aklla Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Jeg prøver å selge en bil nå, men har mest lyst til å ta det via en forhandler, både for enhelheten sin skyld og for sikkerhetens skyld. Har sett på http://www.autoe6.no nettsiden deres virker seriøs, men finner ingen erfaringer fra de på nett. Noen som har noen anbefallinger på forhandlere som selger bil på kommisjon? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Har ikke noe erfaring med slike forhandlere, men jeg stusser litt på hvor stor kommisjonen de tar, da i forhold til hvor mye du eventuelt kan få for bilen i innbytte eller lignende. Det forutsetter jo selvfølgelig at en forhandler vil ha bilen din som innbytte, og at du skal ha en "ny" bil. Jeg vil fort tro at du selv kan gjøre et trygt og enkelt salg med mer "profitt" vist du leser litt her: http://naf.no/no/Kjope-eller-selge-bil/Selge-bil/Rad-ved-salg-av-bil/ En salgstest + korrekt kontrakter gjør ting veldig lett. Du kan også lese litt om kommisjonssalg her, det som jeg stusser mest på er følgende: Et kommisjonssalg vil reguleres av forbrukerkjøpsloven, fordi ”selgeren eller dennes representant” opptrer i næringsvirksomhet. Dette gjør at kjøper av bilen vil ha en lengste reklamasjonsfrist på 5 år. I et rent privat salg vil den lengste reklamasjonsfristen være 2 år. Ditt ansvar som bilselger vil følgelig strekke seg lengre frem i tid enn ved et rent privat salg. Endret 14. april 2011 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 Din side sier dette om kommisjonssalg: http://www.dinside.no/23742/kommisjon-eller-fullmaktssalg Ved et kommisjonssalg står kommisjonæren, i dette tilfellet bilforhandleren, ansvarlig overfor kjøper for eventuelle mangler ved bilen. I praksis er det med andre ord ingen forskjell på om bilen selges på kommisjon eller om bilforhandleren selv eier kjøretøyet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Gammel artikkel, kan jo være regelverket er endret. Dette kan du jo eventuelt høre med det eventuele firmaet. Jeg tror det er kort og enkelt, de som selger en bil for deg, uten å ha sjekket den, ikke tar det på "sin kappe" vist kjøperen skulle ønske å reklamere, og vice versa vist de faktisk sjekker bilen før salg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Har du vurdert bilauksjon? For populære biler er prisene ofte overraskene høye (når det er 10 som byr på en Golf, for eks), og "kommisjonen" er overkommelig. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Vurder i hvert fall grundig hvilken forhandler du skal selge gjennom da jeg stoppa kjøpet av en bil pga rotete selger. Hvorfor ikke legge ut bilder og info på finn.no og så bruke www.tryggbilhandel.no feks? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå