal ha en sjanse til å få bra karakter. Det krever òg en god del trening for å kunne bruke det effektivt.

Jeg har begge bøkene, og har brukt det en del. Blant annet til å memorisere periodesystemet og huske forskjellige perioder i geologi.

Men hvordan memorerte du alle de 100 navna?

Lenke til kommentar

Er det snakk om en utgave av knaggsystemet, hvor hvert tall fra 1 til 100 har en person knyttet til seg? Det burde jo være enkelt nok å huske, når hvert tall allerede står for en en eller flere konsonanter.

60 (JS)

Jens Stoltenberg

Og hvis du ikke liker det trenger du ikke bruke navn i det hele tatt. Du kan lage din egen liste hvor hvert tall står for en ting eller et sted, eller en kombinasjon av hva enn du synes egner seg best.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Du sa jo nettopp hvordan det blir til konsonanter. ;)

Og 6=J og 0=S er bare hvordan jeg gjør det. Du kan velge selv hvilken konsonant du vil knytte til hvilket tall.

Det vanligste, som jeg altså bruker, er:

0 = s, z, c

1 = d, t

2 = n

3 = m

4 = r

5 = l

6 = j, sh, ch

7 = k, g, c

8 = f, v

9 = b, p

nå blir det vannsklig å pugge de der fordi jeg har allerede pugget disse fra boka som jeg syntest var enkle kan :

0=n

1=i

2=b

3=t

4=

5=f

6=s

7=g

8=k

9=m

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...