Gå til innhold

Vil du betale for preparerte skiløyper?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det IKKE skulle være mulig med egenbetaling for de som bruker preparerte løyper. Jeg er definitivt ikke villig til å være med på å finansiere skiløyper jeg ikke er interessert i med mindre andre, og for meg mer attraktive, muligheter for sportsutøvelse også blir betalt via det offentlige - noe jeg finner ganske urealistisk og uønskelig. Jeg svømmer, rir og sykler, men ønsker ikke at det offentlige skal bruke av mine skattepenger på å betale for denslags.

Hilsen ikke-skigåer

Lenke til kommentar

Syns det er synd at man skal måtte betale for å ferdes i skog og mark. Forståelig at noen ønsker penger for den jobben de gjør, men syns ikke at det skal føre til at vi kun får langrennsløpere fra oslo vest. (ja, satt litt på spissen) Langrenn må da være den mest norske og folkekjære fritidsaktiviteten og sporten vi har her til lands. For at alle skal få oppleve dette er det viktig at man ikke må betale for hver skitur man tar. Hvordan skal vi da få frem alle de skiglade barna til talenter i senere år?

Skiforeningen, turistforeningen og andre lag får inn penger fra folk som ønsker å støtte dem, og har muligheten til å gjøre det via parkeringsavgifter, årskontingenter, kiosker osv, men staten har også et ansvar for kostnadene av å drifte nasjonalsymbolet vårt. -Marka for alle!

Lenke til kommentar

Det er ikke ofte jeg er tilhenger av at noe som er gratis skal bli avgiftsbelagt, men i denne saken er jeg det.

I praksis koster det allerede penger å gå på ski ganske mange steder der det er preppet skispor ved at det kreves inn parkeringsavgift. Spørsmålet er om inntektene fra parkeringsavgifter i tilknytning til preppet løypenett går til de som prepper løypene eller om det er andre intressenter. En samkjøring her vil sørge for en sunn avgiftspolitikk på alle måter:

- Bruke kollektiv transport, gå etc ? Gratis å bruke løypene

- Flere i bilen -> Billigere å bruke løypene (Avgift per bil somi dag)

Jeg stusser over at det spekuleres i om folk kan slutte å bruke løypene hvis det koster penger. Hva med å se mulighetene istedenfor?

Større inntekter vil kunne sørge for hyppigere prepping og/eller et større løypenett som i sum gir et bedre tilbud for publikum og dermed kan øke rekrutteringen.

Å tro at nordmenn skal kunne gå gratis i preppa løyper til evig tid er helt urealistisk og det er mest fornuftig at de av oss som nyter godt av at det preppes også er de som betaler regningen.

Lenke til kommentar

Parkeringsavgifter og bompenger løser det aller meste av disse utfordringene. I tillegg må man huske på at kommunene rundt om gir relativt store beløp til ulike foreninger og løypeselskap for at de skal kunne kjøre opp løyper til almennheten. Komersielle aktører kjører opp skiløyper rundt alpinanlegg og andre utfartssteder som et tilbud til hotellgjester, et tilbud til foreldre når poden er i alpinbakken m.m.

Det er mulig det finnes ett eller annet idrettslag som uheldigvis ikke har mulighet til å få inn noen kroner på parkering, men de får som sagt mest sannsynlig noen kroner fra kommunen/innbyggerne.

Hva er problemet egentlig?

Lenke til kommentar

De som går birken er nok betalingsvillige, men alle andre som sliter seg opp av sofaen av og til for å ta seg en skitur vil falle fra. De vil istedet belaste helsebudsjettene pga inaktivitet. Det blir satset alt for lite på forbyggende helse i Norge. Å kjøre opp løyper er et billig tiltak som gir en stor helsemessig gevinst. At dette regnskapet går i pluss er innlysende.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...