Gå til innhold

Øke Zoom med ekstra linse...

Anbefalte innlegg

Er dette mulig med dagens digitale kameraer til 3000-5000 kr? Frister litt med Olympus C-750 som har 10X optisk zoom. Er det mulig å få kraftigere? Det jeg også har tenkt litt på er f.eks Casio QV-5700 som har 5Mpix, men bare 3x zoom. Hadde vært fett å fått dette kameraet med 16X optisk f.eks... :o ... *Mmmmmmmmmmmmmmmm zoom* .....

Noen kreative løsninger her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det mange muligheter feks. teleskop.

Hos Norsk Naturbokhandel kan du kjøpe Kowa teleskop som har digitaladapter og step-ring til de fleste kamera. Prisen er for en Kowa 821 (2001 modell) med 32x okular, Kowa DAP (digitaladapter), Kowa DAP 52mm tilpasningsring for 52mm samt 52 - 55mm step ring kr. 8700,- Det gir deg 32x forstørrelse i tillegg til 10x på kamera slik jeg forstår det. Du får også en zoom okular 20x-60x men da trenger du enda et adapter totalt prisen blir da 9995,-.

Ellers er det jo endel astronomiske teleskop som har mulighet for kameratilkobling. Hos N.J.Opsahl A/S og Celesta Optikk AS har de gode løsninger for de som ønsker "BIG" zoom. Komplett pakke med stativ fra fra N.J.Opsahl kom på ca. kr. 6395,- noe som ga 50x og 100x forstørrelse.

Ja takk begge to :lol:

Lenke til kommentar

Tøfft! :smile: .... , men for en som ikke har peiling på alle disse mm oppleggene...... : "Magnification : Nominal1.8X Actual1.7X/Diagonal, 1.7X/Horizontal" betyr det at kameraet da får totalt 4.8x optisk Zoom? ... eller multipliseres det slik at en kan få 5.4x zoom? ... eller noe annet? *litt nybegynnerforvirring ute å går..... Uansett, så virker det som om C-750 har litt overtaket over casioen? Casioen har litt flere manuelle instillinger og sånn (virker det som), men C-750'en har jo zoom og makro som knuser..... ?

Lenke til kommentar

Prisen er for en Kowa 821 (2001 modell) med 32x okular, Kowa DAP (digitaladapter), Kowa DAP 52mm tilpasningsring for 52mm samt 52 - 55mm step ring kr. 8700,- Det gir deg 32x forstørrelse i tillegg til 10x på kamera slik jeg forstår det. Du får også en zoom okular 20x-60x men da trenger du enda et adapter totalt prisen blir da 9995,-.

:o ... eh... joda..... kosta jo litt da men... hehe nok zoom i hvertfall.... :D

Det blir et hardt valg dette.... Hvor svære er disse da? Må jeg skaffe meg lastebil i tilegg? :lol:

Lenke til kommentar

Tja en Kowa er ikke så stor, men du går jo ikke lange turer med den riggen.

Et astronomisk teleskop er jo normalt endel større.

Klart at zooom koster, du kan jo bruke digitalzoomen men den blir du fort lei av.

Alternativet er speilrefleks med kongezoom, og da snakker vi 100 tusen og mer..

Hør her!

Casio har du på armen, den viser tiden og lyser i mørket.

Bilder tar du med Olympus :lol:

Tom Victor

spare spare spare

Lenke til kommentar

Kult! Har et digitalt kamera (Thrust famelicam 520 eller noe sånn) med 1.3 mpix ... uten alt (f.eks skjerm og sånn)... Kun de viktigste funksjoner som blitz og utløser :) . Satte linsa inn til kikkerten min og knipsa og det funka faktisk! Litt fett! Pga mangel på LCD skjerm ble det jo litt begrenset hva jeg kunne gjøre, men fikk testa ut i hvertfall.

Ser ut som jeg kommer til å få for Olympus C-750, for det virker som det har mange muligheter og tar greie bilder.

En ting: Er det lyd på disse kameraene? Mitt piper hver gang jeg trykker en knapp eller tar bilder. Det er irriterende! Jeg vet da at jeg tar et bilde! Greit nok når batteriene konker ut, men det får være måte på piip!

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

På Olympus 730 kan man slå av og/eller på alle mulige rare lyder, ville overasket meg mye om man ikke kunne det på 750 også.

"Tjo-bing" når man skrur kameraet av eller på, og "knas" når man tar bilde.... snodige greier...

Har slått av alle lyder på mitt 730. Fatter ikke hvorfor de har laget de lydene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...