Gå til innhold

Hva er det neste store spillet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minecraft er vel forsåvidt allerede "det store" for den typen spillere. Men for gamere som ser mer etter action og å bli underholdt fremfor å lage sin egen underholdning er det ikke akkurat noe særlig interessant.

Lidenskapen driver enda spillutviklerene, det er bare det at de har en annen lidenskap enn deg.

Nei , dagens utviklere er i høyere grad mer tøylet av utgivere og stor-konsern enn før. Derfor får vi nesten bare servert kommersielt dritt i dag.

Derfor tror jeg det blir lenge til vi får "noe nytt og stort".

Tja, hva er det som definerer at et spill er kommersielt da? At det er noe "alle" liker sånn som Call of Duty serien? Grunnen til at det er så stort og "kommersielt" er fordi det er et stort flertall som vil ha et spill man bare kan sette seg ned med og plaffe ned en masse folk ekstremt fastpaced et par runder, og det er det utviklerene vil ha også så da lager dem akkurat det folket vil ha fordi dem selv også vil ha det. Er ikke det lidenskap? Det er ytterst få som liker å spille spill type Baldurs Gate 2 og derfor er det enda færre utviklere som lager den typen spill. De lager heller noe lettere som dem selv, og forbrukerene vil ha.

"Det er ytterst få som liker å spille spill type Baldurs Gate 2" - Har du hørt om spill som feks Dragon Age ? Det er riktignok et hult skall sammenlignet med Baldurs gate spillene , men er nøyaktig samme typen spill.Vi kan jo ta med Diablo 1-3 , Dungeon Siege og andre spill i samme dragsuget.

I denne tråden så tenkte jeg mest på det neste spillet som var nytt og stort , med vekt på det nyskapende.Det har vi ikke hatt på 10 år og nå er det enda værre. Med dagens spillbudsjett er utviklerene tvunget til å lage spill som selger stort og som de store massene liker.Det positive er at det nå finnes fantastiske spill-produksjoner som vi ikke har sett maken til før , det kommende Starwars MMOet nærmer seg vel 2 miilliarder kroner i budsjettkosnader.

Lenke til kommentar

Slike budsjett blir skapt av å selge spill som selger. Ingen lager spill folk ikke vil ha; det er ingen utviklere som lager spill perfekte for seg selv. Alle tenker på hva spillerne og massene vil ha, det er det som er jobben deres.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar

Minecraft er vel forsåvidt allerede "det store" for den typen spillere. Men for gamere som ser mer etter action og å bli underholdt fremfor å lage sin egen underholdning er det ikke akkurat noe særlig interessant.

Du må legge merke til at Minecraft ikke er ferdigutviklet enda, og det er grunnen til at jeg nevner det. Men jeg er for så vidt enig i at det allerede er "det store".

Lenke til kommentar

Jeg har igrunn det inntrykket at Minecraft ikke er så "stort". Mulig dette er min tåpelige oppfatning, så rett på meg om det er det. Men om jeg leser rundt på forskjellige forums, så blir Minecraft en mye mer "niche" enn det er på dette forumet. Litt sånn som type Roguelike spill, som de sære folka som driter i grafikk sitter å spiller dag ut og dag inn. Nå har Gamer.no, og delvis også spillverket.no hatt så sykt mange artikler om Minecraft, at å skape en bølge på dette forumet (Og i Norge) er jo neste uungåelig.

Jeg bøyer med i støvet for Notch og det han har klart å skape på gutterommet, det er et imponerende avhengighetsskapende spill (I perioder). Men om det er stort i verdenssammenheng er jeg ikke helt sikker på. Joda, 2 millioner solgte er kongelig imponerende. Men er nok ganske mange som legger ifra seg Minecraft (Frem til neste oppgradering?) etter noen timer eller dager. Jeg var heldig å oppdaget Minecraft ganske tidlig i utviklinga. Men fra da jeg kjøpte det og til nå, så har det ikke endra seg så mye. Jeg savner det lille ekstra, et formål og en mening, og mener derfor at det vil være vanskelig å holde dette til å bli "stort".

PS! Før dere sier "Yada yada, det har endra seg masse, jeg tipper du kjøpte det etter Alpha" osv, så teller jeg ikke som helvetesprotaler, nye dyr og snøeffekt som revlosjonerende i spillet.

Endret av Neppe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Litt sånn som type Roguelike spill, som de sære folka som driter i grafikk sitter å spiller dag ut og dag inn.

Minecraft har mye større generell kommersiell suksess for almenheten og massene enn Roguelike, som var for mer spesielt interesserte. Spillet er veldig ensformig og det skal ikke mye til for å bli lei av det, og nye features som f.eks ulver og vær forandrer nødvendigvis ikke så mye på spillet at man får lyst til å spille det igjen dersom man er lei, men sånn er det med absolutt alle spill i hele verden. Nye map packs til CoD får ikke de leie spillerne tilbake, det samme med nye våpen i TF2, DLCs til Dragon Age, dungeons til WoW, expansions til Battlefield, nye hatter (lolwhat Valve) til Portal, klasser til Diablo, events til Pokémon og champions til DotA-spill.

Lenke til kommentar

Kanskje på dette forumet, men det er mange forumet der spill som Crawl og (Relativt nye) Desktop Dungeons er MYE større enn Minecraft, det var det som var poenget mitt. Ikke hvilke spill som var mest egnet for kommersiell suksess. Nå skal det sier at roguelike spill, er nok mest trolig spilt like mye i sin tid de også.

Å lansere nye dungeons, hatter og alt andre du nevner er nok med på å trekke en betydelig mengde folk tilbake. Det er sjeldent man ser nytt content til spill som endrer spillet veldig. CoD drad ikke nye spillere ved å lansere map packs, der lanseres det like gjerne nye spill. De siste fire har jo vært klin idendiske (omtrent), så her er jeg veldig enig. Men å sammenligne dybden til WoW, Diablo og Dragon Age med Minecraft sin blir i tynneste laget :p Minecraft har langt færre muligheter (tenk dere godt om) enn Dragon Age, Diablo, WoW og hele regla der. Nå er kanskje dette en del av sjarmen av Minecraft, men det er også derfor jeg mener at det vil aldri fenge i lengden.

Du bruker WoW, så da gjør jeg også det. WoW er et knakende godt eksempel, hvordan man kan beholde kunder ved å lansere nytt innhold. Selv spillere som er lei kommer tilbake til WoW ved store patcher (expansions). Men WoW hadde mistet brukermassen sin ekstremt raskt (på lik linje med "dårlige" mmos) om spillet hadde hatt dybden til Minecraft. Jeg er kanskje kvass når jeg sier at det er dybden til WoW som har gjort det så populært. Nå er jeg ikke direkte uenig med deg, selv om det kan oppfattes slikt. Men hva gjør da nå Minecraft så stort, med tanke på at trådstarter er ute etter spill som tar over for giganter som WoW som har klart å leve med en imponerende brukermasse i seks, syv år.

Poenget mitt er at jeg ser ikke hvordan Minecraft kan overleve i det lange løp, det er jo ingen form for konkurranse i spillet, eller en måte å være "bedre" enn andre på. Er det ikke derfor folk har spilt WoW og CS i alle disse år? For å få bedre karakter, eller Aim for den del.

Dette er ikke kritikk mot personer eller Minecraft, jeg bare reiser et veldig åpenbart spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men det er akkurat det som har gjort Minecraft populært. Vil du skyte folk kan du spille FPS, vil du samarbeide om bosser og samle gear kan du spille MMO, men om du bare vil spille noe kreativt der du skaper din egen moro er Minecraft spillet du leter etter. Det er et nokså unikt konsept og derfor tror jeg det kommer til å ha spillere lenge, men ikke på like stort nivå som WoW og CS. På den andre siden tror jeg ikke noen spill kommer til å oppnå den statusen disse spillene hadde, altså som spill som "alle" spilte. I dag har vi så stort utvalg at en så stor suksess nesten må ha blitt bygget opp tidligere, før det ble veldig mange spill innen hver sjanger.

Lenke til kommentar

Det åpenbare spørsmålet blir, hva er det som avgjør om ett spill blir "det nye store"?

Antall solgte kopier? Antall aktive spillere? Hvor lenge spiller klarer å holde på spillerne? Nytt konsept? Stor videreutvikling/revolusjon innenfor en etablert sjanger?

Men det blir nok også relativt til hver enkelt spillers smak. Tviler på at vi får se en tittel som "alle" vil ha, til det er utvalget i dag for stort og antall spillere for mange og for forskjellige.

Lenke til kommentar

Ingen lager spill folk ikke vil ha; det er ingen utviklere som lager spill perfekte for seg selv. Alle tenker på hva spillerne og massene vil ha, det er det som er jobben deres.

Nettopp dette som er problemet , derfor får vi aldri "det nye store" , ingen som tar sjangser lenger. De fleste spill i dag er et langt gjesp , man har liksom spilt alt dette før. Er ikke rart det blir elendige spill hvis dem bare tenker på hva massene vil ha.Jeg har stor tro på at de som tør å finne på noe nytt og våger stole på seg selv også kan selge i bøtter og spann ( som feks Valve)

Lenke til kommentar

men om du bare vil spille noe kreativt der du skaper din egen moro er Minecraft spillet du leter etter. Det er et nokså unikt konsept og derfor tror jeg det kommer til å ha spillere lenge, men ikke på like stort nivå som WoW og CS.

vell, du har jo Garrys Mod som kom lenge før Minecraft. Om du vil være kreativ er det i min mening mer morro å plukke opp en map editor til favoritt spillet ditt å faktisk skape noe brukbart. Minecraft er stort, men jeg tviler også på at det kommer til og holde.

Ingen lager spill folk ikke vil ha; det er ingen utviklere som lager spill perfekte for seg selv. Alle tenker på hva spillerne og massene vil ha, det er det som er jobben deres.

Nettopp dette som er problemet , derfor får vi aldri "det nye store" , ingen som tar sjangser lenger. De fleste spill i dag er et langt gjesp , man har liksom spilt alt dette før. Er ikke rart det blir elendige spill hvis dem bare tenker på hva massene vil ha.Jeg har stor tro på at de som tør å finne på noe nytt og våger stole på seg selv også kan selge i bøtter og spann ( som feks Valve)

Firefall! Ganske unikt, veldig få andre spill innen denne sjangeren. Men ja, det er ett problem at sjangeren er ukjent for de fleste og kanskje mere tilpasset de spesielt interesserte. Noe som fører til mindre suksess, mindre penger, mindre arbeidskraft på spillet som vil si mindre content. Noen her som har hørt om spillet i det hele tatt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror SC2 kommer til å være det store spillet en stund fremover. Enormt mye penger som ligger i diverse turneringer.

Ellers er jo

BF 3

Skyrim

Diablo 3

ganske safe bets også.

Ser ut til at du glemte Bloodline Champions

Overlegent f2p pvp. Allerede flere store turneringer samt rundt 10 sponsede lag etter å kun ha vært ute i 4 mnd. Sjekk det ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...