lperik Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Forrige Torsdag var det som mange la merke til et kraftig tordnevær. Jeg satt som vanlig oppslukt med counter-strike og tenkte ikke no særlig over hvilken effekt lynnedslag kunne ha på utstyr i hjemmet. Plutselig lynte det og tordensmellet kom rett etterpå. Så smalt det en gang til, men det var bak tven.. jeg spilte ferdig runden i counter-strike og skrudde så av pcen og gikk for å sjekke hva som hadde skjedd. Det luktet skikkelig svidd,men jeg så ikke noen synlige skader på noe av det som lå bak der.. Sjekket så om dvden,ps2,vhs,tven funka og det gjorde det..så skrudde jeg på dataen igjen og da funket plutselig ikke internett mer.. så gikk jeg bak tven igjen og nappet ut routeren. var visst den det luktet svidd av ja.. fikk skaffet meg ny (fikk den idag) og gleda meg som et lite barn på julaften til å endelig kunne spille cs igjen. til min store overaskelse funket det ikke nå heller så jeg koblet opp min gamle 166mhz mmx maskin (som jeg sitter på nå ) bare for å sjekke om internett fungerte på den.. og det gjorde det jo.. så dvs at lynet må ha gått inn i routeren,fulgt ledningene til hubben, gjennom den og gjennom 10meter nettverkskabel, inn i nettverkskortet i maskinen min og ødelagt det. Skjønner ikke hvordan det har latt seg gjøre!! Men samtidig som det er veldig irriterende å måtte bestille et nytt kort er jeg veldig takknemmelig for at lynet stoppet i nettverkskortet og ikke ødela resten av pcen min! Noen andre som har opplevd lignende? men det jeg ikke fatter er hvordan nettverkskortet mitt har tatt kvelden mens hubben som lynet da må ha passert igjennom fungerer helt som normalt. Noen som kan forklare meg hvordan dette er mulig, er veldig nysgjerrig! Lenke til kommentar
fredster Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Iperik skrev: "det jeg ikke fatter er hvordan nettverkskortet mitt har tatt kvelden mens hubben som lynet da må ha passert igjennom fungerer helt som normalt. Noen som kan forklare meg hvordan dette er mulig, er veldig nysgjerrig" God works in mysterious ways UNNSKYLD, kunne ikke dy meg !! Følg denne linken, så finner du MASSE om lyn og data. http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=132828 Lenke til kommentar
chma Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 jaja, sånn går det når man leker med naturkreftene......og fortsetter med cs......(har nesten klart det samme en gang, men rakk å rive ut kontakten før det kom for nær....) Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Det trøkka litt av lynet har også den samme dagen. 1 19" skjerm røyk adsl modemet og en psu, + en hub som ikke er ved sine fulle 5 lenger og en nettverkskabel 50 meter. Så den dagen ble ikke billig Kansje greit med trådløs tastatur/mus av og til og Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Da det lynte sist jeg satt med pcen spilte jeg et singelplayer game. Så jeg gikk til andre enden av huset og koblet fra ledningen. Men da var det fremdeles 25M med nettverkskabel koblet til nettverkskortet. Det vil si at pcen ikke var koblet til en utgående linje på noen som helst måte, allikevel røyk nettverkskortet. Tordenværet induserte sikkert en overspenninig i de 25 meterne med nettverkskabel som gikk rett i pcen. Hadde jeg ikke dratt ut kontakten hadde den sikkert jevnet seg ut mot resten av ustyret. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Forstår deg meget godt, hadde ikke giddet å skippe CS pga at Tor lekte med hammeren utenfor huset igjen. Så lenge Tor ikke ødelegger Gigabit kortet mitt så går det greit, kansje jeg skal flyttet TP kabelen som går mot WAN til et av de 2 10/100 kortene, men de sitter onboard så da risikerer jeg jo hele forbanna hovedkortet. Arg... dilemma. [geekhumor]Lite lurt av deg å ha en HUB da. Alle vet jo at en hub er bare en dum boks som broadcaster alle elektriske pulser fra en port til alle de andre. Hadde du hatt en switch ville jo den enkelt ha kastet lynnedslaget i bitbucket etter at den hadde lest av MAC adressen som lynnedslaget ikke hadde. Må være litt av et lynnedslag, må jo ha kjørt en portscan før den angrep ruteren, for ellers ville det jo blitt stoppet av firewallen. Eller mulig den angrep deg på port 27015 mens du spilte CS, det vil jo forklare at lynet kom seg gjennom, men det jeg ikke helt forstår er hvordan viste lynedslaget ip adressen til maskinen din. For vist den ikke viste ip adressen ville den jo bare få "destination host unreachable" og havne i bitbucket. Tror ikke Tor følger OSI modellen helt her jeg. Har en følelse av at Tor hører til IBM og at han dermed kjører Token Ring på Ethernet CSMA/CD, noen må se til å få Tor inn under IEEE, for dette går jo ikke i lengden.[/geekhumor] Bisselalla . · • Chief • · ' Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Vel, en kompis fikk sitt gamle TNT2 skjermkort svidd av, så det lignet mer på en kullbit + resten av PC'n hans gikk ad undas... Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 hehe , ja har vært mye ille vær .. atm så tordner det og lyner som et blitzshow her : ) vel gjorde, lyner litt mindre nå.. og bassen er nesten like høy som på en maiden konsert : ) Lenke til kommentar
spn2000 Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 det uværet forrige torsdag la ned hele nettverket mitt. ADSL+TråLøs+Switcher+PC'r........ all gone.... Heldigvis tok det ikke HD'ne! (de er sikkert blitt skadet, og har nå halvert levetiden sin) men men.. hadde vært FRYKETLIG trist å miste over en TB med godsaker nytt utstyr i bestilling fra Komplett, forsikrings krav sendt *krysser fingre* Jeg hadde ikke kontakten i på noe av utstyret, men glemte jo å koble fra telefon-kabel...... hovedkort m/innebygd nettverkskort=game-over... Lenke til kommentar
A|exander Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Jeg satt å spillte cs her om dagen når det tordna, så kommer mamma inn og sier at jeg må slå av tv`n og datan`n. Dum som jeg er spiller jeg videre, helt til lyspæra ved siden av meg sier poff og blir svart. Ble en smuuule redd da, og slo av datan. Motto: hør på morra di! Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Når tordenværet er for nære løper jeg rundt i hele huset å drar ut TV, data, kjøleskap, fatterns data og vannpumpa. Litt synd å måtte dra opp den vannpumpa som er senket litt over 100 meter nedi bakken... Jeg tuller aldri med lyn og torden. Selv om jeg spiller CS så quitter jeg med en gang det smeller. En annen ting som er kjipt er at jeg som regel ikke kan være på internett når det er tordenvære i nærhenten, for linja bare detter ut hele tiden, så da er vitsen borte. Det var en gang et modem som fikk seg en skikkelig smell, luktet skikkelig svidd, og det virket selfølgelig IKKE etterpå... Lynet hadde da kommet igjennom telefonlinja... Lenke til kommentar
ebe Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Nettverkskort har gått flere ganger hos meg pga lyn. Nå sist gang, på torsdag, sto det visstnok gnister ut av kabel-modemet, og det resulterte i at mer enn nettverkskortet tok kvelden. Så du var heldigere enn meg! TV og video tok også kvelden, så nå skal forsikringsselskapet få punge ut.. Lenke til kommentar
Josæjo Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Haha Det samme skjedde på sankthans i fjor når jeg og 5 andre kompiser hadde et llite datatreff, alle nettverkskorta røk og han ene fikk strømforsyninga si knust. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Det trøkka litt av lynet har også den samme dagen. 1 19" skjerm røyk adsl modemet og en psu, + en hub som ikke er ved sine fulle 5 lenger og en nettverkskabel 50 meter. Så den dagen ble ikke billig Kansje greit med trådløs tastatur/mus av og til og Synd med nettverkskablen Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 vel lyn har tatt 3-4 modemer av meg så man bør faktisk slå av når det er på vei.... Lenke til kommentar
Dvd-jesus Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Tor ekke sur på meg så det funker fint å spille når han er på fære P III Lenke til kommentar
wil Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 mye rart som har skjedd rundt om i landet når det har tordna ja. forje gang det tordna her var vel på Onsdag tror jeg. jeg ventet til det tordna sikkelig før jeg slo av pc`ene i huset. slå av ADSL modemet også, men ikke routeren. nettverkskablene står fremdeles i maskina selv om det er lyn, man tenker jo seff at, nei dette skjer ikke meg liksom, også skjer det allikevel. men her har det ikke skjedd noe når det har lyna iallefall. jo trakk ut kontaktene til alle pc`ene faktisk like greit for å være på den sikkre siden. men det er ikke før det slemmer at man lærer :D :D Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Er det like stor sjangse for at det slår ned i kjøleskap som en pc? Faens lyn, håper det er slutt nå, og ikke kommer tilbake på LENGE Lenke til kommentar
wil Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 tror nok at det slår ned i pc`en før det slår ned i Kjøleskapet ja. men er ikke helt sikker på hvorfor. kanskje fordi at kjøleskapet er litt mer robust, nei vet ikke jeg. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Det går jo og an å se på væranalysene (IKKE "værmeldingene"!). Dersom temperaturen har vært i nærheten av de 30 gradene og det kommer en sterk/middels kaldfront inn så er det om å trekke ut kablene når du -forventer- ankomst av fronten og se ut vinduet! På www.dmi.dk kan man og se lynpeilere, oppdateres hver hele time, og man kan følge frontbygen nordøstover mot norge. Tilsvarende med nedbørsradaren. På www.met.no kan du se tilsvarende radar over stort sett hele norge, men så vidt jeg ser er det ingen lynpeiler. Skriv et script som blar igjennom METAR og TAF som søker etter TS og CB (Thunder Storm og Cumulonimbus), f.x: ENGM 250920Z VRB02KT 5000 SHRA FEW002 SCT020CB BKN030 15/13 Q1011 NOSIG ENGM: Gardermoen SHRA: SH: byger, RA: regn. Det er her TS vil stå. SCT020CB: nesten halvskyet med tordenbyger ...med bare litt kunnskap til meteorologi kan man spare noen kroner, og samtidig få mer tid foran maskinen, fordi man vet når uværet kommer, og når det med sikkerhet er over! METAR + TAF: http://weather.noaa.gov/weather/NO_cc.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå