Gå til innhold

Test: Razer Banshee StarCraft II Gaming Headset (PC)


Anbefalte innlegg

"Gaming Headset"

 

Nei takk.

Hvorfor? Liker du bedre tam lyd når du spiller?

2.1 er veldig kjedelig når du har fått smaken på surround.

Skaff deg et hodesett som duger til alt du kan gjøre på en PC da ^^

*HOST!*Creative Surround Arena*HOST!*

Jeg ler fordi hvis man skal ha ordentlig headset holder man seg unna "gaming" headset :)

Forresten, det er ikke 7.1 på headset, det er "virtual surround", du kan da virkelig ikke sammenligne 2 små ting rundt ørene dine med 7 høytallere?

 

edit: jeg forsåvidt bruker min fars opptakshodetelefon til musikk, funker veldig bra i skytespill.

Le så mye du vil, det viser bare hvor ignorant du er :) Har du sammenlignet mange forskjellige hodesett med forskjellige løsninger? Det har jeg!

"Ordentlig headset" er ganske så subjektivt. 2.1 er ikke optimalt til skytespill fordi du ikke hører nøyaktig hvilken rettning lyden kommer fra.

Hvis du liker spill burde du kjøpe et hodesett tilpasset det. Et dyrt sett tilpasset profesjonelle studiosmurfer(2.1) har fin lyd, bevares, men det blir ikke det samme når man spiller spill. Lykke til med FPS på et profesjonelt nivå med 2.1!

Ja, noen spill emulerer surround selv om du har 2.1 hodesett, men det er særdeles unøyaktig.

Og jo, noen headset har ordentlige elementer i seg, plassert slik at det skaper ekte 5.1 eller 7.1.

Roccat Kave er et eksempel på et ekte 5.1-hodesett:

"Imagine a headset, not with simulated, but with very real 40mm speakers plus an additional vibration unit, arranged at a 12° angle, embedded into each earcup. A true advantage, because no matter which game you play, opponents coming from behind and from the side you can find in almost any game."

- tatt fra nettsiden til Roccat: http://www.roccat.org/Products/Gaming-Sound/ROCCAT-Kave-5-1/#crb_1

 

Uansett om du vil eller ikke så kan man sammenligen hodesett med ekte surround og de med "virtual surround".

Det som er litt rart er at Creative sine hodesett med emulert lyd er mer nøyaktige enn dyrere sett med ekte lyd.

Det har kanskje noe å gjøre med all erfaringen Creative har, slik at de har optimalisert det for spilling.

 

Les litt om forskjellige hodesett og "virtual surround" før du er så bastant ;)

 

Denne posten svarer vel også på ditt spørsmål, ATWindsor?

 

Ikke bare har jeg lest om Virtual surround, jeg har testet det selv, ingen merkbar forskjell.

Forresten, påstår du at de profesjonelle gamere "kun" bruker 1000kr på et headset.

 

edit: noe av poenget mitt var at hvis man skal ha et headset med veldig god lyd på, så unngår man headset med "gaming" på seg.

Endret av amir90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Le så mye du vil, det viser bare hvor ignorant du er :) Har du sammenlignet mange forskjellige hodesett med forskjellige løsninger? Det har jeg!

"Ordentlig headset" er ganske så subjektivt. 2.1 er ikke optimalt til skytespill fordi du ikke hører nøyaktig hvilken rettning lyden kommer fra.

Hvis du liker spill burde du kjøpe et hodesett tilpasset det. Et dyrt sett tilpasset profesjonelle studiosmurfer(2.1) har fin lyd, bevares, men det blir ikke det samme når man spiller spill. Lykke til med FPS på et profesjonelt nivå med 2.1!

Ja, noen spill emulerer surround selv om du har 2.1 hodesett, men det er særdeles unøyaktig.

Og jo, noen headset har ordentlige elementer i seg, plassert slik at det skaper ekte 5.1 eller 7.1.

Roccat Kave er et eksempel på et ekte 5.1-hodesett:

"Imagine a headset, not with simulated, but with very real 40mm speakers plus an additional vibration unit, arranged at a 12° angle, embedded into each earcup. A true advantage, because no matter which game you play, opponents coming from behind and from the side you can find in almost any game."

- tatt fra nettsiden til Roccat: http://www.roccat.org/Products/Gaming-Sound/ROCCAT-Kave-5-1/#crb_1

 

Uansett om du vil eller ikke så kan man sammenligen hodesett med ekte surround og de med "virtual surround".

Det som er litt rart er at Creative sine hodesett med emulert lyd er mer nøyaktige enn dyrere sett med ekte lyd.

Det har kanskje noe å gjøre med all erfaringen Creative har, slik at de har optimalisert det for spilling.

 

Les litt om forskjellige hodesett og "virtual surround" før du er så bastant ;)

 

Denne posten svarer vel også på ditt spørsmål, ATWindsor?

 

Ekte 5.1? Høres ikke ut som det er 5 elementer i roccat-saken du lenker til. Essensen er at nesten alle headset er vanlige to-kanals headsett- Det er ikke sånn at man ikke kan få god retningsstyring med headsett som er "2.1" (i den grad det gir mening å kalle det noe sånt, det er jo ingen sub tilstede), faktisk kan man få svært svært god retningslyd med vanlige headset om ting er gjort riktig. Så er spørsmålet, hvordan gjøres dette i spill vanligvis? I utgangspunktet burde alt dette gjøres direkte i spillet og ikke med en algoritme i ettertid alle Dolby Headphone osv. Men hvordan blir dette ordnet i praksis? Etter windows7 har kommet så gjøres vel dette i software, er det slik at openAL brukes på det meste? Prøvde å søke litt rundt, men det var forbløffende vanskelig å finne noe skikkelig info.

 

Ellers så har slike ting sjelden noe med selve headsettet å gjøre, dette har med algoritmen som lager lygden å gjøre, noen ganger er dette implmentert i headsettet, men det e ringenting i veien for å ha det implmentert utenfor. Så at "gaming-headset" automatisk skal være bedre egnet kjøper jeg ikke uten videre.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Gaming Headset"

 

Nei takk.

Hvorfor? Liker du bedre tam lyd når du spiller?

2.1 er veldig kjedelig når du har fått smaken på surround.

Skaff deg et hodesett som duger til alt du kan gjøre på en PC da ^^

*HOST!*Creative Surround Arena*HOST!*

Jeg ler fordi hvis man skal ha ordentlig headset holder man seg unna "gaming" headset :)

Forresten, det er ikke 7.1 på headset, det er "virtual surround", du kan da virkelig ikke sammenligne 2 små ting rundt ørene dine med 7 høytallere?

 

edit: jeg forsåvidt bruker min fars opptakshodetelefon til musikk, funker veldig bra i skytespill.

Le så mye du vil, det viser bare hvor ignorant du er :) Har du sammenlignet mange forskjellige hodesett med forskjellige løsninger? Det har jeg!

"Ordentlig headset" er ganske så subjektivt. 2.1 er ikke optimalt til skytespill fordi du ikke hører nøyaktig hvilken rettning lyden kommer fra.

Hvis du liker spill burde du kjøpe et hodesett tilpasset det. Et dyrt sett tilpasset profesjonelle studiosmurfer(2.1) har fin lyd, bevares, men det blir ikke det samme når man spiller spill. Lykke til med FPS på et profesjonelt nivå med 2.1!

Ja, noen spill emulerer surround selv om du har 2.1 hodesett, men det er særdeles unøyaktig.

Og jo, noen headset har ordentlige elementer i seg, plassert slik at det skaper ekte 5.1 eller 7.1.

Roccat Kave er et eksempel på et ekte 5.1-hodesett:

"Imagine a headset, not with simulated, but with very real 40mm speakers plus an additional vibration unit, arranged at a 12° angle, embedded into each earcup. A true advantage, because no matter which game you play, opponents coming from behind and from the side you can find in almost any game."

- tatt fra nettsiden til Roccat: http://www.roccat.org/Products/Gaming-Sound/ROCCAT-Kave-5-1/#crb_1

 

Uansett om du vil eller ikke så kan man sammenligen hodesett med ekte surround og de med "virtual surround".

Det som er litt rart er at Creative sine hodesett med emulert lyd er mer nøyaktige enn dyrere sett med ekte lyd.

Det har kanskje noe å gjøre med all erfaringen Creative har, slik at de har optimalisert det for spilling.

 

Les litt om forskjellige hodesett og "virtual surround" før du er så bastant ;)

 

Denne posten svarer vel også på ditt spørsmål, ATWindsor?

 

Ikke bare har jeg lest om Virtual surround, jeg har testet det selv, ingen merkbar forskjell.

Forresten, påstår du at de profesjonelle gamere "kun" bruker 1000kr på et headset.

 

edit: noe av poenget mitt var at hvis man skal ha et headset med veldig god lyd på, så unngår man headset med "gaming" på seg.

Nei, jeg påstår ikke at spillere bruker en gitt sum når de kjøper hodesett, jeg påstår bare at spillere som vil ha en fordel kjøper hodesett tilpasset spilling.

Og nei, man unngår ikke hodesett med "gaming" i navnet eller lignende hvis man vil ha god lyd. Det spørs hva man er ute etter. Er man ute etter et hodesett tilpasset gaming er det ingen vits å punge ut over 3000,- for et Beat hodesett som er tilpasset musikk. Hvis man spiller mye og har råd kan man heller kjøpe Beyerdynamic MMX 300 PC Gaming Premium Digital Headset. Men som en ansatt på Spaceworld sa da jeg spurte han om de forskjellige hodesettene til spilling og musikk:

"Beat, Skullcandy og Razer tar alt for mye bare for merket. Det er en slags placebo-effekt. Kjøper du dyrt regner du med at det er bra".'

Han mente at Creative Surround Arena var et mye bedre kjøp hvis man vil spille. Hvis man vil ha fantastisk lyd til musikk osv. anbefalte han Creative Aurvana In-ear 2(propper). Hvis man vil ha vanlige høretelefoner anbefalte han dyrere sett fra Koss eller Bose. Beat er bra, men alt for dyrt i forhold til hva du får. Det samme gjelder Razer og Skullcandy.

 

Le så mye du vil, det viser bare hvor ignorant du er :) Har du sammenlignet mange forskjellige hodesett med forskjellige løsninger? Det har jeg!

"Ordentlig headset" er ganske så subjektivt. 2.1 er ikke optimalt til skytespill fordi du ikke hører nøyaktig hvilken rettning lyden kommer fra.

Hvis du liker spill burde du kjøpe et hodesett tilpasset det. Et dyrt sett tilpasset profesjonelle studiosmurfer(2.1) har fin lyd, bevares, men det blir ikke det samme når man spiller spill. Lykke til med FPS på et profesjonelt nivå med 2.1!

Ja, noen spill emulerer surround selv om du har 2.1 hodesett, men det er særdeles unøyaktig.

Og jo, noen headset har ordentlige elementer i seg, plassert slik at det skaper ekte 5.1 eller 7.1.

Roccat Kave er et eksempel på et ekte 5.1-hodesett:

"Imagine a headset, not with simulated, but with very real 40mm speakers plus an additional vibration unit, arranged at a 12° angle, embedded into each earcup. A true advantage, because no matter which game you play, opponents coming from behind and from the side you can find in almost any game."

- tatt fra nettsiden til Roccat: http://www.roccat.org/Products/Gaming-Sound/ROCCAT-Kave-5-1/#crb_1

 

Uansett om du vil eller ikke så kan man sammenligen hodesett med ekte surround og de med "virtual surround".

Det som er litt rart er at Creative sine hodesett med emulert lyd er mer nøyaktige enn dyrere sett med ekte lyd.

Det har kanskje noe å gjøre med all erfaringen Creative har, slik at de har optimalisert det for spilling.

 

Les litt om forskjellige hodesett og "virtual surround" før du er så bastant ;)

 

Denne posten svarer vel også på ditt spørsmål, ATWindsor?

 

Ekte 5.1? Høres ikke ut som det er 5 elementer i roccat-saken du lenker til. Essensen er at nesten alle headset er vanlige to-kanals headsett- Det er ikke sånn at man ikke kan få god retningsstyring med headsett som er "2.1" (i den grad det gir mening å kalle det noe sånt, det er jo ingen sub tilstede), faktisk kan man få svært svært god retningslyd med vanlige headset om ting er gjort riktig. Så er spørsmålet, hvordan gjøres dette i spill vanligvis? I utgangspunktet burde alt dette gjøres direkte i spillet og ikke med en algoritme i ettertid alle Dolby Headphone osv. Men hvordan blir dette ordnet i praksis? Etter windows7 har kommet så gjøres vel dette i software, er det slik at openAL brukes på det meste? Prøvde å søke litt rundt, men det var forbløffende vanskelig å finne noe skikkelig info.

 

Ellers så har slike ting sjelden noe med selve headsettet å gjøre, dette har med algoritmen som lager lygden å gjøre, noen ganger er dette implmentert i headsettet, men det e ringenting i veien for å ha det implmentert utenfor. Så at "gaming-headset" automatisk skal være bedre egnet kjøper jeg ikke uten videre.

 

AtW

Det høres kanskje ikke sånn ut, men det er fakta.

Bare se på bildet her: http://images.gfx.no/738/738926/roccat_1.jpg - 3 elementer på hver side (Roccat Kave - det store er samkjørt på begge sider og tilsvarer en sub).

Det er haugevis av hodesett der ute med forskjellige oppsett av flere elementer i varierende kvalitet og utførelse.

Tro hva du vil, men bruker du et vanlig 2.1-hodesett og huker av "3D Surround" i et spill får du en elendig opplevelse. Du trenger noe som er tilpasset bruk av 3D-lyd. Alle hodesettene jeg har testet og lest om som støtter surround, enten det er ekte eller emulert, har elementer som er plassert for 5.1 eller 7.1, eller har et program som emulerer lyden(innebygget eller på medfølgende CD). De med medfølgende CD er tilpasset programmet slik at lyden blir optimal.

Spill som støtter 3D-lyd har en innebygget funksjon for det, men hodesettet som brukes må støtte det.

Test med f.eks World of Warcraft og Counter Strike: Source, så vil du forstå hva jeg mener.

Med et vanlig 2.1-sett blir lyden dvask og unøyaktig, og ofte kan man ikke skille mellom rettning lyden kommer fra, bare at den er til høyre eller venstre.

Test så med et hodesett tilpasset spill, og du vil kunne høre lyden av hvor en person i et FPS spill er, og det på milimeteren!

Nei, jeg overdriver ikke, jeg er helt seriøs.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Det høres kanskje ikke sånn ut, men det er fakta.

Bare se på bildet her: http://images.gfx.no/738/738926/roccat_1.jpg - 3 elementer på hver side (Roccat Kave - det store er samkjørt på begge sider og tilsvarer en sub).

Det er haugevis av hodesett der ute med forskjellige oppsett av flere elementer i varierende kvalitet og utførelse.

Tro hva du vil, men bruker du et vanlig 2.1-hodesett og huker av "3D Surround" i et spill får du en elendig opplevelse. Du trenger noe som er tilpasset bruk av 3D-lyd. Alle hodesettene jeg har testet og lest om som støtter surround, enten det er ekte eller emulert, har elementer som er plassert for 5.1 eller 7.1, eller har et program som emulerer lyden(innebygget eller på medfølgende CD). De med medfølgende CD er tilpasset programmet slik at lyden blir optimal.

Spill som støtter 3D-lyd har en innebygget funksjon for det, men hodesettet som brukes må støtte det.

Test med f.eks World of Warcraft og Counter Strike: Source, så vil du forstå hva jeg mener.

Med et vanlig 2.1-sett blir lyden dvask og unøyaktig, og ofte kan man ikke skille mellom rettning lyden kommer fra, bare at den er til høyre eller venstre.

Test så med et hodesett tilpasset spill, og du vil kunne høre lyden av hvor en person i et FPS spill er, og det på milimeteren!

Nei, jeg overdriver ikke, jeg er helt seriøs.

 

Kan du nevne et par-tre konkrete eksempler til på headsett med mange elementer? Og hva legger du i at et headset er "tilpasset 3d-lyd"? Langt de fleste gamingheadset er helt normale headset med to elmenter, og eventuelt et lydkort med en surroundalgoritme, beyerdynamics 300mmx er også et helt vanlig headset. Hvorfor må headsettet støtte at spillet gir 3d-lyd? Du er klar over at vi bare har to ører? I prinsippet kan man gjengi enhver retning av lyd med bare to kanaler, det er ikke helt riktig, men det er ihvertfall ikke så alt for langt unna sannheten med hedset, da man ikke har corsstalk som med høyttalere. Det er mulig endel spill er dårlig på dette, men det er ikke fordi det ikke er mulig å få til. Har du hørt binaural recordings feks? Ekstremt god retningsangivelse med elt vanlige hodetelefoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det høres kanskje ikke sånn ut, men det er fakta.

Bare se på bildet her: http://images.gfx.no/738/738926/roccat_1.jpg - 3 elementer på hver side (Roccat Kave - det store er samkjørt på begge sider og tilsvarer en sub).

Det er haugevis av hodesett der ute med forskjellige oppsett av flere elementer i varierende kvalitet og utførelse.

Tro hva du vil, men bruker du et vanlig 2.1-hodesett og huker av "3D Surround" i et spill får du en elendig opplevelse. Du trenger noe som er tilpasset bruk av 3D-lyd. Alle hodesettene jeg har testet og lest om som støtter surround, enten det er ekte eller emulert, har elementer som er plassert for 5.1 eller 7.1, eller har et program som emulerer lyden(innebygget eller på medfølgende CD). De med medfølgende CD er tilpasset programmet slik at lyden blir optimal.

Spill som støtter 3D-lyd har en innebygget funksjon for det, men hodesettet som brukes må støtte det.

Test med f.eks World of Warcraft og Counter Strike: Source, så vil du forstå hva jeg mener.

Med et vanlig 2.1-sett blir lyden dvask og unøyaktig, og ofte kan man ikke skille mellom rettning lyden kommer fra, bare at den er til høyre eller venstre.

Test så med et hodesett tilpasset spill, og du vil kunne høre lyden av hvor en person i et FPS spill er, og det på milimeteren!

Nei, jeg overdriver ikke, jeg er helt seriøs.

 

Kan du nevne et par-tre konkrete eksempler til på headsett med mange elementer? Og hva legger du i at et headset er "tilpasset 3d-lyd"? Langt de fleste gamingheadset er helt normale headset med to elmenter, og eventuelt et lydkort med en surroundalgoritme, beyerdynamics 300mmx er også et helt vanlig headset. Hvorfor må headsettet støtte at spillet gir 3d-lyd? Du er klar over at vi bare har to ører? I prinsippet kan man gjengi enhver retning av lyd med bare to kanaler, det er ikke helt riktig, men det er ihvertfall ikke så alt for langt unna sannheten med hedset, da man ikke har corsstalk som med høyttalere. Det er mulig endel spill er dårlig på dette, men det er ikke fordi det ikke er mulig å få til. Har du hørt binaural recordings feks? Ekstremt god retningsangivelse med elt vanlige hodetelefoner.

 

AtW

Hodesett med flere elementer:

- Roccat Kave

- Psyko PC Gaming Headphones

- ZALMAN ZM-RS6F 5.1 Real Surround Headset

- Medusa NX 5.1 Gaming Headset

Det er de mest kjente ihvertfall.

