Gå til innhold

Vannstopp i eksos?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tidligere laget en tråd her : Fjerning av rust i motormen jeg undrer på hvordan dette kan ha kommer vann inn i motoren egentlig så det som jeg lurer på er om det muligens kan ha kommer inn vann gjennom eksosen? Synes jeg kan se på noen skisser att det finnes vannstoppere etter at eksosen blir kjølt ned men disse finnes ikke på min båt. Er dette noe som er veldig viktig og kan skape de problemene som jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det normale er og bruke ekstra høye risere eller spacere for og unngå tilbakeslag fra utsiden, men du får tak på en gummiflapp/tilbakeslagsventil som monteres bakerst på riserene "volvo Penta", men det er ikke og anbefale hvis du kjører eksosen igjennom drevet.

 

Hvis dette er noe som nylig har oppstått et det mer nærliggende og anta at riserene har rustet i stykker, de har en levetid på 6 til 9 år avhengig av saltvannkvalitet,eksostemperatur og vinterkonservering, "garantert" leve tid fra leverandører er satt til 7 år.

 

Edit: får du vann/rust på ventilene/toppen eller er det vann blandet med motorolje ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har snakket men noen folk som skal ha greie på dette og se sier om høyeste nivå er 33 cm oven vannflaten trengs det ikke stoppere men dette har jeg ikke målt dessverre men det er nok ikke sikkert det er tilfelle for meg. Det kan også være ved avgasskjølinga som er problemet. Det var ca 0,5l vann i bunnen på oljepanna. Det som jeg er mest redd for er om blokket har fryst i stykker, men kan ikke se noen skader med øyet og frostpluggene er nye og ser veldig bra ut. Men det er vann inni hele mottoren egentlig, i blokket, på stemplene, i forgasseren og innsuget. Jeg har lagt noen bilder ut i en annen tråd også.

 

Edit: I toppen er det vann blandet med olje men på toppen av kannene er det bare vann. Motoren gikk i høst men gikk dårlig. Ene ventilen er veldig stygg og krokete så den har fått seg en trøkk.

post-80866-0-21505700-1303133088_thumb.jpg

post-80866-0-14741700-1303133108_thumb.jpg

post-80866-0-81979900-1303133139_thumb.jpg

Endret av Phyx
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at du har en saltvannkjølt motor, ville sjekket olje-kjøleren for lekkasjer da det kan være en årsak til at du har fått vanninntrengning i motoren da denne ofte ligger under utvendig vannnivå.

 

Det vannet som lå på stemplene, er det mulig at årsaken er at ved demontering av toppene vil du få vann som renner inn i stempelsylindrene og i oljekanalene ?

 

Når du demonterte risene/eksosmanifoliene var det da vann i eksos-portene ?

 

Motoroljen har ikke blitt hvit, grunnet vanninntrengning ved gange ?

 

Går eksosen innom eksospotter/eksternt utslipp eller direkte ut i drevet ?

 

Hvis båten/motoren har stått lenge og det er lekkasjer i riserene vil du få vann ned i eksos-portene og videre ned i sylindrene, da vil vannet ved tiden renne forbi stemplene og ned i bunnpannen.En annen mulighet er som du sier at ved høy sjø/bølger i havnen kan vannet "hevert-prinsippet" slå tilbake i eksos-portene og videre til bunnpannen.

Lenke til kommentar

Har fått gjort endel nå med motoren, heldigvis så var det ikke noen store feil med sylindrene så disse er slipt opp. Det var også endel svart sot på kannene og på andre plasser i motoren noe som kan tyde på salt som har vært vann eller bare vanlig sot avlagring. Fikk også testet delen som kjøler ned eksosen (husker ikke navnet) men den kunne vi ikke se lekker vann, på godt og vondt egentlig. Men noe som kan ha skjedd er att vi kunne ikke finne noen tetting i skruene som topplokket satt fast med i blokket, herav kan vann i blokket gå gjennom skruen og opp i topplokket?

Endret av Phyx
Lenke til kommentar

det har blitt mer vanlug at man bruker en form for tetningpasta istedenfor pakning på innsug-manifolien, men selve topplokkene skal det være en topppakning, de skal tette rundt topploksboltene, hvis det var de du mener.

 

Fikk også testet delen som kjøler ned eksosen (husker ikke navnet)

 

Risere heter det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå begynner det og nærme seg montering av motor og jeg regner med at problemet har vært "hevert" prinsippet. Siden vi ikke finner noen feil på topplokk, motorblokk eller noen andre deler. Men litt av en jobb og fjerne all rust i innsug, topplokk og på motorblokket. Det er tidskrevende! Men med nye pakninger, stempler, stempel ringer og noen andre småting så kommer renoveringen på ca 10 000,-

 

Men bøtta med Strip-all hjalp noe utrolig må jeg si!

post-80866-0-91534300-1304151664_thumb.jpg

post-80866-0-16450000-1304151714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med en masse skruing frem og tilbake og en veiv som trengte litt arbeid så begynner bitene og falle på plass. montering av toppene kommer denne uken håper jeg.

 

Men fortsatt er jeg usikker på om problemene kommer fra manifold/risers. Dette er vanskelig og teste. De ser jo litt slitt ut innvendig men ikke så alvorlig synes jeg men vanskelig og se. Noen som har noen gode tips for og sjekke dette?

Alternativer er og sette dem på og kjøre litt og se om det kommer inn noe vann i motoren og evt. skru dem av om de lekker og bytte oljen. Nytt sett koster ca 6000,- men dumt og bytte om dem fungerer.

post-80866-0-54650600-1304941015_thumb.jpg

post-80866-0-89092900-1304941187_thumb.jpg

Endret av Phyx
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...