Gå til innhold

Varme

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en AMD 1.4 GHz prosessor som blir kjølt ned av en relativt bråkete vifte (~40dB tenker jeg). Likefullt er prosessoren relativt varm (55-65 grader ifølge Sandra). Det jeg lurer på, er om noen har noen formening om hvor mye varme en slik prosessor pumper ut i rommet jeg sitter i, og om en nyere P4-prosessor vil generere mindre eller mer varme enn AMD'en. Ettersom denne lager mye mindre støy enn den viften jeg bruker nå, har jeg et håp om at nye CPU'er lager mindre varme. Maskinen står på soverommet, og der vil man jo ofte ha det litt kjølig... og det hadde jo ikke skadet med mindre støy heller (samboer'n min er garantert enig, hun er glad i å sove).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å ha sagt det: CPU'en lager ikke mindre varme med en bedre vifte :p

Nuvel....

Kanskje kjøleren din er full av dritt? Sjekk det, jeg gjorde det samme her om dagen og cpu ble 8 grader kaldere :) Ellers kan det hende at du iikke har noen kabinettvifter? Kjøp et par 19db'ere hos microplex. Eller kanskje bare kjøleren står litt skjevt? Ta den av, vask kjernen med isopropanol e.l. og legg på et løvtynt lag med artic silver e.l. Da skal det bli så bra det kan bli :D

Løkke tel :woot:

Lenke til kommentar

Nyere cpu'er genererer ikke stort mindre varme egentlig, men i de fleste tilfeller har de lettere for å kvitte seg med varmen via coldplates og diverse kobberbelegg og gud vite hva produsentene ikke har funnet på.

Nyere P4 cpu'er generer ganske mye varmeeffekt i watt, men større kjerne i kombinasjon med coldplate gir større kontaktflate-areal med kjøleribba og prosessoren i seg selv blir derfor kaldere.

Obs! Et lite tips, kjøp deg en kjøler med 80mm viftefeste, og sett på en 80-92mm funnel med en vifte som suger luft fra ribba. En 92mm på 25db høres ikke like godt som f.eks en 60mm på 25db fordi støyen vil ha lavere frekvens, da ei 92mm flytter mer luft på samme turtall som en 60mm (eller kjører på lavere turtall ved like mye luftforflytting, whatever floats your boat). Merk også at ei god kjøleribbe er alfa-omega. Hvis du legger ut ca 4-500 kroner for ribbe og vifte så tror jeg nok du og samboeren kan sove godt en god stund fremover. ;)

Dette kan være interessant lesing. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! Jeg er klar over at bedre kjøling ikke "fjerner" varme (det er noe med termodynamikkens 1. lov som gjør akkurat det litt vanskelig, uheldigvis). Men jeg er like fullt ute etter en maskin som lager mindre varme og støy enn det jeg har nå. Burde kanskje ha fortalt litt mer om oppsettet, som er omtrent slik:

Lian-Li PC60USB kabinett

En eller annen PSU kjøpt fra stealth.no for to år siden

Ditto CPU-vifte (Tror den het Taisol)

Flate IDE-kabler

Hercules 64MB skjermkort

1.4 Ghz AMD CPU

Et eller annet MSI-hovedkort (6380?)

Hovedproblemet er egentlig støyen, men i disse hete dager merker jeg også varmen godt. Sistnevnte er imidlertid dessverre ikke et vanlig problem her i Norge (-25 grader sist vinter). Når jeg åpner kabinettet, virker det på mine ører som om CPU-viften er hovedsynderen, selv om heller ikke PSU'en hvisker noen i øret.

Har planer om noe sånt som:

Fortron/Source 350W PSU med 120mm vifte

Runde IDE-kabler

Nytt skjermkort med passiv kjøling (Zalman eller innebygget)

-> Ønsker litt bedre ytelse + DVI

P4 CPU (sweet spot mellom pris/ytelse når jeg bestiller)

Et eller annet HK

Mest mulig taus kjøling til CPU (ikke vann, for vanskelig for meg!)

Alle innspill er gull verdt!

:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...