Lasse69 Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Hei, har som kjent for noen handlet meg ny PC fra komplett. Dette er en 3Ghz med 800Mhz fsb. Når jeg typisk har kjørt noen programmer f.eks 3dmark 2001 og 03 så ligger CPU temp på 66-67 grader, er ikke dette noe høyt ? Kan det være skadelig ? Maskinen er kjempe stabil, så det er ikke det, men følte allikevel at tempen var noe i høyeste laget og er redd for skader på lang tids sikt. Har et GeForce FX 5900 i maskinen, dette bidrar jo ikke akkurat til å kjøle ned kabinettet, bør jeg skaffe meg en eller to kabinettvifter ? (har ingen pr idag) Lenke til kommentar
LoS Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Det kan være skadelig over lang tid ja, ondie tempen til P4 er ca 75 grader celsius sist jeg sjekka,med et slikt system som du har, som drar mye strøm og utvilker mye varme, er kabinett vifter uunværlig, noe som forklarer den høye temperaturen din. En kabinett vifte som blåser luft inn i kabinettet foran og en som blåser ut av kabinettet bak vil være selve kremen . Så vil garantert tempen synke betraktelig. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 jeg har en 2.8 p4 800mhz fsb klokket til 3.2 den ligger på 36 idle og 53 full load og det er med boxed vifte men jeg har en del vifter i kabinette da men uansett det var en litt høy temp Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 vel, vil bare anbefale deg at når du skal kjøpe vifter, gå for papst. disse er generelt stille. da tenker jeg selvfølgelig på 12 og 19db utgaven. 2 av disse fra microplex gjør nokk susen, som nevnt tidligere. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg synes at denne tempen er for høy. Har du sjekket tempen i bios eller med MBM? Har du oppgradert bios slik at du er sikker på at det er riktig temperatur du avleser? Jeg har (se signatur) en P4 2.6 som måler akkurat nå (1 time på internett) CPU på 35 grader og HK på 30 grader. Ved full load med tunge spill så er jeg opp i 48-50 grader på CPU. Jeg har en PSU (strømforsyning) med en stor 120 mm vifte og i tillegg har jeg 3 x 80 mm Einermax vifter som blåser luft ut bak og luft inn i front. Lykke til videre Lenke til kommentar
Lasse69 Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg har målt den med MBM. Ja, jeg trodde og den var noe i høyeste laget, så jeg tror jeg starter med å handle meg 2-3 vifter. Hadde det på en tidligere maskin som hadde varmeproblemer (Athlon 1.33Ghz), der monterte jeg en i front som drog lufta inn og to bak som sugte lufta ut, det løste ihvertfall problet med den maskinen. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 knø på med masse kjølepasta hvis du har boxed vifte de ser ut som huden til ei 120 år gammel kjerring. Lenke til kommentar
hAgGbArT Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 knø på med masse kjølepasta hvis du har boxed vifte de ser ut som huden til ei 120 år gammel kjerring. ehhh... NEI!!!! FEIL!!! laget med kjølepasta bør ikke være tykkere enn 0,25 mm, og det bør ligge jevnt over hele prosessorkjernen. på undersiden av vifta gnir du inn litt kjølepasta slik at den fyller opp ujevnhetene, men ikke mer. For mye kjølepasta er ikke bra det heller. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 jeg måtte gjøre det hvis jeg tok så mye som det egentlig skulle hvere fikk vifta bare kontakt med 30% av flaten på min cpu. kan også hende jeg var uheldig med mi vifte da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå