Gå til innhold

Forskjeller på Indycar og F1?


Anbefalte innlegg

Er ute etter saklige og oppdaterte fakta. Har lett rundt på nettet, men fant bare gamle sammenligninger.

 

Så nettopp Extreme Machines på Discovery og begynte å tenke på forskjellene mellom indycar og F1.

 

for å ta noen korte fakta;

Indycar: ca 900hk

F1: ? hk

 

Indycar: rundt 700kg (?)

F1: ?

 

Høyeste hastighet oppnådd i løp

Indycar: ?

F1: ?

 

dekk som brukes

Indycar: slicks

F1: "Slicks med riller" (fant ingen passende beskrivelse)

 

motorer som brukes

Indycar: ?

F1: ?

 

Som dere ser så kan jeg nesten ingenting om de to forskjellige motorsportene, men kom gjerne med oppklarende fakta.

 

GRunnen til at jeg ikke poster på amotor.no forumet er fordi det er tilnærmet 0 liv der :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HK alt fra 850-900 hk, kommer ann på motor produsent. F1 bruker ikke metanol drevet turbo motorer, det gjør IRL hvis jeg husker riktig.

 

Minimum vekt er 600 kg, de fleste team har en bil som veier mindre enn 600kg, men de bruker tungsten for å lage den tyngre så den passerer grensen. Noen sier at Ferrari sin F2003-GA veier under 500kg, men dette er delikate opplysninger og gis ikke ut.

 

Høyeste hastighet finner man på low-downforce banen Monza, omtrent 340 kmh. Husk at F1 biler aldri ble laget for hele tiden å svinge til venstre slik IRL biler ofte har blitt :D. Det forklarer også hvorfor en IRL bil ser ut som den er kræsjet til vanlig :D.

 

Man bruker slicks med tre riller i for å senke hastigheten på F1 bilene. For noen år tilbake ble hastighetene farlig høye og sjefen Bernie sa at han ALDRI ville se rundetider som ble satt i 1997 i noen fremtid...

 

Motorene er en 3000cc 5-ventilers V10, vinklene som blir brukt i dag ligger henholdsvis på 72, 90 og 110. Altså større vinkel lavere tyngdepunkt motoren krever mindre plass i høyden... De dreier fra 18 000 til 19 000 RPM og kraften finner man lagt oppe på effekt kurven, derfor kjører man med 7 trinns automatiske/semi-automatiske girbokser slik at motoren hele tiden ligger på det optimale omdreiningstallet.

 

Har man sett F1 og IRL i lang tid så skjønner man at dette er to helt forskjellige biler/sporter. Husk også forøvrig at i IRL får man kjøpt biler klare til å brukes av en produsent. I F1 så må man selv stå for designen, og racet foregår like mye i vindtunnelen som på banen...

 

Lurer du på noe annet så bare spørr... Du finner massevis av andre svar på http://www.f1.no :).

Lenke til kommentar

Utviklingen av F1 biler koster vilt mye penger, noe som ødelegger litt av sporten ettersom det er få team som har råd til å henge med i teknologiracet. Indycar bilene er litt mer "standard" oppsett. Så det er to forskjellige sporter.

 

Indybilene er raskest på Ovalbaner, mens en formel1 bil ville vunnet klart på en vanlig formel1 bane.

 

Jeg vet at Indybilene bruker 38-39 sekunder på en runde i Indy500. Det er 2,5miles = 4,02km. Det gir en snittfart på 380km/t, og jeg vil gjette toppfart på 390-400km/t. De kjører da med veldig lite downforce, så slip-streaming er meget effektivt her.

Lenke til kommentar

Er klar over at det er dumt å sammenligne disse to sportsgrenene (omtrent som å sammenligne STCC og NASCAR, de kjører jo begge "standardbiler").

 

Ville bare vite om F1 virkelig holdt mål som den raskeste sporten (eller hva enn det er de sier når det er formel1 løp på tv2)

Lenke til kommentar
Ville bare vite om F1 virkelig holdt mål som den raskeste sporten (eller hva enn det er de sier når det er formel1 løp på tv2)

 

Som signatur skriver, det avhenger av hvilken bane du konkurrerer på. En F1-bil er mer sofistikert utviklet, og har bedre veiegenskaper enn en IRL-bil. Rå kraft er tingen i IRL, der har man langt mindre behov for å fokusere på veigrep i svinger.

Lenke til kommentar
Litt mer info:
Last year at Michigan, Paul Tracy recorded a trap speed of: 256.948 mph (413.52 km/h).

The new (1999) record for F1 is 361.8 km/h = 100.5 m/s by David Coulthard at Monza.

Disse ser ut for å være noen år gamle, men gir en pekepinn på forskjellene! :)

 

Hvis man ber Coluthy om å kjøre med meget lite downforce og med lange gir så er det ikke noe problem å komme opp i 400kmt med F1 kjerre, men som sagt dette er to forskellige biler. Hvis man hadde stilt opp en IRL og en F1 på start streken i Suzuka så tror jeg nok du hadde sett forskjellen ganske bra ;). Det er simpelten rått parti :D. Hadde du derimot stilt de opp på Indianapolis (oval delen seff) så hadde nok IRL bilen visst seg å være raskere.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...