Odesseiron Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Dataspill ser likevel ikke ti ganger bedre ut. Les hele saken Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Da forsvant endelig argumentet til PC gamere at det er konsollenes feil at PC grafikk blir skyvet ned ^_^ Nå sier her en som jobber med å lage spill at det er DirectX fra Microsoft som er årsaken, så ja.. Selv bryr jeg meg veldig lite om grafikk, men er bare så lei av å høre ditt & datt om dette her, så nå ville jeg si min mening Lenke til kommentar
Filosofius Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Dataspill ser likevel ikke ti ganger bedre ut. Les hele saken Hmmm...meget, meget interessant. Kanskje jeg ikke var helt på jordet allikevel da. B) Lenke til kommentar
Odesseiron Skrevet 24. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Dataspill ser likevel ikke ti ganger bedre ut. Les hele saken Hmmm...meget, meget interessant. Kanskje jeg ikke var helt på jordet allikevel da. B) Dette er nok et innspill i en omfattende debatt. Endret 24. mars 2011 av Odesseiron Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Da forsvant endelig argumentet til PC gamere at det er konsollenes feil at PC grafikk blir skyvet ned ^_^ Nå sier her en som jobber med å lage spill at det er DirectX fra Microsoft som er årsaken, så ja.. Det er konsollenes feil. Han jobber med å lage hardware, ikke spill. Han ønsker selvfølgelig at utviklere skal skvise mer ut av PC-ene slik at de kan selge mer hardware. Han glemmer dog at det knapt nok finnes noen spill som tar i bruk DX11. Dette er fordi konsollene ligger på nivå med DX9, og fordi multiplatformspill blir først og fremst utviklet med konsollene i tankene. Lenke til kommentar
AvaloN - TLW Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Kunne ikke brydd meg mindre om grafikken. Så lenge jeg får FPS spill på PC, og RPG spill på Xbox/PS3 så er jeg happy. Edit: og at PC FPS ikke er ett redigert konsoll FPS. Endret 24. mars 2011 av Avalon.TLW Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Det er konsollenes feil. Han jobber med å lage hardware, ikke spill. Han ønsker selvfølgelig at utviklere skal skvise mer ut av PC-ene slik at de kan selge mer hardware. Han glemmer dog at det knapt nok finnes noen spill som tar i bruk DX11. Dette er fordi konsollene ligger på nivå med DX9, og fordi multiplatformspill blir først og fremst utviklet med konsollene i tankene. Vel, min feil da. Men han vet hva han snakker om idet minste. Men at spillene holder seg ennå på DX9 pga konsollene, så er ikke dette konsollenes feil, det er de som lager spillet som har gjort dette valget. Greia er at flere & flere kjøper konsoller kontra PC og enhvert firma som lager spill er jo kun ute etter å selge flest. Mer salg = suksess (ihvertfall ifølge en artikkel kort tid siden, da CoD:BO ble utnevnt til mest selgende spill og da var det spillet SÅ bra...) =P Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Tjah... Jeg har fortsatt til gode å se et spill utviklet til Apple-OS (altså ikke "hindret" av DirectX) som ser betydelig bedre ut enn på PC. Endret 24. mars 2011 av Khogn Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Men at spillene holder seg ennå på DX9 pga konsollene, så er ikke dette konsollenes feil, det er de som lager spillet som har gjort dette valget. Utviklerne utvikler til minste felles multiplum(360 og PS3), og gir PC-spillerne en oppgradert port av konsollversjonen. For PC-gamere som ønsker å dra nytte av maskinvaren sin er dette sikkert utrolig frustrerende. Hadde ikke konsollene vært så populære som de er så hadde utviklerne ikke valgt en slik strategi. Tjah... Jeg har fortsatt til gode å se et spill utviklet til Apple-OS (altså ikke "hindret" av DirectX) som ser betydelig bedre ut enn på PC. Blir ikke spill til Apple OS utviklet ved hjelp av Open GL da? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Som alltid når noen påpeker PCens enorme ytelsespotensiale sammenlignet med konsollene blir spørsmålet mitt; og så? Jeg kunne begitt meg ut på å nok en gang forklare årsakene til at spill først og fremst tilpasses konsoll men, ærlig talt, det synes jeg vi har harpet så mye på at jeg regner med alle vet det nå. Jeg skulle også tro det var helt opplagt på dette tidspunktet at ytelse på ingen måte er noe avgjørende moment. To av de mest suksessrike konsollene noensinne er Wii og DS, og hvis det finnes PCer som er ti ganger sterkere enn PS3 og 360 hvor mye sterkere er de da ikke enn Wii og DS, som allikevel dominerer markedet. Med andre ord; denne evinnelige gnagingen på PCens ytelsespotensiale er helt irrelevant for alt som har med spill å gjøre. Lenke til kommentar
Edjv Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 @spartakus Kan jeg først bare begynne med, ehhh lol? For det første må jeg nesten spørre hvor du har faktaene dine fra? Vi snakker gjerne om hardware og programvare, og ja det første du skriver gir mening men om en Wii er like sterk som en PS3 eller Xbox360 er vel å dra den litt vel lang.. Hvis jeg forsto deg rett med det du mente der..så mener du at Wii>PC>PS3/Xbox360 hardware messig på grunnlag av noenlunde salgssuksess på spill?? Da må jeg nesten bare si at, if I may quote my dear south park lawyer Johnnie Cochran "Now think about it; that does not make sense!" PS: Spill handler om opplevelsen hver enkeltperson får av det, og hvis noen krever god grafikk for å få en god opplevelse, så, vel da kjøper de vel spill etter det, personlig mener jeg at en god storyline kan utkonkurere nesten ethvert spill uavhengig av grafikk Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) @Edjv: Han mener at PC er sterkere enn 360/PS3, og at MS og Sonys platformer er sterkere enn Wii. Og at Wii vs 360/PS3 er beviset på at sterk hardware ikke nødvendigvis fører til større popularitet. Endret 24. mars 2011 av Leflus Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 @Edjv: Han mener at PC er sterkere enn 360/PS3, og at MS og Sonys platformer er sterkere enn Wii. Og at Wii vs 360/PS3 er beviset på at sterk hardware ikke nødvendigvis fører til større popularitet. Helt korrekt. Men vi vil nok i løpet av ikke alt for lang tid oppleve spill på PC som rett og slett ikke kan fungere på konsoller pga manglende ytelse. Med mindre det kommer nyere konsoller. Ikke fra de største selskapene som tenker ROI og slikt, men fra mindre uavhengige utviklere. Ikke det at det vil ødelegge konsollmarkedet eller dominere, men jeg føler at det snart er tid for nyskaping nå ... man begynner på PC og få mer og mer ressurser, og det er vel ett tidsspørsmål før det kommer spill som krever 64 bit OS for eksempel. 2015 kanskje? Det blir jo rene spekulasjoner og vi er ikke der enda ... Men det er veldig mye rundt interaktive miljøer, atmosfæriske effekter, kunstig intelligens, fysikk, osv, hvor man ser at disse tingene rett og slett ikke gjøres noe særlig med og hvor man kan lage veldig mye kult. Ett ordentlig skrekkspill med tåke, regn, brann, sann, gjørme, vind, hvor ting oppfører seg mer realistisk (dvs, ting brenner, blir ødelagt, svaier i vinden, kan falle ned, lys og skygge oppfører seg realistisk, ting ser mer fotorealistisk ut ... folk er til stede og oppfører seg mer naturlig, reagerer forskjellig på ting som skjer avhengig av hva du gjør - og da ikke kun i scriptede scener, men hele tiden ... Det vil for meg være mye mer uhyggelig enn spill hvor man blir presentert for ett adventure spill med masse cutscenes. Selv om det også kan være en utrolig bra opplevelse. Har dette noe å si for mariocart med venner over nettet? Ikke så mye Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Det er nok litt sannhet i AMD's uttalelse her. Men igjen, som konsollhateren jeg er, som eier alle 3 og en PC, så må jeg si at konsollene er skyld i utviklingen. Stjerneeksempelet er Crysis 2. Cryengine 3 ble gimpet for å tåle skaleringen til konsoller. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Hva med OpenGL da? Har det også samme begrensninger som DirectX? Endret 24. mars 2011 av medlem-105082 Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Det er sikket helt sant at vi kunne hatt noen mye mer imponerende spill både med tanke på grafikk og fysikk hvis PC-en hadde sittet i førersete. Men det er naivt og tro at det alene ville forbedret spillene i nevneverdig grad. Det eneste det hadde ført til er at solsnedgangen i crysis ser litt bedre ut, og at tønnene oppfører seg mer realistisk når en skyter på dem. De mest nyskapende spillene er nesten utelukkende spill som ikke satser på ren teknisk ytelse, og slik har det alltid vært. Endret 24. mars 2011 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Da forsvant endelig argumentet til PC gamere at det er konsollenes feil at PC grafikk blir skyvet ned ^_^ Nå sier her en som jobber med å lage spill at det er DirectX fra Microsoft som er årsaken, så ja.. Selv bryr jeg meg veldig lite om grafikk, men er bare så lei av å høre ditt & datt om dette her, så nå ville jeg si min mening Nei, det har ikke forsvunnet, det er åpenbart for alle med et minimum av innsiket er at DX elelr ikke, så er PCer langt bedre ytende enn konsoller på grafikkfronten. AtW Med andre ord; denne evinnelige gnagingen på PCens ytelsespotensiale er helt irrelevant for alt som har med spill å gjøre. Nei det er den ikke, kvaliteten på spill påvirkes av grafikk. Og det er ingenting som tilsier at man feks ikke kunne hatt mario på PC, når man sammenlikner hva som hadde vært den beste plattformen, så er det de teknsike mulgihetene som teller. Når man i praksis skal velge selv, så vil feks forskjellig spillutvalg telle inn. AtW Lenke til kommentar
Gal_ape Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Uansett hvor mye mer PCen kan pushe de tekniske grensene fremover, er det enkeltheten i å eie en konsoll som appellerer til så utrolig mange. Man slipper å bruke mange, mange tusen kroner på en maskin som er utdatert etter 2-3 år, med mindre man oppgraderer enkelt-komponenter og lignende. Jeg er selv pc-gamer, og har i den siste tiden hatt problemer med Steam. Jeg har feilsøkt rundt om, prøvd re-boots og lignende når ting er på sitt verste, men trass i mine innsatser hjelper det svært, svært lite. Har man problemer med en Xbox eller Playstation er det fint lite man kan gjøre om man ikke vil bryte garantien ved å ta en kikk inne i maskinen selv. Maskinen i seg selv er rundt 2 år gammel, og drar alt av dagens spill. Men jeg vet med sikkerhet at jeg ikke kan la det gå mer enn 2-3 år til før jeg er helt nødt til å oppgradere, skal jeg få det meste ut av potensialet til spillene som blir gitt ut (dette er, naturligvis, kun spekulasjoner. Jeg aner ikke hvor flinke utviklerne er til å optimalisere spillene sine i fremtiden). Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Nei, det har ikke forsvunnet, det er åpenbart for alle med et minimum av innsiket er at DX elelr ikke, så er PCer langt bedre ytende enn konsoller på grafikkfronten. AtW Jeg har da aldri sagt at PC'er IKKE er mer ytende enn konsoller på grafikkfronten... Det jeg sa var at det er ikke konsollenes FEIL at grafikken på PC utgaver blir nedgradert/prioritert på grafikkfronten. Dette er ett valg utviklerne velger selv, ved å lansere spillene multiplatform. Ett spillselskap kan jo fint lage ett spill som er spesielt laget for PC (ala Crytek's Crysis). Men som jeg nevner lengere ned, idag er ett/de fleste spillselskap kun ute etter å nåå "massen" ved å da lansere spillene sine over "alle/flere" konsoller (Feks Crytek som nå bestemte seg for å lage Crysis 2 til PS3/Xbox). Lenke til kommentar
Øivind_InnleggNO Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 At grafikken ikke ser så mye penere ut, kan jo også ha noe med at det ikke uten videre er lett å se stor forskjell på 1440X720 (som konsoll ofte bruker) med litt antialiasing, og 1920X1080 som nye skjermkort på PC kjører uten problem. Grafikken er uansett såpass bra at det blir vanskelig å se stor forskjell før PC-spill får (tilnærmet) fotorealisme. Battlefield 3 ser ikke ut til å være langt unna, så jeg er spent på å se forskjellen mellom PC og konsoll når det kommer. Kanskje det er spillet hvor PC endelig kommer til å løpe i fra konsollene grafikkmessig. Ikke at grafikken i seg selv betyr så mye for min del, jeg spiller like gjerne på konsoll, bortsett fra FPS og strategispill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå