Steinar2k Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 hei hei, jeg kjøpte til min store ergrelse Corsair XMS3200 PC2700 ram som skal kunne gå på 400 mhz, men klarer bare 333 mhz ved std. settings i bios. Noen som kan si meg hvordan jeg skal klare å sette denne til 400 mhz? Man finner brikken på komplett hvis det var noe Lenke til kommentar
Steinar2k Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Aha leste i en post at jeg burde sette ratio til 4/6, så en som hadde k7n2 Delta-L HK her. Har du ordna på dette? såffal hvor gjorde du det? wanna make SS ?? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Du burde ikke sette ratio til noe annet enn 1/1 eller 2/2 eller tilsvarende. Best resultat får du når du kjører prosessorens fsb synkront med ram frekvensen. Altså, du har prosessor som kjører på 166MHz (Det samme som 333MHz ddr). Da får du mest ut av ram`en når den kjører på 166MHz (333MHz ddr). La ratioen stå på 1/1 og sett ned Multiplieren, klokk deretter opp fsb til 200MHz gradvis. Dette står bedre forklart i mange poster her på forumet. Så ta å søk litt og les eldre poster hvis det er noe som er uklart. Lenke til kommentar
Steinar2k Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Ja det har jeg lest her. Er helt latterlig at rambrikken min ikke kjører 400 MHZ da egentlig i og med at det er det som Corsair og komplett oppgir. Jeg bør ikke stille på cas latency og de der andre jalla greiene sant?? volt og sånt bør jeg holde meg unna også? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Ja det har jeg lest her. Er helt latterlig at rambrikken min ikke kjører 400 MHZ da egentlig i og med at det er det som Corsair og komplett oppgir. Jeg bør ikke stille på cas latency og de der andre jalla greiene sant?? volt og sånt bør jeg holde meg unna også? ^^ Så hvis jeg kjøper en PC4000 brikke, bør da PC'en boote opp med 500MHz mener du? ellers ville det jo vært latterlig... Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Hmm.. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare dette. RAM`en du har kjøpt blir angitt med den hastigheten som produsenten garanterer at RAM`en klarer. I ditt tilfelle så er dette altså 400MHz (ddr). Men RAM brikkene dine kan godt klare mer, Corsair XMS3200 er vel kjent for å greit klare 450MHz. Så RAM`en din er mer enn bra nok den. Nå, hvis du kjører ratioen på 4/6 så vil prosessor bussen din kjøre på 333MHz mens RAM`en kjører på 400MHz. Problemet er at da kjører de ikke synkront og dette kan på noen hovedkort føre til dårligere systemhastighet enn om du kjører NED hastigheten på RAM`en. Derfor anbefales det at du kjører RAM og FSB synkront. I ditt tilfelle ville jeg ha satt innstillingene i bios til: FSB 200MHz, Multiplyer 10,5 og ratio til 1/1 eller 6/6 eller hva det nå enn står hos deg for å få det synkront. Disse innstillingene vil gi deg 400MHz på RAM`en din og 400MHz på cpu bussen og 2100MHz på prosessoren, det er 67MHz mindre enn den kommer fra fabrikken, så det kan godt være at du kan sette den opp til Multiplyer 11-12 avhengig av prosessor temperatur. Lenke til kommentar
Steinar2k Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Tusen hjertlig joey, og til du andre som svarte i så ukoselig tone: /ignore Lenke til kommentar
Steinar2k Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Greit da har jeg gjort exactly hva du sa. Ram'en kjører på DDR 416 men i WCPUID så står det bare at den er på 333 mhz (faktisk et 0,1 mhz mindre). WHYYYYY. *hate hovedkortet og ramen min* Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Ny versjon av WCPUID eller? Noen eldre versjoner er helt på jordet med å vise Mhz til minne osv osv Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Bare så du vet det, så stoler du mer på bios enn på windows-baserte infotools. Og for det andre, du har ikke kjøpt twinx 3200 pc 2700 ram! Det er du som ikke kjører den på den oppsatte hastigheten. Litt teit å påstå at "jeg har kjøpt pc3200 pc2700 ram!" Lenke til kommentar
Steinar2k Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 hissig da sa jeg ikke hadde peil ^^ + har aaaaldri sagt jeg har twinX ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå