Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HOI er endel vanskeligere etter min mening. CK2 er spillet å starte med. Kan virke overveldende i starten, men desto kjekkere er det å mestre spillet etterhvert. CK2 er også et spill som kan være "moro å tape" - nyt historiens gang og ikke bry deg for mye om ting ikke går som du vil.

Enig, har ikke klart å sette meg inn i HOI enda. Men spilt en god del Victoria II f.eks. Litt enklere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil faktisk gå så langt som til å seie at HoI-spela nok er dei vanskelegaste av Paradox sine kjerneseriar. Veldig mykje du lærer i CK2 kan overførast ganske lett til Europa Universalis og Victoria, medan HoI spenner over kortare tid, har mange fleire simulerte element, og likevel er det sjølve slagmarken og disposisjonen av militæret som er hovudsaken, på ein mykje meir detaljert måte enn ellers.

Det er lettare å starte med HoI om du har vore innom Victoria først, Vicky har ein del av dei same elementa på innenrikspolitikk-sida. For alle som framleis er på gjerdet så kan det jo vere kjekt å vite at Europa Universalis IV er under utvikling, kjem til å køyre med CK2 sin motor, og av design vere litt enklare å starte med enn EU3. March of the Eagles kan òg vere ein slags smakebit. Trur ikkje eit eventuelt HoI 4 vil vere like egna til akkurat den motoren, men dei har byrja å klare å senke inngangsbarriera til dei store spela, utan å ofre for mykje kompleksitet. Har trua.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror Paradox kaller motoren som CK2 bruker for Clausewitz 2.5. Den har nå blant annet støtte for MAC og Linux. Har lagt til at den kan bruke flere kjerner, der første versjonen kun brukte en kjerne.

Synes selv at Victoria og HOI3 begge er vanskelige spill å mestre. Mye verre en CK2. Andre "lette" spill som Paradox har gitt ut er EU:Rome og Sengoku. Begge spill er greie spill. En kan si de er forløperen til CK2. De er litt gamle og oppdateres ikke lengre. Anbefales hvis en kan kjøpe de på salg.

Lenke til kommentar

Nesten alle spill lages etter modellen "lett å komme inn i, vanskelig å mestre", så det er bare forfriskende at det finnes noen ytterst få spill som både er vanskelige å komme inn og vanskelige å mestre. Jeg synes det er beundringsverdig at Paradox ikke faller for fristelsen til å gjøre spillene sine mer tilgjengelige, men satser på å vedlikeholde den harde kjernen av fans i stedet. De aller fleste selskaper ender opp med å gå i motsatt retning.

Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvd ''Elder Kings'' eller ''A Game of Thrones''- modsa?

Jeg må si de er helt fabelaktige!

Har såvidt prøvd meg på Game of Thrones. Har dog ikke fått så mye ut av det, da jeg ikke startet på en av de historiske datoene, og alt som kan linkes mot hendelsene i bøkene/serien ble snudd på hodet. Prøvde allikevel å spille videre som Tywin Lannister. Humoristisk nok bestemte en viss vassal seg for at han ville ha duchyet Castamere. Jeg kan ikke si annet en "And so he spoke..and so he spoke". 10 poeng til de som tar den uten google :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har såvidt prøvd meg på Game of Thrones. Har dog ikke fått så mye ut av det, da jeg ikke startet på en av de historiske datoene, og alt som kan linkes mot hendelsene i bøkene/serien ble snudd på hodet. Prøvde allikevel å spille videre som Tywin Lannister. Humoristisk nok bestemte en viss vassal seg for at han ville ha duchyet Castamere. Jeg kan ikke si annet en "And so he spoke..and so he spoke". 10 poeng til de som tar den uten google :)

1879f18e_e542_e1c6.jpg
Lenke til kommentar

Spilte CK1 en periode, og syns det var et interessant spill. Er nok litt komplisert og uoversiktelig, men så på en trailer ang CK2, og den virker noe bedre.

Personlig liker jeg strategispill der man kan bygge/gjøre oppgraderinger, samt dette med å gjøre tech.

HOI,HOI2,og HOI3, EU3, Total War er spill jeg liker, og får jeg meg en bedre maskin, så vil jeg nok sikkert prøve meg på CK2 også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er The Old Gods ute, og det lille jeg fikk spilt i natt, gjorde at jeg virkelig gleder meg til å spille mer etter jobb i dag!

Startet i Rogaland og ble invadert og drept (inkludert hele familien min) etter en uke. Startet på nytt, holdt en måned før det samme skjedde - da kom det en ire over sjøen og voldtok hele Norge. :p

Fant også dette:

http://imgur.com/a/jbBfr

Det skal absolutt prøves ut, det høres jo kult som faen ut! :D

Lenke til kommentar

Da er The Old Gods ute, og det lille jeg fikk spilt i natt, gjorde at jeg virkelig gleder meg til å spille mer etter jobb i dag!

Startet i Rogaland og ble invadert og drept (inkludert hele familien min) etter en uke. Startet på nytt, holdt en måned før det samme skjedde - da kom det en ire over sjøen og voldtok hele Norge. :p

Fant også dette:

http://imgur.com/a/jbBfr

Det skal absolutt prøves ut, det høres jo kult som faen ut! :D

Nais, takk for tipset!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har et game gående hvor jeg starta som kongespanjol ca 850ish, eller når det er man starter. Først tok jeg hele Iberia, så gravde jeg meg sørover i Afrika. Så tok jeg vest- og sørkysten (og litt til) av Frankrike, samtidig som jeg gikk stadig lenger østover i Afrika. Etterhvert kom jeg til, og tok Arabia, Jerusalem, og er nå på vei til å ta alle muslimske områder helt øst. Samtidig som jeg gjorde dette, var jeg litt ubetenksom i giftemål.

Det endte med at jeg for første gang giftet meg med en fra listen over gode giftemål, i stedet for at jeg som vanlig gikk for den (courtieren) jeg fant med best traits og stats. Dermed var jeg plutselig gift med prinsessen av Byzanth. Ikke særlig gode stats, så etter noen år med plotting for å ta livet av henne, uten hell, valgte jeg en skilsmisse.

Men ikke før hun hadde fått barn.

Senere så jeg at hun var blitt selveste Byzantsjefen. Hvilket betyr at hennes førstefødte sønn var hennes arving. Hvilket betydde at min arving også skulle arve det Byzantiske riket.

Nå har jeg tre empires, holder et kongedømme selv, har 24 konger som vassals, blant de omlag 75 direkte vassals jeg har, og har omlag halvparten av kartets counties under mitt styre.

Kaotisk og gøy. Heldigvis har min nåværende, unge keiser såpass gode trekk at det ikke er kaos selv om Byzant har mange ledere med annen nasjonalitet og religion.

Good game.

Lenke til kommentar

Jeg fyrte opp en gammel save fra før TOG for da SoA kom. Der hadde jeg hele Skandinavia og områdene rundt, samt deler av Skottland. Da jeg var ferdig noen dager senere i 1456 (eller når spillet slutter), var hele kartet herlig grått og innlemmet i Empire of Scandinavia. Ledet av anglo-saksisk gresk-ortodoks familie som hadde styrt i 300 år og slått tilbake alle invaderende horder. Beholdt alle konge- og imperietitler selv, hadde en demesne-limit på 27 og 230-ish vassals som hadde fått counties og duchies hist og her og som hadde mellom 80 og 100 loyalty til meg. Ganske fantastisk.

Tok det inn i EUIV og fortsatte med å ta over store deler av verden. Litt kjedelig start, spesielt mtp. at det å bygge opp hvert jævla originale land tok et par hundre år, men det var ganske greit da jeg invaderte Asia og Afrika, samt koloniserte hele Amerika. Ble etter hvert Empire of Great Britain for å se på noe annet enn den kjedelige gråfargen, men hovedstaden min var den samme som jeg hadde fra starten av i CK2. Rogaland. Ganske morsomt å starte som en enkel høvding fra Rogaland og etter 953 år ha totalt verdensherredømme. :D

Lenke til kommentar

Fyrte opp et veldig gammelt game med et giga-Leon fra før Sword of Islam og den patchen som la til de jure Empires, men nå med alle expansions fram til SoA. Kunne omsider lage Empire of Hispania, og fikk sågar min egen spanske Jeanne d'Arc i noe jeg tror må være en av de nye event-seriene fra SoA - "Ermesinda the Maid" (med 34 i Martial), men hun led ikke en like dramatisk skjebne som sin franske medsøster. Slo henne til ridder så folk skulle slutte å sutre, og hun levde et langt liv som uslåelig general. :p

Har en slags vag plan om å spille det ferdig og så fortsette i EUIV, siden situasjonen i 1300-noe er ganske annerledes enn vanlig. Spania var samlet på 1200-tallet og strekker seg over Gibraltar-stredet for å kontrollere mesteparten av det vestlige middelhav, og det Bysantinske riket er alive and kicking.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...