Schreiber Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 NEED FOR SPEED: SHIFT Need for Speed har eksistert i årevis og hatt mange oppturer og nedturer. I "de gode, gamle dagene" var NfS synonymt med fartsgale tullinger på øde landeveier, akkurat sånn som det skal være. Men det blir jo fort kjedelig å bare holde seg til den vanlige formelen, så vi har fått alt fra politijakter til undergrunnsracing til et spill dedikert Porche, og de fleste har vært alt fra svært bra til middels. Men etterhvert ble serien melket til den store gullmedaljen, så i det siste har det vært mye tull fra den kanten. Det siste var NfS: Hot Pursuit, et desperat forsøk på å finne tilbake til den gode, gamle politijakten der man kunne spille politi mot fartsfantomer. Men som en kamerat så enkelt oppsummerte det: Hvem fanken vil spille som politi? Og så var det Need for Speed: Shift. Denne gangen er vi tilbake på lukkede baner. Vi snakker runder, faste motstandere og hele pakken, skjønt vi har også styling av bilen, tuning og så videre. Som vanlig har de et desperat forsøk på å finne noe som kan tilføre spillet noe unikt, og denne gangen er det sjåføren. Dvs det er meningen at vi skal leve oss inn i hvordan det er å kjøre en bil i så stor fart i et løp. Ifølge manualen har vi ikke bare et kamera i cockpiten, men inne i hjelmen til sjåføren, så vi kan se hendene hans/hennes og så videre. Men ta det med ro, det er bare fancy ord for den vanlige, ubrukelige cockpiten. Litt morsomt er det at når vi kræsjer blir skjermen grå/hvit, så vi skal virkelig få føle hvordan det føles å kræsje. Det jeg liker mest her er at vi har en hel rekke medaljer osv for å kjøre feilfritt, raskt nok osv, og faktisk for å gruse motstanderne. Her trenger vi ikke bare dytte dem ut av veien. Det tok ikke lang tid før jeg kræsjet inn i en motstander og så bilen hans rulle ut av banen. Hihi. Men... For det er et stort men her. Opp til flere, faktisk. Dette burdee være bra, men det er dessverre en rekke feil her som trekker mye ned. For å gjøre det oversiktlig kan jeg ta det punktvis. * AIen: Som vanlig er AIen elendig. I stedet for å gidde å gjøre AIen dynamisk har de bare satt den til å kjøre en fast rute i ikke helt toppfart. Det gjør at de kjører nesten perfekt, men du kan likevel slå dem med å kjøre raskere. Det betyr også at de ikke tar hensyn til deg, så står du i ro på banen vil de kjøre hele runden og kræsje rett i deg som om du ikke eksisterer. Selv på en langstrekke. Men dette er et vanlig problem, så det blir litt feil å trekke litt ned på det. Men det må da være mulig å lære AIen at banen kanskje ikke er tom? * Banedesign: Kanskje det bare er meg som roter, men jeg fikk følelsen av at de fleste banene jeg kjørte var ikke ment for fart. Vi snakker korte rettstrekninger og mange skarpe svinger. En av de få banene jeg kjørte som ikke hadde skarpe svinger var en usedvanlig kort sirkelbane. Du vet, Nascar-style. Men hele runden tok ikke mer enn tyve sekunder toppen. Seriøst. Hvordan kan et spill som kaller seg Need for speed ikke dreie seg om fart? Hva blir det neste? Call of Duty i fredstid? Medal of Honor: The Retirement Years? Carmageddon 4: Cleanup Duty? * Spillmodus: Burde være ren plankekjøring (hihi), men kan noen forklare meg hvordan det er mulig å ha Time Trial med motstandere? Hva er poenget? 'nough said. * Bilutvalg: Burde være ren plankekjøring, men neida. Bilen man starter med er grei nok, så å oppgradere den er unødvendig. Siden alt er delt inn i Tiers (Tier 1, Tier 2 osv) må man ha en Tier 2 bil for å kjøre Tier 2 løp osv. Men det gjør at alle bilene i rett Tier er noenlunde like raske, så hvorfor gidde oppgradere og tune? Og når banene ikke er bygd for fart i første omgang blir det virkelig meningsløst. Osv, osv, osv. Jeg gidder ikke utdype nærmere. Dere skjønner poenget. Noen vil nok like dette, men det er nok ikke meg. Noen bra ting er det jo, som de medaljene osv. Men det er så mye elendighet mellom alle de morsomme tingene at jeg ikke kan anbefale dette. Jeg kjøpte det på tilbud til 200 spenn, så det var heldigvis ikke så veldig mye bortkastete penger. Men jeg er stygt redd Need for speed er død og begravet for min del. I teorien kan de prestere å gi oss Porche Unleashed 2 en gang i fremtiden, men jeg tviler. Vurdering: 5/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå