Gå til innhold

7200 rpm 2,5" harddisk fra Hitachi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke at varmeutviklingen er noe problem. Det har tatt ganske lang tid aa faa utviklet en 7200 rpm harddisk til baerbare saa det problemet er nok loest naa.

 

Kan ihvertfall ikke vente stort lenger paa aa faa byttet ut den utrolig trege 4200rpm disken min!

 

Bare jeg finner en buttikk som selger disse. Noen som vet hvor disse er aa faa kjoept?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt så vil ikke 7200rpm 2,5 disker yte like godt som 7200rpm på 3,5 disker pga mindre fysisk størrelse. Stemmer ikke dette? I så fall, hvor vil ytelsen på en 2,5 tommers 7200rpm disk ligge i forhold til en 3.5 tommers 7200rpm disk?

 

7200rpm vil nok føre til mere støy, og iallfall dårligere batteri. Passer kanskje best i deskopersatttere... :roll:

Lenke til kommentar
en ting er varmen som mulig kommer...

 

men om en setter en 7200 rpm disk i en bærbar så har du ikke så mange minuttene med batteri vil jeg tro. går noe ned allerede når en går fra 42 til 5200 rpm disk

7200rpm vil nok føre til mere støy, og iallfall dårligere batteri. Passer kanskje best i deskopersatttere... :roll:

Vet ikke om alle er klar over det, men varmeutvikling er direkte proposjonalt med strømforbruket. Dvs. Både strømforbruk og varmeutvilking er jo mål på energitransport. 10 Watt elektrisk energi inn vil altså gi 10 Watt varmeenergi ut. Siden Hitachi sier disken skal ha grei batteritid vil det bety at den ikke blir så varm. (Dersom de ikke lyver da :wink: )

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har skjønt så vil ikke 7200rpm 2,5 disker yte like godt som 7200rpm på 3,5 disker pga mindre fysisk størrelse. Stemmer ikke dette? I så fall, hvor vil ytelsen på en 2,5 tommers 7200rpm disk ligge i forhold til en 3.5 tommers 7200rpm disk?

7200rpm vil gi en lavere "rotational latency" enn 5400rpm. Rotational latency er den delen av accesstiden som skyldes at lesehodet må vente på at disk-plata spinner seg rundt til det punktet den skal begynne å lese. Resten av accesstiden består av at lesehodet må hoppe til riktig sted på disken og finne det riktige sporet. Dette kalles "søketid" og er som regel litt lengre på 2,5" enn på 3,5". Sansynligvis vil total accesstid være rundt 15-16ms på en 2,5" mot rundt 12-13ms på en 2,3". Altså ca 20% tregere.

 

Men ytelsen avhenger ikke bare av søketiden men også noe av skrive og lesehastigheten på større filer. Dette er proposjonalt med tre faktorer:

* Spinn-hastigheten (7200rpm)

* Lagringstettheten (BitPerInch)

* Diameteren på plata (Inch)

Hvis vi antar at lagringstettheten er den samme som på 3,5"ere, (noe som er et godt estimat) så kan vi lett regne ut at lese/skrive-hastigheten er 29% lavere på 2,5" enn på en tilsvarende 3,5".

 

Konklusjon: Forvent rundt 25% lavere ytelse på denne 2,5" enn på en tilsvarende 3,5".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...