Sortkatt Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 "Krigere med enorme sverd burde ikke klare å svinge dette som om Newton bare var en fis i vinden – de burde oppfattes og oppleves som noe tregere enn sine våpenbrødre med doble kniver." [sverdsperging] Uhm. Vanlig oppfatning dette, og det er vanskelig å arrestere deg når du sammenligner krigere med tohåndssverd med dolkemenn, men jeg vil likevel understreke: Om man skal forholde seg til virkeligheten/historien har tohåndssverd to store fordeler: De har lengre rekkevidde enn etthåndssverd, og de er raskere. De veier litt mer, men det er fortsatt stort sett snakk om mellom 2 og 4 Kg. Vekten mer enn veies opp med at man har to hender. Ved å la en av hendene fungere som dreiepunkt og den andre til å overføre kraft (dette er en forenkling, men det forklarer hovedprinsippet) oppnår man vesentlig høyere fart, og det er lettere å raskt skifte retning enn med et etthåndssverd. Det er jo en klisje i data/pen&paper RPGer og en del dårlig koreograferte filmer at tohåndskrigere er trege, men det er bare tullball. [/sverdsperging] ...Og poenget om at krigere burdre skille seg ut fra de andre klassene i spillet er jo fortsatt gyldig. Lenke til kommentar
OrrieKM Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det blir nok The Witcher 2: Assassins of Kings på meg. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Alt i alt, bra spill, men desverre mistet noe av den "magiske" stemningen pga disse punktene. Det hørest ut som du allerede har runda spillet, er du en anmelder eller har du bare bestemt deg på forhånd at det er et bra spill? Det er nemlig release imorgen. At slåssingen er overdrevet er jo noe alle kan se på gameplay-videoer, og etter å selv ha spilt tre timer i går etter en tidlig slipp fra Musikkverket, kan jeg si meg noenlunde enig. Vet ikke hvor mye det kommer til å påvirke meg enda, men kampene er deffinitivt mindre realisitiske, noe som går utover innlevelsen. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det hørest ut som du allerede har runda spillet, er du en anmelder eller har du bare bestemt deg på forhånd at det er et bra spill? Det er nemlig release imorgen. Noen av de som har forhåndsbestilt (fysisk kopi), har fått det før. Det ligger en lansering sperre i spillet slik at man ikke skal få spilt det før utgivelsesdatoen, men denne er det mulig å komme rundt. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Sjokkerende å se gamer.no gi et AAA spill en karakter det så absolutt ikke fortjener. Spillet befinner seg ikke i skyggen til DA:O engang. Er på kapittel 2 og hittil er story grei nok, men ikke revolusjonerende, og hva skjer med armor systemet? kan ikke geare opp companions, men har bare tullete oppgradering til dem som du kan kjøpe fra butikker rundt i spillet!? Gjorde en quest i går der jeg fant et lik som jeg skulle levere til en kar og når jeg leverte den sa Hawke "I think you lost this somewhere" LOL, snakk om å tilpasse dialoger for quests. I docks var jeg i 3-4 forskjellige rom med båter som så 100% like ut, men det verste kommer. Der er identiske huler rundt i spillet som ser 100% like ut, men i stedet for å fjerne enkelte ruter som bare er tilgjengelig i 1 eller 2 av huleklonene så har de laget ei sement dør som ser sykt idiotisk ut. Kampene er også forutsigbare, du dreper ei gruppe fiender så popper ei gruppe til inn helt uten videre så og si hver eneste kamp i spillet. Du har nesten aldri bare det du ser å drepe :/ fjerner all følelse for taktikk før kamp så du må bare så og si bare hive deg inn å button smashe så godt du kan. Har ikke bare negativt å si, men kan ikke nekte for at Bioware ikke har tråkket i det nå. Dette spillet var pushet ut for å tjene raske peng, ikke så mye mer. Det positive er, uansett hva andre sier så liker jeg den raske combat som er i Dragon age 2, liker også characterene i spillet og til tider storyen. 5/10 maks 6/10 Endret 9. mars 2011 av Stormwolf Lenke til kommentar
Squeekie Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Sjokkerende å se gamer.no gi et AAA spill en karakter det så absolutt ikke fortjener. Spillet befinner seg ikke i skyggen til DA:O engang. Er på kapittel 2 og hittil er story grei nok, men ikke revolusjonerende, og hva skjer med armor systemet? kan ikke geare opp companions, men har bare tullete oppgradering til dem som du kan kjøpe fra butikker rundt i spillet!? Gjorde en quest i går der jeg fant et lik som jeg skulle levere til en kar og når jeg leverte den sa Hawke "I think you lost this somewhere" LOL, snakk om å tilpasse dialoger for quests. I docks var jeg i 3-4 forskjellige rom med båter som så 100% like ut, men det verste kommer. Der er identiske huler rundt i spillet som ser 100% like ut, men i stedet for å fjerne enkelte ruter som bare er tilgjengelig i 1 eller 2 av huleklonene så har de laget ei sement dør som ser sykt idiotisk ut. Kampene er også forutsigbare, du dreper ei gruppe fiender så popper ei gruppe til inn helt uten videre så og si hver eneste kamp i spillet. Du har nesten aldri bare det du ser å drepe :/ fjerner all følelse for taktikk før kamp så du må bare så og si bare hive deg inn å button smashe så godt du kan. Har ikke bare negativt å si, men kan ikke nekte for at Bioware ikke har tråkket i det nå. Dette spillet var pushet ut for å tjene raske peng, ikke så mye mer. Det positive er, uansett hva andre sier så liker jeg den raske combat som er i Dragon age 2, liker også characterene i spillet og til tider storyen. 5/10 maks 6/10 Det å ikke kunne geare companions har vært kjent noen dager, noen liker det andre hater det. Personlig ser jeg helst at i ett action rpg spill så skal jeg slippe å micromanage for mye, mens i taktiske spill er det det som er halve moroa. Ikke fått testet det selv, men det virker ikke bra hvis de bruker identiske huler med forskjellig pathing. det er ren skjær latskap som aldri burde eksistere i ett rpg spill. Får vel spillet idag selv så får se om jeg kjører det opp og tester det ut eller om jeg skal vente på delene jeg bestilte før jeg tester det. Kjører du den high res pakka? Is¨fall hvordan så grafikken ut før/etter? Lenke til kommentar
Silverino Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Alt i alt, bra spill, men desverre mistet noe av den "magiske" stemningen pga disse punktene. Det hørest ut som du allerede har runda spillet, er du en anmelder eller har du bare bestemt deg på forhånd at det er et bra spill? Det er nemlig release imorgen. Release i norge imorgen. jeg er ikke i norge. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det å ikke kunne geare companions har vært kjent noen dager, noen liker det andre hater det. Personlig ser jeg helst at i ett action rpg spill så skal jeg slippe å micromanage for mye, mens i taktiske spill er det det som er halve moroa. Ikke fått testet det selv, men det virker ikke bra hvis de bruker identiske huler med forskjellig pathing. det er ren skjær latskap som aldri burde eksistere i ett rpg spill. Får vel spillet idag selv så får se om jeg kjører det opp og tester det ut eller om jeg skal vente på delene jeg bestilte før jeg tester det. Kjører du den high res pakka? Is¨fall hvordan så grafikken ut før/etter? Har bare kjørt med så jeg vet ikke forskjellene, sorry. Når jeg først var i ei sånn hule så tenkte jeg "Dette er vel en vei jeg kan unlocke på et vis senere" men så viser det seg at neste identiske hule har den veien unlocka. Da ble jeg litt oppgitt for å si det mildt. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Høyere karakter enn det jeg hadde forventet, men så hadde jeg et pessimistisk syn på spillet etter å ha testet demoen på pc og xbox 360. Er vell bare å tvinne tomler mens man venter på TW2 Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 At slåssingen er overdrevet er jo noe alle kan se på gameplay-videoer, og etter å selv ha spilt tre timer i går etter en tidlig slipp fra Musikkverket, kan jeg si meg noenlunde enig. Vet ikke hvor mye det kommer til å påvirke meg enda, men kampene er deffinitivt mindre realisitiske, noe som går utover innlevelsen. Igjen virker det som om DAO får mer ros enn det fortjener. Kampene var ikke akkurat realistiske selv om det visuelle uttrykket var annerledes. Men har ingenting å utsette på anmeldelsen, annet enn at The Witcher 2 liksom skal være bedre for "rollespillpurister". Det tviler jeg litt på, men... tiden vil vise. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Trope: "They changed it, so now it sucks". Det er nærmest en ufravikelig regel at alle spill med en stor fanskare pådrar seg en god del kritikk - også kjent som fanrage - når det kommer ut en oppfølger som forandrer på formelen, spesielt hvis forandringene går i retning av å skulle gi spillet et bredere nedslagsfelt. Totalt sett er jeg overbevist om at endringene i retning av mer actionorientert gameplay vil være bra for DA2, på den måten at det vil appellere til fler. De fleste gamere synes nemlig at action er mer stimulerende enn statistikk - forstå det den som kan! Vi kan like det eller ikke, men Bioware forsøker å få deg til å fokusere mer på historien og mindre på å lage flasker med gift eller finne ut hvor mye større tallene blir hvis du tar på deg en annen sko. Ja takk begge deler, men hvis jeg må velge er historien viktigst. Historien er tross alt motivasjonen for alt du gjør, hvis den ikke er tilstede spiller det liten rolle hvor genialt gameplayet er. Endret 9. mars 2011 av Spartakus Lenke til kommentar
Linoran85 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ja takk begge deler, men hvis jeg må velge er historien viktigst. Historien er tross alt motivasjonen for alt du gjør, hvis den ikke er tilstede spiller det liten rolle hvor genialt gameplayet er. Hvis historie er viktigst da går jeg heller å leser en bok. Et spill skal ha et underholdende gameplay først og fremst. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ja, helt enig. Det der var bra tåpelig sagt. Lenke til kommentar
Raggz1967 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Spillet er bra nok, men jeg er enig i en rekke punkter her. DA2 gir meg heller ikke RPG følelsen jeg fikk av DA:O. Helhetlig er DA:O sinnsykt mye bedre enn dette. Men på den andre siden så lå DA:O en del år mer på utviklerbenken. Btw, har du spillet er det et triks for å omgå releasedato/tids sjekken. Finn en gratis VPN tilbyder som tilbyr ip fra USA eller Asia så er du i gang. Såre enkelt og overhodet ikke ulovlig på noe som helst måte Endret 9. mars 2011 av Raggz Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det som slår meg når jeg leser både denne og andre anmeldelser av spillet er at selve teksten inneholder mange negative punkter, men sluttkarakteren er likevel svært god. Dette virker svært unaturlig. Jeg er sikker på at om dette spillet hadde kommet fra en relativt liten utvikler uten de PR-muskler og innflytelse som BioWare har, så hadde karakteren blitt en helt annen. Er glad jeg ikke har kjøpt dette spillet. Bioware har tatt et stor skritt bort fra RPG og mot shooters og det er jeg ikke interessert i. Finnes nok av slike spill allerede. Nå ser jeg heller fram til Witcher 2 og Skyrim. Forhåpentligvis føles de mer som RPG og mindre som Doom. Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Level scaling gjør at jeg glatt står over. I første Dragon Age ble jeg fort drittlei nettopp pga det og måtte bruke en mod som fjerner scalingen. Denne trenden i moderne RPG må forsvinne snarest. Det ødelegger hele poenget med å gå opp i level, som er et sentralt element i et RPG. Det er da bare ett pluss me level scaling, hvis ikke blir en som en gud i høg level og spillet blir for enkelt. Dette her stemmer ikke litt engang. Level scaling er forholdsvis nytt i RPG-verdenen og det har aldri vært slik du beskriver det. Det er klart at du skal føle deg som en gud når du når level 30 og slakter noen gobliner. Men et godt rollespill skal ikke ha kun gobliner. Poenget er nettopp å ha varierte fiender med varierende styrke. Level scaling gjør altså spillet slik at alle fiendene til enhver tid er like sterke. Hvor kjedelig kan det bli? Jeg har store problemer med å godta å bli slaktet av gobliner med dyre rustninger og magiske våpen(??) i Oblivion når jeg har nådd maks level. Da er det noe "litt" latterlig inn i bildet. Det store argumentet er at uten level scaling er man nødt til å ha et lineært spill. Hvis utvikleren er lat, så er det nok sant. Det går fint an å lage et spill med varierende fiendenivåer og varierte områder. Det er klart at enkelte monstre og områder skal være enklere å beseire når din karakter er blitt sterk. Hvis det blir alltid like vanskelig/enkelt uansett hvor F du befinner deg og hvem F du kjemper mot blir det helt hinsides platt og kjedelig. Hva er da poenget med -nettopp- å bli sterkere? Å lære seg nye estetiske måter å svinge øksen på? Big deal... Endret 9. mars 2011 av Khogn Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ja takk begge deler, men hvis jeg må velge er historien viktigst. Historien er tross alt motivasjonen for alt du gjør, hvis den ikke er tilstede spiller det liten rolle hvor genialt gameplayet er. Hvis historie er viktigst da går jeg heller å leser en bok. Et spill skal ha et underholdende gameplay først og fremst. Han sier vel at prioriteringen er historie, ikke at man kan kun ha en god historie ELLER godt gameplay, og jeg er helt enig. For meg er et underholdende gameplay å ha en historie eller et plot som passer universet spillet prøver å "selge meg", sluker jeg agnet rått så er jo spillet underholdende er det ikke? Underholdning og gode historier er ikke motparter, snarere tvert imot. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Det som slår meg når jeg leser både denne og andre anmeldelser av spillet er at selve teksten inneholder mange negative punkter, men sluttkarakteren er likevel svært god. Dette virker svært unaturlig. Jeg er sikker på at om dette spillet hadde kommet fra en relativt liten utvikler uten de PR-muskler og innflytelse som BioWare har, så hadde karakteren blitt en helt annen. Er glad jeg ikke har kjøpt dette spillet. Bioware har tatt et stor skritt bort fra RPG og mot shooters og det er jeg ikke interessert i. Finnes nok av slike spill allerede. Nå ser jeg heller fram til Witcher 2 og Skyrim. Forhåpentligvis føles de mer som RPG og mindre som Doom. Nå vil jeg jo si at de fleste karakter skalaer ødelagt, der 5/10 faktisk er et spill som er midt på treet, men folk klager fortsatt over en 7'er eller 8'er på noe som er hypet opp. 5 er midt på treet så enkelt, 10 er eksepsjonelt, legendarisk hva enn du vil si. Syns også at bioware vandrer på en meget tynn linje for tiden. Nei skal ikke være lojalist eller satt i gamle veier, men å kunne gi spillere både rpg elementer av gammelt og et forrykende gameplay er jo ikke umulig i det hele tatt. Origins hadde sine feil kanskje på noe av gameplay delene, men du kan ikke si noe på at de prøvde å ha en feel av det gode gamle der i tillegg. Nå jeg har ikke fått spilt Da 2 enda, utenom demo (som var hogwash) siden jeg er blokkert av en release date checker, men så fort jeg får begynt får vi se om det har falt seg eller ikke. Ser dog lett at The witcher 2 og Skyrim blir rollespill oppturene i år, for Mass Effect 3 skal vel gjøres om til Fps med cocky kommentarer som "take that alien" eller "fuck you krogans" for å selge en smule mer! Ikke gode eksempler, men blir vel slik. Utenom det, bra anmeldelse gamer som alltid, men ikke vær redd for å sette en lavere karakter, jeg mener. Uncharted 2 episoden var et støkk her på forumet! det var jo nesten pandemi og opprør i likhet med Libya. Endret 9. mars 2011 av Akrabra Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Litt mer on-topic ang. selve spillet og anmeldelsen: hack'n'slash-systemet i demoen ga ikke akkurat mersmak. Hele strategien à la Baldur's Gate som var STERKT tilstedeværende i DA:O er helt borte. Så det er vel bare dialogene og historien som gjenstår... Gjesp? Jeg skjønner at de har prøvd å tilpasse Mass Effect-systemet til Dragon Age. Men det var etter min mening en veldig dårlig idé med tanke på hvordan DA:O var designet. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ja takk begge deler, men hvis jeg må velge er historien viktigst. Historien er tross alt motivasjonen for alt du gjør, hvis den ikke er tilstede spiller det liten rolle hvor genialt gameplayet er. Hvis historie er viktigst da går jeg heller å leser en bok. Jaja, en gang må være den første. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå