Misteltein Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Eg har med stor fornøyelse og undring lest kommentarfelta i spelanmeldelsane her på gamer og i liknande publikasjonar. Det virkar som ganske mange lar seg provosere av karakteren som blir gitt. Kvifor er det slik? Anmeldarane er jo i bunn og grunn berre spelarar sjølv, med personlege preferansar og særegenheiter. Basert på mitt kjennskap til kva dei forskjellige anmeldarane her på gamer likar, kan eg glatt styre unna eit spel som får 10/10. Likeeins har eg fått fleire hundre timar moro ut av spel som ein samla anmeldarstand ga dårlege karakterar. Når eg les kommentarfelta, får eg nesten inntrykk av at enkelte får spelopplevelsen sin forringa av ein middels karakter, og kanskje i tillegg dagen ødelagt. Folk klikkar jo i vinkel over at eit spel får 8/10, som om det skulle vere slakt. Er det ein kombinasjon av fanboy rage og karakterinflasjon, der skalaen ser ut til å begynne på 7? Kva er det med ein "urettferdig" karakter som får deg til å syde over av vrede? Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Personlig tror jeg det har med personlige forventninger/erfaringer å gjøre. Hvis man ser veldig frem til et spill og kommer over en anmeldelse som belyser bugs eller andre ting som går utover spill-opplevelsen, kjenner man skuffelsen skylle innover seg og da går det vel som oftest utover anmelder. Når folk blir skuffet/uenige blir de straks mer kritiske i skrivemåten til en anmelder også har jeg lagt merke til, det er snart slik at man kan forutse hvem som kommer til å være mest kritisk til de forskjellige skribentene grunnet en "urettferdig" karaktèr tidligere. Alle husker jo Uncharted-episoden, der var det særdeles lite saklig kritikk i kommentarfeltene, og de få som orket å gjøre en "diplomatisk innsats" druknet i alle fanboys beskyldningene og anklager om å forsøke å skape blest. Ingen tenker på at man faktisk pisser på ryktet til personene som skriver, i stedet for å uttale seg om uenigheter ender det opp med at man skal rakke ned på personens integritet og hans/hennes troverdighet kun fordi man er uenig. Man kan kanskje skylde på bruken av karakterer i det hele tatt, men selv om det største problemet ville i stor grad blitt fjernet (karakter horeri), så ville det nok ikke fjernet usaklige kommentarer. Lenke til kommentar
NrNine Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Det virker som enkelte tar det direkte personlig om et spill de hadde store forventninger til får noe lavere en topp karakter. Faktisk virker det i de værste tilfellene som at noen tar det som person angrep. De går straks i en aggresiv/defansiv posisjon og blir som oftest helt urasjonelle. "Angry fanboys" hadde forøvrig vært en interessant dokumentar på animal planet; "When near a angry fanboy, do not review any games whatsoever. This will startle the angry fanboy and it will most likely attack you for no reason at all". Når man hisser seg opp sånn av en persons egen tolkning/inntrykk av et spill bør man prøve å tenke seg om noen ekstra ganger. Jeg syns det er idioti. Les flere anmeldelser og gjør deg opp en egen mening. Ikke kritiser en person for å ha egne meninger. Det er barneskole nivå. Endret 13. mars 2011 av Terjee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå