Gå til innhold

Vifteløs Duron


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd dette? lager en DivX maskin og har fått kjøpt meg en Duron 850 MHz prosessor. Vil da ikke ha noe støy i denne maskina og det jeg tenkt å gjøre var å klokke den ned til 600 MHz og sette spenningen under det som er normalt. Noen som har testa dette?

 

edit:

 

Dette skal bli en videospiller i stua og vil ikke ha mist mulig støy fra denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vis man leser litt det første innlegget jeg skriver.

 

Det jeg har tenkt å gjøre er å klokke den ned fra 850 til 600 MHz. En duron på 600 MHz burde klare å spille av DVD, musikk osv.

 

Prosessoren er egentlig ment til å 150 MHz raskere og da burde det være en mulighet for å få satt ned spenningen ned at den produserer en del mindre varme. Ingen som har testet dette?

Lenke til kommentar

Underklokket min Duron 950 til 500Mhz med en Alpha PAL 8045 kjøleribbe, ingen kabinettvifter bortsett fra strømforsyningen. Jeg hadde også på døren til kabinettet.

Jeg kunne ikke kjøre volten på det laveste på det hovedkortet fordi jeg hadde voltmoddet det.

Duron 950@500Mhz@1,3v.

 

Vet ikke hvor lavt man kan gå på volten, men mulig du kan gå enda lavere. F.eks 1,2v. Hjelper veldig på tempen.

Prosessoren lå på 48-54 grader idle. Og går neppe over 60 ved load.

Bare for å teste holdt jeg en vifte over kjøleribba, og tempen sank fort 10-20 grader. Du kan jo kjøre en vifte på 5v.. Det vil jo gi litt luft, ikke mye, men nok til å holde prosessoren "kald" og stabil.

 

Har du ikke en stor kjøleribbe kan du vel mer eller mindre glemme en vifteløs ordning. Kjører du vifta på 5 eller 7v så er viftene knapt hørbare, og vil ikke høres med annet du har boksen mindre enn en meter fra der du sitter å se på TV.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en *vifteløs* PC montert i en AOpen HQ45 på den tida Duron 800 kom ut.

 

Maskinen bestod av:

 

- 250W stock AOpen PSU hvor jeg fjerna vifta (dette tok kvelden tidligere i år, men det varte jo ganske lenge da :)

- A7v133 kort med passivt kjølt NB (modifisert Taisol CGK742 ribbe)

- Asus Geforce2pro kort. Her fjerna jeg like godt både ribbe og vifte. Kortet ble sykt varmt, men det holdt nå ut en 24 timers stresstest.

- Duron 800 @ stock settings med Alpha PAL8045.

 

Resultatet var en dønn stabil PC med harddisken som eneste støykilde. Absolutt ingen vifter. Temperatur på CPU var ikke så fryktelig gal egentlig. Var noe på 50 tallet :)

Lenke til kommentar

Ser på bildet at PSU'en står ganske nært cpu'en. Ved å montere ei mektig ribbe på CPU'en kan det hende at PSU-vifta flytter nok luft til å kjøle ned ribba slik at det blir eneste støykilde.

 

På den annen side, jeg kjørte min duron 800 på original hastighet med taisol ckg760 og ei 19db papst 60mm vifte, og den var så godt som lydløs. Andre ting støyer mer enn ei stakkars cpu-vifte. ;)

 

Edit: Duronen gikk også stabilt på 1.45v spenning , fremdeles original hastighet. Tempen gikk ned 2-3 grader pga spenningsfallet. :)

Lenke til kommentar
Prosessoren er egentlig ment til å 150 MHz raskere

 

[flisespikke]250mhz, ikke 150[/flisespikke]

 

Liten bomert :D

 

Men som Tacritan så står PSU vifta ganske nærme og vil kanskje kunne kanskje fjerne noe av varmen, men må vel ta frem den gode gamle 60mm papstvifta mi for å få det kald nok.

 

Noen som vet hvordan ledningen skal stå på denne. ledningene har dettet av når den har ligget i skoffen.

Lenke til kommentar

forøvrig må jeg nesten anbefale en chippet x-box m/ 120gb harddisk som mediaspiller. 3000kr, så har du en snerten boks som streamer filmer fra nettverket (eller spiller fra dvd/cd om man skulle bruke denslags foreldet teknoklogi), spiller drøssevis av gamle spill (nes, snes, gameboy / advance, sega-greier, playstation, neo geo, etc.).. og x-box-spill i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...