Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har netopp bestilt CPU og nytt hoved kort resten av delene har jeg fra før! Jeg lurer på om en 300w strøm forsyning holder?

Min PC!

Hovedkort:

Abit NF7-S 2.0 Socket A AMD Hovedkort - nForce2,S-ATA-RAID,ATX,DDR,USB2,FW,AGP8X

CPU;AMD Athlon XP2500+ 1.83GHz, Socket A - 333Mhz Bus, 512Kb, Barton ( Har tenkt og overklokke til ca 2.3 ghz)

HD; 80 GB Seagate Barracuda

Ram/Minne; 2x twinmos 256mb

Graffik kort; GeForce4 Ti4200

Cd rom

Skjerm

Høytallere osv

hehe egentilg dumt spørsmål men bare lurer! Takk for svara på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
300W er et helt minimum på AMD maskiner tror jeg ville kjøpte en litt større.

Jeg kjører min AMD 1700+ med 2 HDer, 2 CD-drev og to kabinettvifter på 240W heeelt dønn stabilt. Hvordan forklarer du det da? :wink:

Jeg tror generelt folk har litt feil oppfattning av hvor stor PSU en trenger...

Baq

Lenke til kommentar
300W er et helt minimum på AMD maskiner tror jeg ville kjøpte en litt større.

Jeg kjører min AMD 1700+ med 2 HDer, 2 CD-drev og to kabinettvifter på 240W heeelt dønn stabilt. Hvordan forklarer du det da? :wink:

Jeg tror generelt folk har litt feil oppfattning av hvor stor PSU en trenger...

Baq

Helt klart.

Det med at "AMD-Maskiner" trenger større PSU enn intel maskiner blir jo og rimelig teit når intels nyeste cpuer bruker mer watt enn AMD'.

Hvis du regner på hvor mye de forskjellige komponentene i maskinen bruker så havner du nok godt under 300W.

Gidder ikke sjekke nå, men ipper at 2500+ ligger rundt en 80W,

det grusomste skjermkortet ever, dustbustern fra nVidia brukte vel 70W tror ikke du finner andre skjermkort som bruker mer enn det. Worst case P4 3.2 er vel 110W elns.

Kan henge på en god del stasj ja.

Lenke til kommentar

I følge amd trenger du (alle tall i watt):

hovedkort: 23.50

systemvifte: 3

prosessorvifte: 3

memory modul dimm: 2*10=20

grafikkort: 10

lydkort: 4

annet pci kort: ca 4

harddisk: 28

cdrw: 16

floppy: 4

usb: 5

tastatur: 1

mus: 1

prosessor: ca 90

Skulle bli 212,5 watt.

Du må nok regne litt ekstra for det jeg har glemt+ hvis du skal ha to disker og kanskje er det beregnet for lite for grafikkortet?? Dette er ihvertfall amd sine tall.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bedømme en strømforsyning kun etter oppgitt wattstyrke.

En strømforsyning skal levere flere forskjellige spenninger til forskjellige komponenter. Det som er avgjørende er om den kan levere stabil spenning ved høy belastning på enkelte av spenningene. På noen strømforsyninger synker f eks en spenning hvis du belaster en annen høyt, andre kan ikke levere nok strøm til CPU, mens det er plenty i reserve på andre spenninger.

I noen tilfeller kan en god 250W være nok, men hvis du skifter til en dårlig 350W kan du få problemer med samme maskin.

Lenke til kommentar

For the existing Athlon XP, they will be making a low wattage version of the slower CPUs. Typically the fastests versions run at 70w. They will make slower versions like the 1600/1700 and possibly the 1800+ available at 35w!!! They said there won't be a need for active cooling on some of them!!! They spoke about how the power supplies are so important and namely the 5v rail. Intel specs their chips and boards off of the 12v rail, whereas AMD uses the 5v. That's why there are P4 PS and AMD Approved PS. VERY different. Most manufacturers will boost the 5v to support AMD, and on the next one boost the 12v and lessen the 5v to support Intel.

Copy paste fra extremepccentral.com

Det er derfor du ofte må ha dyrere/kraftigere PSU på AMD maskiner. Fordi 3.3/5v er ofte ganske slapp på billige PSU'er med mye W. (F.eks 550w PSU'er til 400,- )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...