Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå over til Obj fra 3ds. Så langt har jeg funnet ut av følgende:

 

3ds pros:

- Binært format, antakeligvis raskere å prosessere

 

3ds cons:

- Lengde restriksjoner på objekt, material og teksturfil navn

- Maks 65k vertex'er pr objekt

- Må triangulere geometrien

- Ikke mulig å gruppere geometri

 

 

Obj pros:

- ASCII format, lettere å lese, debugge og parse

- Ingen restriksjoner på navn lengder

- Ingen restriksjoner på antall vertex'er pr objekt

- Må ikke triangulere

- Kan gruppere geometri

 

Obj cons:

- ASCII format, tar lenger tid å prosessere, og mye større filer (kan komprimeres til ca 3dsfil størrelse)

 

 

Noen som kjenner til flere pros/cons, evt har erfaringen med disse formatene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.3ds er et simpelt format, enn om noe dårlig dokumentert. Obj har problemet at ikke alle programmer lager obj filer som er like enkle å prosessere (mange 3D programmer bruker flere index buffer, en for normaler, en for posisjoner og en for teksturkoordinater)

 

Hverken er egentlig ideelle.

Lenke til kommentar

.3ds er et simpelt format, enn om noe dårlig dokumentert. Obj har problemet at ikke alle programmer lager obj filer som er like enkle å prosessere (mange 3D programmer bruker flere index buffer, en for normaler, en for posisjoner og en for teksturkoordinater)

 

Hverken er egentlig ideelle.

 

obj bruker flere buffer? Vertex, texcoord og normal.

 

Har sett litt på fbx også, men det ser ut til å være mer for interaktive programmer som spill. Jeg skal stort sett bruke det til statiske modeller.

Lenke til kommentar

.3ds er et simpelt format, enn om noe dårlig dokumentert. Obj har problemet at ikke alle programmer lager obj filer som er like enkle å prosessere (mange 3D programmer bruker flere index buffer, en for normaler, en for posisjoner og en for teksturkoordinater)

 

Hverken er egentlig ideelle.

 

obj bruker flere buffer? Vertex, texcoord og normal.

 

Har sett litt på fbx også, men det ser ut til å være mer for interaktive programmer som spill. Jeg skal stort sett bruke det til statiske modeller.

Da holder sikkert disse i massevis.

 

Angående flere buffer, så vil du se at index-ene kan inneholde tre verdier:

 

0/0/1

For eksempel.

Det er posision/teksturrkoordinat/normal

Det gjør jobben litt mer omfattende å prosessere korrekt, men ikke umulig selvsagt.

 

Slik er det uansett ikke i .3ds.

 

.3ds er dog litt tullete, fordi det bruker LSB, dokumentasjonen som ligger tilgjengelig er ikke helt riktig, og det bruker 16-bit index buffer. Ingen av disse er noe problem med .obj.

Lenke til kommentar

Stemmer. Jeg har fått opp et lite test prosjekt med obj. Jeg har laget en 3ds exporter tidligere. 16-bit index buffer er vel det som begrenser antall punkter pr mesh til 65k eller noe? Ikke at jeg kan se at dette skulle være noe realistisk problem. Takk for svarene =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...