Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X100


Anbefalte innlegg

Interessant lengre innspill fra en som har hatt kameraet en ukes tid. Han skryter heller ikke av menysystemet, men forteller greit hvorfor det ikke er noe problem for ham i praksis. For meg som er vant til E-P1 med sine håndteringsutfordringer, så virker det overkommelig.

 

Men jeg skal ikke ha et altså. Trur eg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Grundig" som noen påpeker, men jeg sitter med en følelse etterpå at testeren(e) hadde bestemt seg på forhånd for at dette skulle de like uansett minuser og motsigelser ;)

Hvorfor "Grundig"?

 

Og det er vel neppe noen hemmelighet at testeren håpet å like dette kameraet? Er det noe i testen som gjør at den bidrar til at noen kjøper X100 og blir skuffet og føler seg lurt?

 

Jeg sitter med en følelse av at TorVidle hadde bestemt seg på forhånd for at dette kameraet ikke passer for noen.

 

Vel, hvis du leser testen av neste kamera, Panasonic FX77, så ble det ikke anbefalt kun fordi menyene ikke var tilfredstillende (som kjent er jo X100's menyer vurdert av akam til å være en ren katastrofe). Leser man så begge testene med nøkterne øyne synes det tydelig at i tillegg har X100 mange flere minus i margen enn FX77 og burde slettes ikke blitt anbefalt dersom man skal følge den "normale" måten akam har vurdert slike tester ellers.

 

Poenget mitt er at man kan ikke legge til grunn at noe man ønsker/mener skulle vært annerledes/bedre som et moment for en bedømmelse og da med den grunn at man tror at produsenten vil i morgen fikse alt man ikke var fornøyd med. Man må vurdere det man har fått, og det kameraet er ved test-tidspunktet, og ikke hva det kunne vært/burde bli. Skulle produsenten en eller gang fikse opp i utilstrekkelighetene/middelmådighetene så får man heller da revurdere helheten.

 

Personlig mener jeg testen er på grensen til useriøs, og jeg har vel aldri før sett et kamera med så mange minus, middelmådigheter og betenkninger som har fått et anbealt stempel - og den påfølgende testen (av Panasonic FX77) og resultatet understreker det jeg sier og er rimelig avslørende.

 

Slik jeg vurderer testen av X100 har det en god/ok søker, en god jpgkonventering, men ellers er det meste middels eller godt under og nedover. Prisen er og høy for et fastobjetktivbasert såkalt kompaktkamera (i elefanthus til kompakt å være).

 

Tor

Lenke til kommentar

Å la det få "en ekstra halv stjerne" bare fordi det kan kjøpes uoriginale batteri synes jeg tok motsigelseskaka. Som opplysning til testeren, kan det påpekes at uorginale billige batterier kan man kjøpe til alle kamera (og alt annet som bruker batterier).

Det er nok ikke alle kameraer som du får uoriginale batterier til. Panasonic GH2, f.eks. For andre kameraer, så må man ha egen lader til de uoriginale; noe som skaper unødvendig styr.

 

Uansett er det mange kamera man kan få kjøpt billige uorignale batterier til, men å gjøre det til et plusspoeng som her i en test, blir feil - og er noe jeg aldri før har sett gjort (og som regel anbefaler ikke seriøse fotosider folk å kjøpe uoriginale batterier).

 

Tor

Lenke til kommentar

Vel, hvis du leser testen av neste kamera, Panasonic FX77, så ble det ikke anbefalt kun fordi menyene ikke var tilfredstillende

Deg om det. Det er litt forskjell på et kamera som i sin lille nisje er eksepsjonelt på de fleste områder, men som har seriøse utfordringer i menyene og et kamera som i sin enorme nisje gjør alt ok men har dårlige menyer. Eller?

 

"Akam anbefaler" er en merkelapp som man ikke skal bruke som vurderingsgrunnlag alene, man må lese teksten i oppsummeringen for å vite om man er i gruppa det anbefales for. Viktig poeng.

 

At tilgang på rimelige og gode batterier gis et pluss for et kamera hvis eiere nok typisk vil ha betydelig mer enn ett ekstrabatteri forteller mer om akams uavhengighet enn om grad av seriøsitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

 

Passer for:

 

Gatefotografer og andre som driver med situasjonsfoto tett på mennesker.

Fotografer som trenger et diskret og stille kamera som leverer gode bilder.

Brukere som ikke har råd til en Leica M9 men ønsker seg noe som er så likt som mulig.

Brukere som trenger et alternativ til et stort og tungt speilreflekskamera.

Brukere som trenger et relativt lite og kompakt kamera med lyssterk fastoptikk og god bildekvalitet.

 

Passer ikke for:

 

Brukere som skal ha sitt første avanserte kamera.

Brukere som trenger pedagogiske menyer.

Brukere som trenger zoom, vidvinkel, tele, eller utskiftbar optikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det slår ikke opp noen gamle sikleskader hos undertegnede. Jeg har ruslet rundt med et lignende kamera i mange år (analogt sådan), og føler meg igrunnen ferdig med det gamle designet.

Skal jeg kjøpe nytt kamera, uten uskiftbar optikk, til over 10 store lapper, så MÅ billedkvaliteten overbevise. At søkeren er suveren, er altså ikke nok til å forsvare et sånt beløp.

Når dette er sagt : hadde billedkvaliteten vært totalt overlegen, så hadde dette kameraet allerede vært i bestilling.

Nå kommer sikkert flere produsenter med lignende løsninger, så det er bare å vente en liten stund til før "alle" har noe lignende.

Siden billedkvaliteten ikke "gruser" kameraer med mindre billedbrikke som mft, så jeg ønsker jeg meg heller et Olympus E-PL 2, med Pana 20 mm f/1.7.

Foreløpig, så MÅ man kjøpe kit objektivet, så derfor venter jeg på en eventuell mulighet for å kjøpe huset og pana objektivet.

Jeg har ikke bruk for flere "nomal-zoomer" enen de er forbedret eller ei.

 

Smak, behag og behov er heldigvis forskjellig hos oss alle sammen :-)

Ha en god påske !

Endret av G3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Google Translate byr ikke på sterke nok ord for å oversette hva Akam føler om Auto-ISO-implementeringen :D

 

you can not beat faenskapen through the ISO menu either!

Tror det er like greit, jeg. :D

 

Ellers - "you can not beat faenskapen" er da en fantastisk linje!! :D

 

Edit: Man kunne kanskje gå inn på Google translate og heller foreslå "you can not beat the faenskap" som et bedre alternativ? :D :D

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Høh. Den forrige historien var mye morsommere :cry:

 

Det kan se ut som om den danske importøren har tatt inn over seg endringer i dollarkursen på en litt annen måte enn den norske. Det er en rørende enighet her (sjekket kelkoo.no + komplett.no) om at prisen skal være 10490.- Kanskje man bare skulle vente til det verste rusjet er over :hmm:

Lenke til kommentar

Det kan se ut som om den danske importøren har tatt inn over seg endringer i dollarkursen på en litt annen måte enn den norske. Det er en rørende enighet her (sjekket kelkoo.no + komplett.no) om at prisen skal være 10490.- Kanskje man bare skulle vente til det verste rusjet er over :hmm:

Litt andre idéer i Danmark. Men - Photografica er ofte billige på gode ting. I tilligg til å være en av de beste fotosjappene i Køben - både ny- og bruktavdelingen med Leica-ting og mellomformat skal sees! De har noen gaga ting!

 

 

Men - prisene på X100 nå mens det netsen ikke er noen eksemplarer å få skal tases med en lastebil eller to med salt - ting stabiliserer seg nok etterhvert.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg pleier å få tatt en liten sving innom der når jeg er i København, alltid hyggelig, litt frustrerende :yes:

 

Jeg har veldig lyst på et X100 så fort som mulig, men jeg kjenner at jeg ikke har veldig lyst til å betale 2500 ekstra for å få det SÅ mye fortere.

 

Hm, hvis dollarutviklingen holder en uke til kan man fly business class til Tokyo eller New York og få turen dekket OG ta kameraet momsfritt hjem (under 6000). Det var en tanke.

Lenke til kommentar

fly business class til Tokyo eller New York og få turen dekket OG ta kameraet momsfritt hjem (under 6000). Det var en tanke.

Det var en tanke, men et raskt søk sier at det ikke blir riktig så lekkert. Men man en rimelig tur, og kameraet momsfritt hjem. Er 17 timer og to mellomlandinger med Aeroflot slitsomt?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...