Gå til innhold

Ny mobil til eldre pensjonist

Anbefalte innlegg

Min far på 74 skal ha ny mobil, og det er blitt min oppgave å anbefale ny telefon. Ingen lett oppgave :-) Han har egen PC og surfer aktivt på internett. Bilder tatt med digitalt kamera overfører han til pc og bruker Picasa, deler album, skriver ut og styrer på. Nettbank er en selvfølge. Det jeg prøver å si er at han syns det er gøy med duppeditter som alle andre gutter. Men når det kommer til mobiltelefon.. Han har selvfølgelig sett touch telefoner med stooor skjerm, og syns selvfølgelig de ser fine ut. Men jeg er redd for at det kan bl litt for avansert. Man kan fort rote seg bort i all funksjonaliteten. Et krav er bluetooth pga integrasjon med høreapparat.

Er det noen som har forslag til en mobil som har stor skjerm, og forholdsvis enkel å bruke? Jeg har sett litt på Nokia 6700 Classic. Noen som har erfaringer med den?

/Gogolplex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far på 74 skal ha ny mobil, og det er blitt min oppgave å anbefale ny telefon. Ingen lett oppgave :-) Han har egen PC og surfer aktivt på internett. Bilder tatt med digitalt kamera overfører han til pc og bruker Picasa, deler album, skriver ut og styrer på. Nettbank er en selvfølge. Det jeg prøver å si er at han syns det er gøy med duppeditter som alle andre gutter. Men når det kommer til mobiltelefon.. Han har selvfølgelig sett touch telefoner med stooor skjerm, og syns selvfølgelig de ser fine ut. Men jeg er redd for at det kan bl litt for avansert. Man kan fort rote seg bort i all funksjonaliteten. Et krav er bluetooth pga integrasjon med høreapparat.

Er det noen som har forslag til en mobil som har stor skjerm, og forholdsvis enkel å bruke? Jeg har sett litt på Nokia 6700 Classic. Noen som har erfaringer med den?

/Gogolplex

Kjøp Nokia 2720. Veldig bra telefon.Selger mye av denne. Har store knapper og brukbart display. Min svigermor på 81 år bruker denne til tale og SMS og er kjempe fornøyd. :)

Endret av Jofa
Lenke til kommentar

Heisann! Du har jo også Nokia 3710. Denne selger jeg til mange eldre, å de tilbakemeldingene jeg har fått er at det er en veldig bra telefon. Du har litt bedre kamera kontra 2720 (Denne har 1,3, der 3710 har 3,2) noe som kommer godt med siden han er glad i å ta bilder. Den har også bluetooth og 3G, så dataoverføring vil gå ganske fort. Du har også muligheten til å sette inn et MicroSD minnekort, slik at han kan lagre mange bilder! Den har samtidig større taster kontra 2720, så jeg tror han vil få et større utbytte av Nokia 3710. Den er litt dyrere, men han får jo samtidig en bedre telefon.

Simon

Endret av Simon
Lenke til kommentar

Heisann! Du har jo også Nokia 3710. Denne selger jeg til mange eldre, å de tilbakemeldingene jeg har fått er at det er en veldig bra telefon. Du har litt bedre kamera kontra 2720 (Denne har 1,3, der 3710 har 3,2) noe som kommer godt med siden han er glad i å ta bilder. Den har også bluetooth og 3G, så dataoverføring vil gå ganske fort. Du har også muligheten til å sette inn et MicroSD minnekort, slik at han kan lagre mange bilder! Den har samtidig større taster kontra 2720, så jeg tror han vil få et større utbytte av Nokia 3710. Den er litt dyrere, men han får jo samtidig en bedre telefon.

Simon

Det følger med MicroSD kort på 2GB på Nokia 3710. Ikke større taster på Nokia 3710. :rolleyes:

Lenke til kommentar

Kan hende at tastene ikke er større, men de er svart mot hvit bakgrunn. 2710 har vell hvit mot svart bakgrunn om jeg ikke tar helt feil. Kan hende jeg tar feil. Micro SD 4gb koster rundt 200 kroner, så det er jo ikke det verste stresset :)

Simon

Lenke til kommentar

Har du sett på Nokia C3? Denne har både relativt store taster og en oversiktelig touchskjerm. Her kan han bruke de vanlige tastene til å ringe/sende sms, mens han samtidig får prøve seg med touchskjerm. Har selv trykket litt på denne mobilen og ble mektig imponert!

Lenke til kommentar

/Gogolplex

Jeg er 74 år, og jeg synes du tenker litt for overbeskyttende i forhold til din far. La han heller prøve seg på en avansert smarttelefon. Han har så pass erfaring med PC at en smartmobil bare er en liten utfordring. Hjernen har godt av utfordringer. Og - dessuten - cellphones er dog mindre avanserte enn datamaskiner.

/Gogolplex

[/q

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldinger.

Vi var en tur på Elkjøp idag og så på 6700 classic. Syntes det ble litt liten skjerm egentlig. Men vi så også på Nokia X3, som har både touch og tastatur, og likte den veldig godt. Tipset om C3 kom godt med, da jeg sjekket forskjellene ser det ut som det stort sett er den samme som X3, men faktisk litt bedre batterikapasitet, og led lys til kamera.

Jeg tror vi går for den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...