theGunner76 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Er det bare meg eller utvikler samfunnet seg i feil retning? Syns mer og mer vi ligner en politistat. DLD som siste skrik. Skal ikke starte en ny dld tråd, men jeg er gått lei av at staten fratar meg ansvaret til å stå for våre egne valg. Og vi lar de gledelig gjøre det. Paradoksalt nok er staten ute etter å la meg stå til ansvar for handlingene mine, men jeg får jo ofte ikke lov til å starte en gang! Staten har ansvar for at ingen barn skal bli drept i trafikken og staten har ansvar for at ingen stjeler. Det moralske ansvaret er blitt fratatt hvert enkelt menneske og derfor driter vi kanskje også i å forholde oss til det? Hvor langt har egentlig menneskeheten komt seg? Har vi skjønt at samarbeid er viktig for videre utvikling? Neppe. Flokkdyr mentaliteten og det å være redd andre flokker er i høyeste grad gjeldende og sett fra et systemteoretisk grunnlag vil flokkstørrelsen variere i størrelse. Få tenker på hvor sårbare vi egentlig er og hvor liten tid vi har for å danne et samfunn som klarer å overleve seg selv. Grupperinger vil alltid dra i forskjellige retninger og sånn må det kanskje bare være? Demokrati er derfor for meg en greie som ikke er heilt uproblematisk. Mennesker er så lett påvirkelige og flertallet kan enklest kjøpes. Men det er vel det beste alternativet til nå. Dessverre er det lett å misbruke og retningen dette drar meg er jeg ikke sikker på om jeg kan tolerere! 1 Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) "Politi staten" som du snakker om er alternative til borgervern, der folk selv tar "rettsoppgjør" i sine lokale nabolag. I moderne samfunn er det staten sitt ansvar at ingen stjeler, og at folk kjører forsvarlig slik at færrest mulig barn (og voksne) blir drept i trafikken. Alternativet er igjenn at butikkeiere utstyrer seg med børse eller balltre og tar hånd om butikk tyveri selv. Jeg vil ikke si at det moralske ansvaret er tatt fra oss, men det er sånn at staten håndhever det. Du er i noen situasjoner pålagt av samfunnet å handle etter et viss regelverk, og i andre situasjoner anbefalt å handle etter en viss standard eller "sunt folkevett". At vi har fått in tiltak som DLD og annen "politistat virksomhet" er bare en konsekvens av at mange folk velger å ikke gjøre det beste for felleskapet (les bryter loven for egen vinning), og dermed viser en mangel på moral i utgangspunktet. Hadde alle hatt klinkende klare moralske rettningslinjer som tjente det felles beste, så hadde det ikke vært behov for verken DLD eller politi. Dette er selvsagt ikke virkelighetsnært i det hele tatt. Mennesket er nok fra naturen sin side et flokkdyr. Vi har alltid levd i stammer og lokale samfunn, og selv om vi har tatt turen til månen så har vi ikke klart å samle oss til en stamme, eller verdens nasjon. Det er alltid sånn at en gruppe utfører handlinger som er til sitt eget beste. Jeg snakker da om alle grupperinger fra multi-nasjonale allianser som NATO, nasjonale interesser, lokale kommune interesser, samt vennegjengen på skolen. Mennesker grupperer seg på lavt og høyt nivå. Demokrati er ikke helt uproblematisk nei. Churchil sa noe sånt som "Democracy is the worst form of government, exept all the others that have been tried". Mange bruker argumenter som at folk flest er dumme som stemmer det og det partiet, og da er det jo et vell kjent argument at i et demokrati får folket det styret de fortjener. Selvsagt kan myndigheter lyve for folket sitt, både i demokratier og autokratier, det har vi massevis av eksempler på i historien. Men husk at det er veldig lett å mene noe annet enn styresmaktene og så tenke at dette er jo helt hull i hode og at alle som mener dette må være manipulert eller påvirket, og det er jo sånn at folk mener forskjellige ting. Folk har uavhengige oppfatninger, noen er mer lettpåvirkelig av "flokken" enn andre. Men da er spørsmålet, skal vi styres av "en dum flokk" (demokrati), "en dum person" (diktatur) eller skal alle gjøre som de vill (anarki) Menneskesamfunnet vil nok overleve. Grunnen til at grupperinger drar forsjellige veier er enkelt nok fordi forsjellige individer (gruppeledere) tar forskjellige veier, slik er det fra naturen sin sider, vi tenker forsjellig fordi da er det større sjans for at vertfall noen grupper overlever og har tilpasset seg riktig til nye miljøer. Det finnes mange demokratier og autokratier her i verden, de som "velger riktig" levemåte er de som mest suksessfult overlever. Det er nok noe du bare må tollerere, med mindre du selv vil gå inn i politikken, eller "starte din egen flokk". Da må du gjerne være litt manipulerende selv for å få "sauene" med deg . Det siste her var litt ment som en spøk, jeg tenkte også lenge at det er mye i samfunnet som er galt og at jeg ikke liker det, men har funnet ut at jeg heller vil satse på å leve i det samfunnet jeg er i og tilpasse meg til det, i stedenfor å prøve å tilpasse alle andre til meg, det er tross alt ikke så forferdelig å bo i Norge, selv med DLD. Endret 18. april 2011 av Ceburger 1 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 "Politi staten" som du snakker om er alternative til borgervern, der folk selv tar "rettsoppgjør" i sine lokale nabolag. I moderne samfunn er det staten sitt ansvar at ingen stjeler, og at folk kjører forsvarlig slik at færrest mulig barn (og voksne) blir drept i trafikken. Alternativet er igjenn at butikkeiere utstyrer seg med børse eller balltre og tar hånd om butikk tyveri selv. Politistaten er ikke noe alternativ til borgervern, for det er ikke noe vern for borgerne mot kriminelle i en politistat. Politistaten er tvertimot myndighetenes forsøk på å skaffe seg selv monopol på kriminalitet mot borgerne, og å gjøre borgerne forsvarsløse mot kriminalitet fra myndighetene. Norge har forøvrig vært en politistat lenge. Det eneste som er nytt nå er at stadig flere våkner opp og oppdager hvordan de på alle områder blir plyndret og utsatt for annen kriminalitet fra de såkalte myndighetene 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Enig med TS her, det eneste som har skjedd de siste årene er mer overvårkning og mindre rettigheter. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Ja, samfunnet beveger seg egentlig i feil retning på det aller meste... Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Velkommen til Arbeiderpartistyrte Norge der verken individuelt ansvar eller privatliv eksisterer. Hipphurra. Norge utvikler seg i feilretning fordi vi lar det bli meir amerikanskhysteri over det vi gjør Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Vi liker å se på oss selv som moderne, men jeg kan ikke helt se forskjellen på styresettene.. Eller de menneskelige følelsene. Det finnes alltid noen som skal sitte på toppen og styre brikkene i spillet istedenfor å la menneskene være dynamiske og regulere seg selv naturlig i forhold til skyld, skam, ære og respekt og i henhold til naturens lover. Det vil si at det er i møtet med menneske at menneske utvikler seg, det er i møtet med naturens lover at mennesker tilpasser seg. Jeg vet ikke om familiehierarkiet brytes ned bevisst eller om det er en tilfeldighet at omgivelsene legger opp til det, men det kan isåfall sees på som et tegn om det er bevisst, som et steg i den retningen at det er til samfunnet man skal føle nærhet, som man skal jobbe for osv. Det er i for stor skala. Man er nødt til å kjenne menneskene du skal tvinges til å leve for. Det nytter ikke å tvinge folk til å gi uten at du vet hvem du gir til, og å få, uten å vite hvem du får av, eller i det heletatt hvorfor. Man har ingenting å forholde seg til, det blir ikke knyttet noen reelle bånd. Det skapes systemer å leve etter, logiske for de som har skapt dem, men rotete på utsiden, og de tjener helt sikkert hensiktene det var laget for til punkt og prikke for skaperne, men det er ingenting her i verden som er symmetrisk bortsett fra hva mennesker selv har skapt. Det hadde tatt seg ut om du hadde funnet en matematisk perfekt kule laget av naturen. Se på det som at alt beveger seg i ujevne og tilfeldige bølger, man kan ikke lage et maskin-aktig system rundt noe slikt. Man kan lure på om man faktiskt har klart det, men gjett hva som skjer når flertallet lider, og den dagen kommer uansett hva. Hvorfor har vi da ikke brukt tiden på å skape et samfunn som står i stil til hva et menneske egentlig er og ikke hva man ønsker at det skal være? Det er kanskje dårlig forklart. Endret 29. april 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Dessverre er det nok mye korrekt i det TS skriver. Det blir spennende å se hvor vi ender opp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå