Gå til innhold

Tilbakeblikk: Lands of Lore (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lands of Lore var alltid en av favorittspillene mine fra den tiden, og jeg får fortsatt trangen til å fyre det opp igjen fra tid til annen. Det føles faktisk overraskende moderne til å være så gammelt, så Westwood var virkelig forut for sin tid her.

 

Lands of Lore 2 hadde jeg store forventninger til men ble veldig skuffet. Ikke bare var grafikken uinspirerende, men de byttet ut de pene, håndtegnede karakterene med filmede skuespillere (og dårlige sådan!). Det verste var allikevel at spillet var nådeløst om du ikke fulgte en walkthrough. Oi, plukket du ikke opp den gjenstanden du fant for 5 timer siden ettersom du ikke hadde plass i ryggsekken din? Jaja, da er spillet umulig å fullføre, beklager! Dette skjedde flere ganger. Det var også haugevis av puzzles som forventet at du skulle kunne løse dem uten hint eller forklaringer av noe som helst slag. Det var ren trial & failure, noe som var svært frustrerende.

 

Lands of Lore 3 prøvde jeg aldri. Det fikk totalslakt fra pressen, og det var tydelig at settingen hadde utviklet seg til å bli en parodi på seg selv og på Westwood generelt. For eksempel besøkte du på et tidpsunkt et Temple of Nod... fra Command & Conquer. Nei takk, sånt hører ikke hjemme i gode fantasysettinger.

Lenke til kommentar

Er helt enig, de gamle Westwood-spillene var nydelig håndtegnet! Mye takket være deres utrolig dyktige Lead Artist Rick Parks. Som dessverre gikk bort under utviklingen av Lands of Lore 2.

 

Er helt enig at det var skuffende med kornete videoskuespill i LOL2, i stedet for de fine tegningene WW tidligere var kjent for.

Dessverre var det videoskuespill som stort sett gjaldt hele veien fra da av. Bortsett fra Bladerunner da, som hadde 3D-animerte figurer ved hjelp av voxel-teknologi.

Som jeg også syntes var temmelig grøtete og stygt i forhold til god gammeldags 2D.

 

Egentlig så synes jeg 3D ødela mye for WW, det var når de gikk over til 3D-grafikk i ingame at spillene deres begynte å miste mye sjarme. Men det er bare min personlige mening. Men jeg skjønner godt at de følte de var nødt å hive seg med i «3D-kjøret», for de fikk ofte kritikk for å klamre seg til «foreldet» 2D i anmeldelser på den tiden. Siden 3D var så blendende kult den gang.

De var kanskje av de beste på 2D, men de leverte ingenting som jeg syntes skilte seg nevneverdig pent ut fra massene når det gjaldt 3D ingame.

 

Fokuset ble også alt for stort på C&C, som er helt forståelig grunnet den enorme suksessen. Men de hadde mange spennende prosjekter på gang som ble kansellert til fordel for å melke C&C. Som Kyrandia 4, men kanskje like greit, hadde vel blitt videosekvenser og ingame 3D der også.

Ikke missforstå, jeg har ingenting i mot ingame 3D, og på den tiden elsket jeg 3D-grafikk, siden det var så nytt og spennende. Jeg bare synes ikke WW var noe flink på det, og de var kanskje min favorittutvikler. Så sånn sett syntes jeg det var så synd.

 

Men de var derimot av de beste på prerendert 3D. De prerenderte omgivelsene i Bladerunner er stemningsfulle, samme er den man finner inne i noen shops og slikt i LOL2.

Samt de prerendrete filmsekvensene i LOL2 er kjempefine, selv om disse greenscreen menneskene trekker flere av de ned et par hakk.

 

LOL3 opplevde jeg også som en dårlig parodi av det hele. De kunne godt ha spart seg for den utgivelsen.. Den etablerte fantasy-stemingen ble jo totalt ødelagt når de selv her måtte trekke inn C&C. Ble ikke det samme når man løp rundt å plaffet ned fiendene med et lasergevær, utviklet av NOD.

 

Forresten, på frankklepacki.com, så kan man høre musikk fra Lands of Lore i cd-kvalitet. De var opprinnelig tenkt for en cd-utgivelse, men ble kansellert. Til samme planlagte cd-utgivelse kan man også finne mye musikk fra Kyrandia-serien der. Som hadde et fantastisk soundtrack etter min mening. For de som spilte disse spillene og ønsker et nostalgisk rush, anbefaler jeg Fantasy Land, Timbermist Woods, Cavern, og Zanthia's Swamp.

Det som er irriterende med den Jukeboxen er at den ikke går videre til neste spor av seg selv.

Endret av Twinsen
Lenke til kommentar

Bare en liten pirk til Eye Of The Beholder, jeg mener at du kontrollerte seks personer, mulig at du startet med fire og kunne plukke opp to underveis.

 

Har aldri spilt Lands of Lore (som jeg husker i alle fall), men artig med tilbakeblikk artiklene :)

Lenke til kommentar

Blast from the past.

 

Spilte dette for ikke lenge siden. Har gjort det nær sagt regelmessig med noen års mellomrom siden barndommen. Fantastisk spill som suger deg inn i miljøet :)

 

Spilte dog aldri toeren eller treeren dog. Og slik tror jeg det skal fortsette å være. Noen ting er best å la være urørt...

Lenke til kommentar

En ekte, god klassiker som kan måle seg med Dungeon Master, Eye of the Beholder, Black Crypt og Stonekeep.

Der og da var RPG kanskje mer lineære men begrepet "level scaling" var i hvert fall - og heldigvis - ukjent.

 

Håper Bioware og Bethesda gir seg med dette. De har klart å ødelegge Oblivion og Dragon Age for min del.

Lenke til kommentar

Ah, Lands of Lore. Husker fortsatt problemene jeg hadde med å velge best armbrøst. Var vel Valkyrie som hadde den fine fireball animasjonen. Lurer på om den traff flere på en gang også... (Husker bare monster encyclopaedia i manualen, ikke noe våpenbeskrivelser.) Og de monstrene som ødela armour var toppen av frekkheter! Ble en del loading når jeg var i de områdene.

 

Var vel såvidt innom toeren også. Må ha være noen jeg kjente som hadde skaffet det. Men det ble med litt kikking på at andre spilte det. Gav ikke noe skikkelig Lands of Lore følelse.

 

Hmmm, jeg brukte vel kanskje aldri Hand of Fate? Husker det iallfall ikke. Var mer brute force på den tiden jeg. :p Men jeg prøvde vel han magifyren på en godsak-playthrough da. Siste kanskje.

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Bare en liten pirk til Eye Of The Beholder, jeg mener at du kontrollerte seks personer, mulig at du startet med fire og kunne plukke opp to underveis.

Du har rett, har fikset teksten nå. Takk for tips. :)

Eller kan du endre referansen til FAREN av disse alle: den utrolige Dungeon Master. Fortsatt beste magisystem i et spill noensinne der spilleren faktisk må lære seg spell'ene selv. Eye of the Beholder var en vakker klone av DM med AD&D-regler men det ble aldri like dypt med tanke på vekt, fysikk, magi, osv.

Lenke til kommentar

Enig med en tidligere poster om at Lands of Lore virkelig var forut sin tid. Måten de klarte å fortelle historien, og skape stemning på med formatet som ble brukt var virkelig imponerende. Spiller det igjen med jevne mellomrom.

 

Oppfølgeren husker jeg hadde en helt sinnsyk trailer, men jeg kom ikke spesielt langt. Husker at jeg vasa rundt i en jungel og fant en landsby. Har likevel bare gode minner fra spillet, regner med at det er en blanding av nostalgi og det faktum at jeg ikke hadde spilt allverden på den tiden. Dersom GoG engang får tak i serien så prøver jeg vel igjen.

 

Prøvde aldri det tredje spillet i serien, og ser vel nå at jeg kan være glad for det.

Lenke til kommentar

Likte veldig godt grafikken og stemningen i Lands of Lore. Dog foretrakk jeg Might and Magic 3 fordi det ga mye mer frihet både til utforskning og karakterutvikling. Begge spillene kunne til tider være noe frustrerende, men det var vel litt av sjarmen. Heldighvis kunne man i MM3 fokusere på en annen del av verden når man satt fast mens det var lite å gjøre i LoL når man ikke kunne finne riktig nøkkel, kube eller knapp. Når det kom til stemning synes jeg LoL og Quest for Glory 1 var de beste på den tiden.

Endret av UknowsI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...