 

Og skjerp deg med den krasse tonen. Alle vet at mennesker har to ører...

Det hindrer oss alikevel ikke i å høre lyder fra flere rettninger enn bare høyre og venstre.

Hva jeg mener når jeg sier at et hodesett er tilpasset 3D-lyd er at det er optimalisert for å representrer lyden i surround, enten det er ekte eller emulert.

Som jeg har sagt før kommer alle disse hodesettene med lydkort innebygget i settet eller et program som emulerer lyden.

Helt vanlige 2.1 hodesett som ikke er designet for 3D-lyd (optimalisert for virtual surround eller har flere elementer) er særdeles unøyaktige selv om man lar et spill eller et program emulere lyden.

Jeg vet ikke akkurat hva de har gjort med de hodesettene som er 2.1 og har virtual surround, men lydbildet er atskillig bedre enn hva man får med vanlige 2.1-sett. Jeg antar at siden det er et program eller innebygget lydkort i de tilpassede settene som tar seg av emuleringen, blir dette bedre enn når kun spillet eller programmet selv emulerer for et vanlig hodesett.

 

Dette har jeg testet flere ganger med mange sett, av ren nysgjerrighet.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Det høres kanskje ikke sånn ut, men det er fakta.

Bare se på bildet her: http://images.gfx.no/738/738926/roccat_1.jpg - 3 elementer på hver side (Roccat Kave - det store er samkjørt på begge sider og tilsvarer en sub).

Det er haugevis av hodesett der ute med forskjellige oppsett av flere elementer i varierende kvalitet og utførelse.

Tro hva du vil, men bruker du et vanlig 2.1-hodesett og huker av "3D Surround" i et spill får du en elendig opplevelse. Du trenger noe som er tilpasset bruk av 3D-lyd. Alle hodesettene jeg har testet og lest om som støtter surround, enten det er ekte eller emulert, har elementer som er plassert for 5.1 eller 7.1, eller har et program som emulerer lyden(innebygget eller på medfølgende CD). De med medfølgende CD er tilpasset programmet slik at lyden blir optimal.

Spill som støtter 3D-lyd har en innebygget funksjon for det, men hodesettet som brukes må støtte det.

Test med f.eks World of Warcraft og Counter Strike: Source, så vil du forstå hva jeg mener.

Med et vanlig 2.1-sett blir lyden dvask og unøyaktig, og ofte kan man ikke skille mellom rettning lyden kommer fra, bare at den er til høyre eller venstre.

Test så med et hodesett tilpasset spill, og du vil kunne høre lyden av hvor en person i et FPS spill er, og det på milimeteren!

Nei, jeg overdriver ikke, jeg er helt seriøs.

 

Kan du nevne et par-tre konkrete eksempler til på headsett med mange elementer? Og hva legger du i at et headset er "tilpasset 3d-lyd"? Langt de fleste gamingheadset er helt normale headset med to elmenter, og eventuelt et lydkort med en surroundalgoritme, beyerdynamics 300mmx er også et helt vanlig headset. Hvorfor må headsettet støtte at spillet gir 3d-lyd? Du er klar over at vi bare har to ører? I prinsippet kan man gjengi enhver retning av lyd med bare to kanaler, det er ikke helt riktig, men det er ihvertfall ikke så alt for langt unna sannheten med hedset, da man ikke har corsstalk som med høyttalere. Det er mulig endel spill er dårlig på dette, men det er ikke fordi det ikke er mulig å få til. Har du hørt binaural recordings feks? Ekstremt god retningsangivelse med elt vanlige hodetelefoner.

 

AtW

Hodesett med flere elementer:

- Roccat Kave

- Psyko PC Gaming Headphones

- ZALMAN ZM-RS6F 5.1 Real Surround Headset

- Medusa NX 5.1 Gaming Headset

Det er de mest kjente ihvertfall.

 

Og skjerp deg med den krasse tonen. Alle vet at mennesker har to ører...

Det hindrer oss alikevel ikke i å høre lyder fra flere rettninger enn bare høyre og venstre.

Hva jeg mener når jeg sier at et hodesett er tilpasset 3D-lyd er at det er optimalisert for å representrer lyden i surround, enten det er ekte eller emulert.

Som jeg har sagt før kommer alle disse hodesettene med lydkort innebygget i settet eller et program som emulerer lyden.

Helt vanlige 2.1 hodesett som ikke er designet for 3D-lyd (optimalisert for virtual surround eller har flere elementer) er særdeles unøyaktige selv om man lar et spill eller et program emulere lyden.

Jeg vet ikke akkurat hva de har gjort med de hodesettene som er 2.1 og har virtual surround, men lydbildet er atskillig bedre enn hva man får med vanlige 2.1-sett. Jeg antar at siden det er et program eller innebygget lydkort i de tilpassede settene som tar seg av emuleringen, blir dette bedre enn når kun spillet eller programmet selv emulerer for et vanlig hodesett.

 

Dette har jeg testet flere ganger med mange sett, av ren nysgjerrighet.

 

Takk for info. Jeg biter meg dog merke i at ikke en eneste en av eksemplene er fra kjente produsenter av hodettelefoner, jeg er i utgangspunktet skeptisk.

 

Og du bør tåle såpass når du selv kommer med utsagn av typen "Le så mye du vil, det viser bare hvor ignorant du er ". At vi hører musikk fra mange retninger er eksakt poenget mitt. Når vi bruker to ører til å høre lyder fra alle retninger, hva mener du da er utifredstillende med å ha en lydgenerator like ved hvert øre? Hvorfor skal man ikke kunne representere surround på en god måte med to elementer? Spørsmålet er om du har prøvd samme algritme med et "gamingheadset" og med et "musikkheadset", jeg har vanskelig for å se hvordan selve headsettet kan "optimaliseres for virtuell surround".

 

Jeg skal se om jeg finner noe mer info om algoritmene som brukes i moderne spill, det burde strengt tatt ikke være nødvendig med en ekstra surroundmodus for spill, da spill allerede bør levere "surroundlyd" til to kanaler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det høres kanskje ikke sånn ut, men det er fakta.

Bare se på bildet her: http://images.gfx.no/738/738926/roccat_1.jpg - 3 elementer på hver side (Roccat Kave - det store er samkjørt på begge sider og tilsvarer en sub).

Det er haugevis av hodesett der ute med forskjellige oppsett av flere elementer i varierende kvalitet og utførelse.

Tro hva du vil, men bruker du et vanlig 2.1-hodesett og huker av "3D Surround" i et spill får du en elendig opplevelse. Du trenger noe som er tilpasset bruk av 3D-lyd. Alle hodesettene jeg har testet og lest om som støtter surround, enten det er ekte eller emulert, har elementer som er plassert for 5.1 eller 7.1, eller har et program som emulerer lyden(innebygget eller på medfølgende CD). De med medfølgende CD er tilpasset programmet slik at lyden blir optimal.

Spill som støtter 3D-lyd har en innebygget funksjon for det, men hodesettet som brukes må støtte det.

Test med f.eks World of Warcraft og Counter Strike: Source, så vil du forstå hva jeg mener.

Med et vanlig 2.1-sett blir lyden dvask og unøyaktig, og ofte kan man ikke skille mellom rettning lyden kommer fra, bare at den er til høyre eller venstre.

Test så med et hodesett tilpasset spill, og du vil kunne høre lyden av hvor en person i et FPS spill er, og det på milimeteren!

Nei, jeg overdriver ikke, jeg er helt seriøs.

 

Kan du nevne et par-tre konkrete eksempler til på headsett med mange elementer? Og hva legger du i at et headset er "tilpasset 3d-lyd"? Langt de fleste gamingheadset er helt normale headset med to elmenter, og eventuelt et lydkort med en surroundalgoritme, beyerdynamics 300mmx er også et helt vanlig headset. Hvorfor må headsettet støtte at spillet gir 3d-lyd? Du er klar over at vi bare har to ører? I prinsippet kan man gjengi enhver retning av lyd med bare to kanaler, det er ikke helt riktig, men det er ihvertfall ikke så alt for langt unna sannheten med hedset, da man ikke har corsstalk som med høyttalere. Det er mulig endel spill er dårlig på dette, men det er ikke fordi det ikke er mulig å få til. Har du hørt binaural recordings feks? Ekstremt god retningsangivelse med elt vanlige hodetelefoner.

 

AtW

Hodesett med flere elementer:

- Roccat Kave

- Psyko PC Gaming Headphones

- ZALMAN ZM-RS6F 5.1 Real Surround Headset

- Medusa NX 5.1 Gaming Headset

Det er de mest kjente ihvertfall.

 

Og skjerp deg med den krasse tonen. Alle vet at mennesker har to ører...

Det hindrer oss alikevel ikke i å høre lyder fra flere rettninger enn bare høyre og venstre.

Hva jeg mener når jeg sier at et hodesett er tilpasset 3D-lyd er at det er optimalisert for å representrer lyden i surround, enten det er ekte eller emulert.

Som jeg har sagt før kommer alle disse hodesettene med lydkort innebygget i settet eller et program som emulerer lyden.

Helt vanlige 2.1 hodesett som ikke er designet for 3D-lyd (optimalisert for virtual surround eller har flere elementer) er særdeles unøyaktige selv om man lar et spill eller et program emulere lyden.

Jeg vet ikke akkurat hva de har gjort med de hodesettene som er 2.1 og har virtual surround, men lydbildet er atskillig bedre enn hva man får med vanlige 2.1-sett. Jeg antar at siden det er et program eller innebygget lydkort i de tilpassede settene som tar seg av emuleringen, blir dette bedre enn når kun spillet eller programmet selv emulerer for et vanlig hodesett.

 

Dette har jeg testet flere ganger med mange sett, av ren nysgjerrighet.

 

Takk for info. Jeg biter meg dog merke i at ikke en eneste en av eksemplene er fra kjente produsenter av hodettelefoner, jeg er i utgangspunktet skeptisk.

 

Og du bør tåle såpass når du selv kommer med utsagn av typen "Le så mye du vil, det viser bare hvor ignorant du er ". At vi hører musikk fra mange retninger er eksakt poenget mitt. Når vi bruker to ører til å høre lyder fra alle retninger, hva mener du da er utifredstillende med å ha en lydgenerator like ved hvert øre? Hvorfor skal man ikke kunne representere surround på en god måte med to elementer? Spørsmålet er om du har prøvd samme algritme med et "gamingheadset" og med et "musikkheadset", jeg har vanskelig for å se hvordan selve headsettet kan "optimaliseres for virtuell surround".

 

Jeg skal se om jeg finner noe mer info om algoritmene som brukes i moderne spill, det burde strengt tatt ikke være nødvendig med en ekstra surroundmodus for spill, da spill allerede bør levere "surroundlyd" til to kanaler.

 

AtW

Roccat og Zalman er kjente merker, men de er veldig ferske på markedet i forhold til f.eks Logitech of Creative.

Psyko er bare et to år gammelt selskap og jeg glemte å skrive at Medusa hodesettet er laget av Speedlink, som har mye erfaring.

 

"Hvorfor skal man ikke kunne representere surround på en god måte med to elementer? Spørsmålet er om du har prøvd samme algritme med et "gamingheadset" og med et "musikkheadset", jeg har vanskelig for å se hvordan selve headsettet kan "optimaliseres for virtuell surround". "

Det burde egentlig du og jeg spørre produsentene om :p Det irriterer meg at jeg ikke vet hvorfor...

Ja, jeg har prøvd flere spill med støtte for surround, men det ble veldig dårlig med vanlige 2.1-sett. Det må nesten være magi i de programmene som kommer med de spesielle hodesettene.

Jeg tyvlånte faren min sitt dyre Bose-hodesett. Lydkvaliteten var fenomenal, men surrounden var skuffende.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...