Gå til innhold

Hydor Seltz L20 II

iver89

Anbefalte innlegg

Microplex.no har nettopp fått inn denne pumpen til 200 kroner, og i følge dem skal den greie opptil 700 l/t, pluss at den er regulerbar. Er det noen som har noe å utsette på denne pumpen, eller skal jeg bare hive den i handelkurven med en gang (støyer den mye f.eks)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microplex.no har nettopp fått inn denne pumpen til 200 kroner, og i følge dem skal den greie opptil 700 l/t, pluss at den er regulerbar. Er det noen som har noe å utsette på denne pumpen, eller skal jeg bare hive den i handelkurven med en gang (støyer den mye f.eks)?

Var på forumet til Microplex - og så dette og dette . Jeg heller mot Eheim, selv om prisen er supergunstig for Hydor pumpen (Så er driftssikkerhet topp prioritet for meg).

Lenke til kommentar

Om hensikten er å bruke pumpa nedsenket kan kanskje Eheim Compact være noe. Bytta ut MicroJet'n med en Eheim Compact 600 igår.

Støyer lite og har ingen problemer med en BIE2 og Maze4.

Kjøpte pumpa på Webzoo og den kostet 300,- inkl frakt.

Lenke til kommentar
Hvorfor er Eheim kompakt så mye billigere enn Eheim vanlig da? Den flytter jo like mye vann og er mindre. Kvaliteten burde jo heller ikke være noe dårligere siden det er samme merke. Dessuten kan vannmengden justeres.

Færre deler kanskje?

På de "vanlige" pumpene er innsugsdelen "gjenget" fast i pumpehuset og har i tillegg en pakning. På Compact er det det bare et frontdeksel som klipses på foran propellen. Vanlig Eheim må også være vanntett. På Compact er ikke dette nødvendig så evt. testprosedyrer er nok også enklere og billigere å gjennomføre.

Pumpa fungerer akkurat som den skal her ihvertfall. Ingen startproblemer som med AquaBee-pumpa.

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri testa Eheim 1046 eller 1048.

Men den bråker mye mindre enn AquaBee 1000.

Bråker litt mer enn MicroJet'n min, men den var ikke stort større enn en Zippo og pumpa max 320 l/t.

Et tips for nedsenket pumpe er å legge et par runder med oppklippet sykkelslange eller en annen strikk rundt pumpa. Da forsvinner mesteparten av vibrasjonene om pumpa blir liggende inntil kanten av tanken. Og på ClasOhlson selger de en "Anti-glimatte" til 24,- som fungerer veldig bra som demping mellom tanken og kabinettet.

Lenke til kommentar

Har en eheim 1046 i mitt system. Om du setter den rett på kabinettet så skrangler og rister det, MEN om du legger litt gummibiter eller som meg noen biter skumgummi som vannkjølingsblokkene mine lå i under mellom pumpe og kabinett skal den ikke bråke.

Sørg for å få ut all luft i systemet.

det hjelper mye om du har en tank og kan legge og snu kabinettet på hodet.

Jeg klarer ikke å høre min pumpe og går ut i fra at det er slik med 1048 også. tross alt samme design, bare sterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...