Schreiber Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 999: 9 Hours, 9 Persons, 9 Doors Junpei våkner opp i et lite rom og aner ikke hvor han er. Den eneste døren ut er låst, og noen har malt et kryptisk 5-tall på den. Rommet beveger seg litt, han hører vind og ser vann fra det eneste lille, runde vinduet i rommet. Før han rekker å reagere sprekker vinduet og vann strømmer inn. Mye vann. veldig mye. Kommer han seg ikke ut tidsnok vil han drukne. De er ni personer. De har ni timer på å flykte før de blir drept. La spillet begynne... Jeg hadde aldri hørt om dette spillet før jeg så en anmeldelse på ign.com, der de kalte det "a complete mindf***" og gav det topp karakter. (bare 9'ere og 10'ere). I stedet for å lese selve anmeldelsen valgte jeg å stole på dem og bestilte spillet tvert. Det skulle jeg ikke angre! Siden dette er til DS er det lett å tro det er barnslig, og spesielt siden grafikken (som dere ser på coveret) minner om en tegnefilm. Men tro meg, dette er ikke for barn. Handlingen minner en del om Saw-filmene, men med en svært bra historie og karakterer i stedet for blod og gørr. Men for å ta de tekniske tingene først kan vi begynne med de dårlige. Dette er et spill, men føles til tider mer som en interaktiv film. Det er mye historie å lese seg gjennom her. Mye. I tillegg er det på DS, så glem voice overs og alt det tullet der. I stedet må du nok pent lese alt selv. I tillegg er det noen rare designvalg, så når man i starten prøver å løse en kode får man en liten tutorial hvordan man løser den hver eneste gang man starter den. Om du prøver tall etter tall er det grei, men om du prøver noen kombinasjoner, leter etter flere hint og går tilbake til koden får du tutorialen om igjen. Leter du etter flere hint og prøver igjen får du tutorialen enda en gang. Dette gjentas helt til du har klart koden. Akkurat denne biten irriterte vettet av meg, og jeg var nær ved å slutte spillet der og da. Men jeg prøve å finne alle hintene først og vente med koden til jeg visste hva den var, og det er jeg svært glad for. Kommer du deg ut av det første rommet venter et vanvittig bra spill, og selv om det ikke er ute i Norge ennå og selv om det kom rett før nyttår regner jeg det helt klart som en verdig kandidat til årets spill uansett plattform. Og det sier ikke rent lite med tanke på hvilke spill vi har fått i år. En annen ting er at jeg har ramset opp alle de dårlige sidene med spillet. Begge to. Jeg kødder ikke. Det er ikke ofte jeg blir målløs av spill, men dette var ikke langt unna. For å ta en liten wikipedia-quote: "999 received universal acclaim, with several near perfect scores emphasizing its well written story, remarkable presentation, and addictive gameplay." Jeg nevnte at det fikk topp score hos ign, men det er bare ett sted. Det har fått svært bra kritikker hele veien, og jeg skjønner hvorfor. Men for å ta mer av selve gameplayet er det egentlig lett forklart. Vi snakker adventurespill der du klikker det frem fra bilde til bilde (noe ala Professor Layton). Ser du noe du vil undersøke trykker du på det på touchpaden. Herfra får du også et inventory, oversiktsbilde (bird view) over rommet du er i og forskjellige sånne ting. En stor del av spillet består i en svært bra historie, men når du faktisk får spille noe må du lete etter ting du kan bruke eller ta med deg og løse gåter. For eksempel er noe gjemt i en peis, så du må hente vann for å slukke flammene før du får tak i det. Dere skjønner nok poenget. Du kan kanskje tro at siden spillet foregår over ni timer vil det være i korteste laget, men da tar du nok feil. 999 er ikke kort. Langt ifra. Delvis fordi det er langt i seg selv, og dels fordi det er morsomt også andre, tredje og fjerde gang. Det er seks forskjellige slutter her, så det er bare å sette i gang. (hadde spillet vært "i sanntid ville det ha tatt 54 timer å få alle sluttene, og det sier jo litt.) Så hvor får du tak i dette gullkornet? Tja, si det. Jeg bestilte like greit fra amazon.com. Du kan jo vente til det kommer til Norge, men det kan kanskje ta litt tid. Dessuten så jeg på amazon.co.uk (den engelske) at BBFC har gitt det 12-års aldersgrense av en eller annen grunn. Siden jeg har den amerikanske aner jeg ikke hvordan den engelske versjonen er, men de må ha sensurert en del for å gi det så lav aldersgrense. Det er tregt gameplay og tegneseriegrafikk, men på den annen side er det jo et adventurespill. (for så vidt, skjønt noen kaller det en "visual novel". Jeg er ikke helt uenig.) Om du liker trege adventurespill er dette helt klart noe av det beste som er kommet noensinne. Jeg er fullt klar over at piratkopiering er et stort problem på DS, og du vil neppe ha noe problem med å finne et sted å laste dette ned ulovlig. Men jeg vil anbefale på det sterkeste at du kjøper spillet lovlig. Tro meg, det er verdt det. Det er alt for få spill som dette, og vi trenger sårt å støtte de få som kommer. Spesielt når de er så bra som dette. For fans av: - Den første Saw-filmen - Adventurespill - Bra historier - Fans av dårlig humor (jeg undersøkte en stige og fikk følgende kommentar: "Have you heard about the ladder that was stolen? The police said more steps will be taken." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå