fjondotten Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 Har i det siste hatt problemer med a brenne cd-plater med den nye brenneren min, en Asus 52X24X52X brenner...... Etter å ha sjekka litt rundt, blandt annet her på forumet, fant jeg ut at det kanskje var noe feil med DMA innstillingene mine... Det viste deg at både DVD-spilleren og CD-brenneren stod på PIO Mode Only, mens de burde stått på DMA if available. Skiftet raskt over til DMA if Available, men dette viste seg å ha liten effekt....For når jeg går inn for å sjekke om de står på PIO eller DMA, står det fremdeles PIO Mode på begge to.... Noen som vet hva dette kan skyldes? Har jo satt på DMA if available, så den saken burde vært fikset, men den gang ei... Leste noe om at jeg kanskje burde stille på noe i BIOS, så jeg tok en tur inn der for å se, men der stod det fint lite av interesse.... Noen som vet hva jeg skal se etter i BIOS, eller andre ting jeg burde gjøre for å få fikset dette problemet? btw, DVD-spilleren er en Samsung SD-616F, og CD-brenneren er en Asus 522452A (eller.no sånn). På forhånd takk for raske svar......... Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Hvilken maskin har du? Det er viktig å ha siste Biosoppdateringer. Hvis du feks har Intel chipsett, bør du gå på deres supportsider, hente ned et prog som identifiserer Chipsettet, laste ned aktuelle drivere til ditt Hk, og innstallere dem. Dette har jeg gjort flere ganger for andre, feks på HP maskiner. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 CD-ROM drev blir automatisk satt i PIO-modus, og DVD-ROM og CD-Brennere blir satt i DMA modus som standard i Windows 2000 og XP. Dersom Windows registrerer lesefeil med den aktuelle cd-enheten, det være seg dvd-rom, cd-brenner eller dvd-brenner, blir denne satt i PIO-modus. Løsningen er å avinstallere IDE kontrolleren der du har enheter som ikke vil gå i DMA modus når du stiller det selv, fra kontrollpanelet (høyreklikk -> Uninstall/avinstaller -> svar OK og restart). Etter en reboot vil enhetene som skal ha DMA modus ha dette aktivert igjen. Lenke til kommentar
fjondotten Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 høyreklikk på min datamaskin - properties - device manager - IDE ATA/ATAPI Controller - secondary IDE Channel (der brenner og dvd-rom er) - høyreklikk - uninstall? Sånn? eller? btw.....dersom jeg tar å avinstallerer de greiene, kommer de automatisk opp etter oppstart?avinstallerer jo ene IDE kontrollen....eller hva det nå heter? Lenke til kommentar
fjondotten Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Gjorde det nettopp, og det funka strålende...Takk ska'rru ha..... Men hva i huleste er "Ultra Word DMA Mode 2"? Stemmer dette?Skal det stå det?Hadde bare hørt om DMA Mode 2 og 5 eller.no, jeg... "Ultra Word DMA Mode 2" høres liksom litt "eksotisk" ut, på en måte.... Men, men....Nå ser det ut til å virke, så får bare håpe at det går raskere å brenner plater nå...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå