Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hvordan er knivlovene i norge for bæring av kniv?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg lurer ikke på hvilken type kniver som er helt ulovlige her i landet, men hvordan er lovene når det gjelder å ha kniv på seg? har lengde noe å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Tilføyd ved lov 11 juni 1993 nr. 79, endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

Skal du ut å fly, må bladlengden være under 6 cm og overføring av kniver til personer under 16 år, maks bladlengde 25 cm. Noe mer enn det er ikke lovregulert i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

kan noen bekrefte eller avkrefte det med fly og baldlengde? trodde det var forbudt med kniv der uansett lengde.

Lenke til kommentar

Mesteparten av befolkningen er ikke terrorister, da betydelig mindre enn 98%. Allikevel hender det at fly blir forsøkt kapret/kapret. En kniv på 6 cm kan på all måte gjøre stor skade, enten den er designert til å stikke eller kutte (type tapetkniv eller liknende). Om du ikke ser på disse hypotetiske 2% som en trussel, så lurer jeg virkelig på hva som er galt. Om 2 av 100 fly ble kapret/forsøkt kapret hadde ikke jeg vært veldig hypp på å fly, og det regner jeg med gjelder for de fleste alle også.

AIDS er alltid relevant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AIDS er alltid relevant.

Haha, oh yeah. Måtte bare kommentere, for hender den kommentaren slipper ut fra meg også.. "Faen, har du AIDS eller?? Trodde jeg var den eneste i Norge som sa det.

Så oppdaget jeg at vi har samme fødselsdato.. omfg

Lenke til kommentar

Er du virkelig så dum, eller troller du? Og jo, AIDS er alltid relevant i en hver diskusjon.

[...] Så oppdaget jeg at vi har samme fødselsdato.. omfg

Vi er nok en reinkarasjon av hverandre tenker jeg.

Endret av Mr. Graves
Lenke til kommentar

Er du virkelig så dum, eller troller du? Og jo, AIDS er alltid relevant i en hver diskusjon.

Jeg mener det, er helt seriøs. Jeg ser ingen problemer med å ha med en 6cm lang kniv inn på flyet, da en som er ute etter å drepe mest sannsynlig tar med seg mer enn en sånn liten kniv. Dessuten, faren er liten. Like liten som om noen skulle drepe deg med hånden sin.

Lenke til kommentar

Nå er en hver passasjer utstyrt med et par hender fra før av. En kniv er en ganske mye større trussel vil jeg nå si. En kniv med et blad på 6 cm kan gjøre stor skade. Tapetkniver, skalpeller, vanlige kniver kan uten problem drepe en person, for ikke å nevne demobilisere. Hva i huleste skal man med en kniv på et fly til å begynne med? Trenger man bestikk til mat man får på flyet, får man utlevert dette også, da gjerne i form av plastikkbestikk.

Ser virkelig ikke hva disse her har å gjøre på et fly:

Box-Cutter-Knife-20339.JPG

bear-Claw-knives.jpg

Lenke til kommentar

mja reglene er vel slik at du kan ha med deg kniv under 6 cm dersom det ikke foreligger mistanke om at du har tenkt å bruke den til noe ulovlig. Og her ligger det jo til sikkerhetsvakten under insjekkinga og ta den avgjørelsen. Så tviler på at krekar får med seg en 6 cm lang kniv på flyet ;)

så i praksis kan man jo si at det eksisterer et defakto forbud siden jeg ville sagt at en 6cm lang kniv er ganske mistenkelig å ha med seg på flyet. Om man da ikke har en legitim grunn.

når det kommer til bæring av kniv i norge så er det i praksis ingen minste lengde. Det er hensikten bak som er viktig eller aktsomhet som det heter. Det er lov å bære kniv som redskap, men ikke om du bærer det uaktsomt. Så om du blir tatt på byen med en kniv en kveld så jau da er du nok uaktsom og ville nok belage deg på bot /fengsel.

husker desverre ikke direkte loven.

edit :

fant loven. Det er straffeloven §352a:

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Tilføyd ved lov 11 juni 1993 nr. 79, endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

edit 2:

oops la ikke merke til at den allerede var henvist .... det er jo litt FAIL på min part.

Endret av J-nome
Lenke til kommentar

6cm? En 6cm lang tapetkniv vil jeg påstå kan gjøre mer enn nok skade til at den skulle vært ulovlig på fly. Uten at jeg har prøvd, så vil jeg tro at du rimelig lett kan åpne halsen på et menneske med en ny og skarp tapetkniv med 6cm blad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...