Gå til innhold

Veksling mellom surround og stereo lydanlegg på Xbox 360

Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe Turtle beach Earforce X41 til Xbox 360 og har noen spørsmål rundt bruken av dette.

X41 surround hodetelefonene forutsetter at jeg kobler sender/mottaker til den optiske utgangen på min VGA kabel. Samtidig som jeg har koblet til dette hodetelefonsystemet, ønsker jeg fortsatt å bruke de ordinære phonoutgangene til stereoanlegget da jeg liker så spille musikk og se video med dette. Hodetelefonene vil jeg utelukkende bruke til FPS spill.

Spørsmålet er hvor mye pes det vil være å veksle mellom disse to setupene. Må jeg fysisk koble ut ledninger hver gang jeg skal bytte mellom disse modusene? Og hva skjer om en forer et vanlig stereoanlegg (2.0) med surround lyd som lydvalg på xboxen? Får en da dritlyd?

Kan leve med at jeg må inn i menyen og veksle mellom surround og stereo på xbox system settings hver gang jeg skal bytte om, men om det forutsetter omkopling er jeg usikker på om det er verdt det. Det beste ville selvsagt om begge moduser virket perfekt om hverandre hele tiden uten noen form for hazzle, men antar det er litt vel optimistisk.

Om noen har kunnskap eller erfaring med dette mottar jeg tips med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Earforce X41 fungerer smertefritt til alle typer setups. ingen omkobling og alle slags koblingskombinasjoner mot alle typer utstyr lar seg gjøre helt problemfritt. Plug and play all the way. Mulighet for alle typer viderekobling mot 5.1 og 2.0 anlegg uten behov for hverken kabeltukling eller endring av audiooppsett på Xboxen uansett. NICE!

Når det gjelder lydkvaliteten er denne også svært god. Noe tilvenning kreves nok for å høre markant forskjell på forran og bak, men det generelle lydbildet og "situation" awareness forbedres umiddelbart. Første gang jeg hørte lyd i disse hodetelefonene trudde jeg det ikke virket, for det hørtes ut som lyden kom fra stereoanlegget slik jeg er vant til. Dette var bare systemlydene i xbox menyen. I Bad Company 2 hører jeg nå utallige detaljer jeg aldri har lagt merke til tidligere. Når hjernen venner seg til lyden og jeg får skikkelig kontroll på foran og bak blir dette nesten som juks å regne i FPS spill. Front og back er vel og merke ikke like markert som i tradisjonelle surroundanlegg med fysiske høytalere forran og bak, men det ER surround effekt.

Vil generelt gi X41 tommelen opp både når det gjelder lyd, funksjonalitet, komfort og teknisk kvalitet. Ser at mange kritiserer bruken av 2 stk aaa batterier, men har en allerede en batterilader koster 4 stk oppladbare 129 spenn på Clas.

Har allerede etter 20 min bruk lært meg å høre at biler etc har penetrert frontlinjen og omtrentlig hvor de er på vei. Hvor granater som kastes inn vinduer lander etc krever nok litt tilvenning. Ettersom surroundlyd i hodetelefoner delvis dreier seg om "juks", må hjernen ha noen timers trening før dette sitter 100%

Dersom en lever på et slankt studentbudsjett vil jeg likevel si at dette er en luksus som ikke er et must. Det er vel og merke ikke gimmick. Det virker.

Noen brukere klager på sus i lyden når en bruker live chat funksjonen. Det stemmer at en kan høre noe sus når en kobler til live chat headsetfunksjonen, men personlig mener jeg dette er så bagatellmessing at det er null problem og ikke en reell irritasjonsfaktor.

Fåes for 1599,- hos www.Gamezone.no. Sendes samme dag som det bestilles.

Lenke til kommentar

Stiv pris:-)

Kobler du optiske kabelen direkte i Xboxen eller må du gå via forsterker?

X41 har sin egen lille forsterker. Denne kobles til med en medfølgende optisk kabel rett til utgangen på den medfølgende bildekabelen. Om en bruker HDMI kabel setter en enkelt og greit bare inn det bakerste stykket av standardkabelen og bruker den optiske utgangen på den uten at dette påvirker HDMI tilkoblingen. Har du allerede en surround forsterker kan en koble dette til en optisk utgang (bypass) på x41 forsterkeren. Det er også både minijack utgang og phono inngang.

Eventuelle phonoutganger som også benyttes, vil fortsatt levere lyd. Selv om min xbox nå er satt opp med surroundinstilling, får stereoanlegget mitt fremdeles stereolyd ut av disse. Det er også innganger og utganger på x41 stasjonen som forøvrig får strøm fra xboxen via en egen usb kabel. Løsningen tar høyde for *alle* slags setupkombinasjoner. Tilogmed live chat er bygd inn og fungerer bra om en kobler ledningen mellom kontrolleren og headsettet.

Lenke til kommentar

Nye inntrykk: Har innsett at dette headsettet ikke egentlig kan kalles surround. Surroundeffecten er til å sammenligne med bærbare CD spillere av ghettoblastertypen som har en "surround" funksjon. Det er bare en stereoeffekt og dreier seg ikke om lyd forfra og bakfra.

Du kan med andre ord ikke under noen omstendigheter høre om det helikopteret er foran eller bak om du ikke kan se det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...