fjbbratt Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Avgiftene på tobakk blir høyere for hvert år. Les litt om tobakksavgift i denne artikkelen, og bli med å diskutere saken i dette forumet. Særavgiftene på sigaretter og snus er etter min mening alt for høye. Hvorfor skal helsefrikene får styre mitt liv? Nå må sugerøret til statskassa snart stanses. Hva mener du? Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Høyere priser og plan om totalt forbud for salg av tobakk i fremtiden burde være på agendaen til politikere. En viste tidligere ikke farene ved røyking men idag vet en mer en nok at det er helseskadelig for røykeren og dem rundt personen. Den eldre generasjonen er unnskyldt men dagens generasjon som starter å røyke er ikke bedre en alkoholikere eller til en vis grad rus misbrukere. En handlingsplan for totalt forbud om 4-6år burde være veien å gå. En starter med høyning av priser og få varene vekk fra hyllene, evnt få det i salg kun på apotek. Neste skritt ville vært å måtte ha resept fra lege om avhengighet for dem som allerede har startet og ikke klarer å slutte. Røyking er idioti, ja det er godt og det er din kropp. Men det er godt å ruse seg også... Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Røykedebatt igjen? Jeg røyker svært lite selv, men nyder en sigarett i ny og ne. Og jeg ser gjerne et forbud, bare for å få med meg alle de klin gærne 40 år gamle damene som røyka 40 rødprince om dagen klikke. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Problemet med Norge er at alt som ikke er vi ikke har fri vilje lengre. Alt som ikke er 100% forbudt er eller blir bannlyst for vårt eget beste, så vi har ikke lengre lov til å tenke selv. Avgift på røyk og alkohol er en ting, men det er vanvittig mye avgifter og restriksjoner på alt mulig som kan være skadelig for en liten fjott ytterst ute på Finnmakrsvidda etter en kasse hjemmebrent. At alle vi andre må lide for det er ikke nøye. Du har faktisk ikke engang lov til å ta selvmord, noe som i realiteten betyr at politikerne bestemmer om du skal leve eller dø. En liten avgift på røyk er bare småtterier i forhold. Lenke til kommentar
fjbbratt Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Enig med mye av det du skriver. Frihet er tydeligvis et onde. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Frihet er alfa og omega. Spørsmålet er heller hvor mye frihet vi kan tillate folk å ha. Om vi ser på USA styler folk biler og motorsykler så mye at det er vanskelig å se hva det egentlig var i utgangspunktet, men her i Norge får vi en stor bot bare vi har et ekstra lys montert på bilen. Hvor er logikken i det? Og se på øl i butikk. Butikker som Rema og ICA er smo regel åpen til rundt kl 10 - 11 om kvelden, men de har ikke lov til å selge alkohol etter kl 8 på kvelden. Jeg er ikke den eneste som ikke ser logikken i det. Å selge alkohol helt til stengetid gir ikke noen ekstra utgifter for butikken, og det hindrer ikke kundene å hamstre øl i litervis daglig om de vil. Alt det gjør er at noen kunder kommer litt for sent og blir forbannet fordi de ikke husket på/visste at butikken måtte legge et teppe over ølboksene. Før brukte vi å røyke i barer og på utesteder, men nå må man utendørs for å trekke litt røyk. Det virker logisk, fordi det hindrer røyk inne. Men til gjengjeld gjør det bare at mange røyker utenfor utestedet i stedet, så området utenfor blir fullt av røyk (med mindre det er sterk vind), og sigarettsneiper ligger strødd over alt. Det er en hel rekke slike idiotiske lover her i Norge som ikke gir mening. Å slenge på avgifter på alt mulig er bare toppen av isfjellet, dessverre. Politikerne oppdaget at vi kjøper mye rart digitalt fra nettet uten at de tjente noe på det, så de slenger på en diger avgift som ikke har noe som helst logikk. Hvorfor skal den norske staten ha grovt betalt fordi jeg kjøpte et spill digitalt fra utlandet? Men ett av de verste avgiftseksemplene er noe så banalt som bensin. Hadde vi kuttet avgiftene totalt ville bensinprisen ikke vært mer enn fire, fem spenn pr liter, i stedet for tolv, tretten som det er nå. Enda verre er det at bensinprisen bare øker, fordi politikerne leveri i sin egen lille verden i kontorene sine i hovedstaden og insisterer på at vi kan kjøre kollektivt. Det er en fin tanke i seg selv, men 1) de kjører nesten utelukkende dyre biler som sluker bensin og 2) her i distriktene er den eneste bussen skolebussen. Den går til byen om morgenen og hjem ca kl tolv, halv fire og kl fire. Skal jeg noen sted utenom disse busstidene må jeg haike eller kjøre selv. Jeg skulle gjerne tatt buss eller trikk om jeg hadde hatt mulighet for det, men vi har ikke engang asfalt her fordi det er for dyrt. Så hva brukes de 15 millionene de får i året i veiavgifter til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå