Schreiber Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 FINAL FANTASY: THE 4 HEROES OF LIGHT (Nintendo DS) Introduksjon: Final Fantasy: The 4 Heroes of Light er et rollespill til DS basert på Final Fantasy, så logisk nok er det ganske stort og tar lang tid å spille gjennom. Selv etter en bare noen timer syntes jeg det fortjente en anmeldelse, men i stedet for å gå helt gjennom det og anmelde det etterpå vil jeg heller skrive en anmeldelse mens jeg spiller. Se på det som et eksperiment. Jeg spilte det en stund da det akkurat var kommet ut for ca to måneder siden, men pga Blue Dragon: Awakend Shadow og Lufia: Curse of the Sinistrals blandt annet ble det liggende urørt alt for lenge. Men nå ha jeg plukket det opp og begynt å spille igjen. Fordi jeg har spilt det før blir jeg ikke blendet av at det er et helt nytt spill, så anmeldelsen vil være mer korrekt. I tillegg vil jeg anmelde mens jeg spiller, så jeg vil nok korrigere førsteinntrykket hele tiden. Nå skal det sies at FF: The 4 Heroes of Light ser utrolig barnslig ut, men det er et av de vanskeligste i serien av flere grunner. Det er slettes ikke sikkert jeg gidder spille gjennom hele greia, men vi får se hvordan det går. Grafikk: For å si det rett ut gidder jeg ikke slenge på noen bilder fordi de ser ræva ut. Seriøst, da jeg leste et preview første gang hoppet jeg glatt over hele greia fordi skjernbildene så elendige ut. Det var riktignok Final Fantassy i navnet, men det holder ikke. Når hele opplegget minnet om et Dragon Quest IX rip-off hadde jeg ikke akkurat store forventninger. Men så kom jeg med en tilfeldigvis over en trailer og fikk se spillet i aksjon, og da ble det straks noe helt annet. Den grafiske stilen ble levende og hadde en usedvanglig bra sjarm, så jeg endte opp med å kjøpe spillet samme dag det kom. Av den grunn vil jeg ikke ha bilder her, men setter heller med en trailer. Jeg kunne sagt at uansett er det gameplay som er det viktigste, men hvorfor ikke dømme selv? Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=xXPaatrtedY Lyd: Fantastisk. Vel, musikken i det minste. Som vanlig har vi meget vakker musikk i bakgrunnen, skjønt lydene er ganske standard. Absolutt godkjent. Ikke perfekt, men ikke dårlig heller. Gameplay: Selve hovedingrediensen, og helt klart det beste. Det starter med en gutt som akkurat har blitt voksen og må presentere seg i slottet. Når han kommer dit får han beskjed om at prinsessen er borte, så han drar for å finne henne. Underveis får han to medhjelpere før han finner prinsessen, og de fire blir utnevnt til heltene i tittelen. Det burde ha gjort at vi fikk ha alle fire i gruppen gjennom hele resten av spillet, men de kommer og går som de vil. Dette er bra fordi det gir mer variasjon, men av en eller annen idiotisk grunn tar folk med seg alt utstyret de har når de forlater gruppen. Etter en bosskamp fikk jeg et magisk våpen og gav det til den eneste i gruppen som hadde plass. Men idioten stakk av rett etter kampen uten at jeg fikk mulighet til å ta fra ham våpnet, og jeg har ennå ikke sett ham igjen. Våpnet er med andre ord borte til han dukker opp igjen (om han gjør det), og da vli jeg sannsynligvis ha bedre våpen uansett. Dette gjør ikke annet enn at man må reloade, gjøre plass i inventoriet til en som blir værende i gruppen og ta bossen på ny, men det er litt irriterende. Grunnen til hvorfor det er et problem er at ulikt de fleste andre Final Fantasy'er har vi ikke lenger et felles inventorie. I stedet har alle folkene et lite inventorie hver som skal dekke alt fra våpen og rustning til trolldomsbøker. (mer om det snart.) Selv med et helt vanlig oppsett fyller man fort over halve inventoriet, så du bør absolutt venne deg av å samle opp alt skrotet du finner. På den annen side er det faktisk en bra ting når du er vant med det, fordi det tvinger det til å vurdere hele gruppen hele tiden. Vil du ha pil og bue eller sverd? Trenger du skjold? Hvor mange healing potions vil du dra med deg? Kan du stole på at det holder med en eller to Cure-bøker i stedet? Dette var noe av det jeg mislikte mest i starten, men nå elsker jeg det. Jeg nevnte trolldomsbøker. I The 4 Heroes of Light har du en hel rekke hatter (ca litt over tyve) som bestemmer klassen din, men jeg er usikker på hva de faktisk gjør. Nå har jeg bare en hatt, men likevel. I stedet for å trene opp vanlig magi må du finne eller kjøpe trolldomsbøker og legge de i inventoriet til folk. For eksempel kan du har jeg bøkene Cure og Fire. (flere av hver, faktisk.) Det gjør at jeg kan gi en person en Cure-bok så han/hun vil lære seg å helbrede, og kanskje en annen får Fire for å lære å kaste ildmagi. Men om jeg gir tredjemann begge bøkene vil de to første miste all magien, mens den som har bøkene vil kunne bruke både Cure og Fire. Måten vi gjør det på er helt enkel, og helt enkelt genial. I stedet for mana og alt det tullet der har vi fem ability points. (AP). Det er alt. Om vi slår vanlig vil vi få ett AP etter rundten (tror jeg, men er ikke 100% sikker.).Om vi bruker Boost vil vi få to eller tre. Det er latterlig enkelt, men det gjør at kampene blir svært taktiske og ulike det meste annet jeg har prøvd. La oss si du er i kamp med en boss, og la oss si han er svak mot flammer. Hva gjør du? Sloss du vanlig vil han ikke bli noe særlig skadet. Bruker du Fire vil han bli skadet, men da vil du miste AP du kanskje heller trenger på Cure. Bruker du Cure for å holde deg i live vil du miste AP du heller trenger for å skade fyren. Tar du Boost vil du ikke gjøre noe som helst denne runden, men får AP du kan bruke neste runde. Spørsmålet er om du har tid til å vente en runde, eller om du må bruke APen du har for å helbrede en i laget. Det høres helt enkelt ut, men det er svært dypt og utrolig genialt når man har kommet inn i det. Selve kampene er ganske raske, og delvis fordi man ikke får bestemme selv hvem man vil angripe eller helbrede. Velger du for eksempel Attack vil spillet velge en bra motstander for deg. Men selv om jeg gjerne skulle ha ordnet alt det der selv er AIen veldig flink til å velge rett. Bruker du Cure vil du nesten bestandig helbrede den som trenger det mest. Velger du Attack angriper hele gjengen samme fiende, og som regel velger de rett fiende. Med andre ord er det mye automatikk i kampene, men AIen gjør bare valg jeg ville gjort selv uansett. Stort sett. Vanskelighetsgrad: Som jeg sa er ser The 4 Heroes of Light ut som et dårlig barnespill, men ta tar man skammelig feil. Vi snakker et av de vanskeligste spillene i serien, og jeg presterte å bli drept før jeg nådde lvl 3. Jeg måtte grinde litt for å få råd til skjold, healing potions og så videre, og det vil nok bli betydelig med grinding senere. Men på den annen side hører det med i et JRPG. Når jeg begynner å få flere hatter (dvs klasser) vil en og annen i gruppen alltid være nært å gå opp i level, så å grinde blir en lek. Håper jeg. Dette er bare en foreløpig anmeldelse, men så langt ser det meget bra ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå