Gå til innhold

Den nye PCen min klarer ikke å POSTe engang.....

NiPNi

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt sammen en ny maskin med følgende komponenter:

- AMD XP2500+ Barton

- Asus A7N8X Deluxe

- GlacialTech Igloo Silent Breeze

- Corsair TWINX 512MB PC2700LL (2*256MB)

- Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis (Fireblade ed.)

- WD 120GB HDD

- WD 80GB HDD

- Sony DRU-500A DVD+/-RW

- Tekram UW-SCSI-kontroller med:

- IBM Ultrastar 18.6GB

- Plextor 40x CD-ROM

- Yamaha 16x CD-R

Alt sammen i et Chieftec Scorpio miditower med 360W strømforsyning. Jeg er nettopp ferdig med å sette sammen galskapen, og før jeg slår på strømmen kan jeg i alle fall slå fast at de to LEDene på hovedkortet er fornøyde (strøm er tilstede og grafikkortet sitter som det skal).

MEN: når jeg slår på maskinen går alle viftene på, diskene spinner opp, og etter 5-6 sekunder går strømmen av igjen helt automagisk.... Hva skjedde? Jeg har prøvd å koble til monitor, men får ikke bilde (skjermen rekker vel ikke komme seg skikkelig på engang før maskinen ikke vil mer). Det kommer ingen lyder i PC-speakeren som kan gi noen pekepinn om hva som er galt, og jeg har også prøvd å sette en raskere vifte på CPUFAN_1 på hovedkortet for å sjekke om det er viftas rotasjonshastighet som er for lav. Det ser ikke ut til at det er problemet.

Noen som har noen andre forslag? Dette er helt utrolig frustrerende.

På forhånd takk for all input.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hadde samme sak selv, med samme HK, CPU og kjøler. Problemet er at vifta går for sakte. Dette kan du kontrollere ved å koble til høytalere på lydkortet (fronthøytalerene). og slå på. POST reporter vil si noe som "CPU fan Failed".

Om det stemmer er det bare å koble CPU vifta til en annen connector, og koble en vifte som er litt raskere til CPU connectoren. Installer OS og drivere, oppdater BIOS og den vanlige regla. Kjør asus probe hele tiden og pass nøye på CPU temp. Just in case shit... Vifta er bra nok i massevis. Funker bra for meg nå, har koblet den til rette connectoren og, alt er bare bra, så dette bør gå bra for deg også.

Lykke til

Lenke til kommentar

Har prøvd raskere vifte på CPU-viftekontakten uten at det hjalp. Har også prøvd å koble til høyttalere, men strømmen forsvinner før POST, så jeg rekker ikke å få noe hjelp derfra.

Har siden sist også prøvd å koble fra alle disker og kort, uten resultat.

Lenke til kommentar
Kan være at cpu er gåen :( ... eller at det er for dårlig kontakt med kjøler. Prøv å sjekke dette. Selv byttet jeg ut pastaen som var på kjøleren med arctic silver III. Er det dårlig kontakt vil COP funksjonen slå av rimelig kjapt.

Ah.... dagens lille smarting. 8) Dette er det MANGE som nekter for at er årsaken, men sannheten er den at det MANGE som klarer å montere kjøleren feil vei eller på en annen måte som gjør at den ikke har full kontakt med CPU kjernen.

Jeg støtter forslaget hans om å sjekke om kjøleren har full kontakt med cpu kjernen.

OBS OBS OBS: har du fjernet det plastikk-greiene som dekker over guffa som sitter på kjøleren fra fabrikken ??? (Mange glemme å fjerne denne plastikken....)

S-Blazer

Lenke til kommentar

Skal teste det med kjøleren, selv om fjerning av kjølere er det aller verste jeg vet i hele verden. Å sette dem på igjen kommer på en god andre plass :-)

Men seriøst: Vil den kutte SÅ fort dersom kontakten med kjøleribba ikke er helt ett hundre? Det var forresten ikke noe dekkpapir på pastaen på den ribba, bare et svært cover i hardplast som dekket hele undersiden av ribba. Når det gjelder de to stripene med gummiaktig materiale på hver side av pastaen antar jeg at de er der for å sikre at ikke ribba knuser prosessorkjernen.

Har prøvd å fjerne alle kort og alle minnebrikker, og maskinen oppfører seg fortsatt helt likt, så det er egentlig bare 4 ting igjen som kan være problemet:

- Hovedkortet er kaputt

- CPU er død

- Strømforsyninga er ikke som den skal være (men den leverer åpenbart strøm)

- Kjøleren sitter ikke skikkelig

Har tidligere opplevd at jeg har satt en skrue feil i hovedkortet slik at det ble jordet til kabinettet, men mener å huske at den da ikke ville våkne i det hele tatt, så tror ikke det er feilen her.

Lista over består av 3 dyre og en billig feil, så satser alt på siste punkt..... Hva er forresten riktig vei på kjøleren? Trodde den var riktig så lenge den sitter på alle krokene rundt CPU-sokkelen og er sentrert rimelig bra over hele sokkelen? Har bygd en del PCer, men det er lenge siden sist nå, så jeg er litt rusten. Og lei....

Lenke til kommentar

Kom nettopp over følgende på et annet forum:

"I would check your power switch and reset switch for the proper connection to your motherboard the power switch and reset switch would be a more likely culprit if they are even on wrong it wont even post."

Og det slår meg at jeg ikke på noen måte er sikker på hvilken vei jeg skal sette på alle de fordømte småpluggene til power, reset, HDD LED, power LED, speaker osv. Føler meg som en skikkelig amatør nå, men det er sånne småting som kan ødelegge alt, så kan like gjerne spørre om noen vet hvilken vei disse skal settes. Har forstått det sånn at de sorte ledningene på disse pluggene gjerne er jord, og har satt pluggene slik at sort er på jord i forhold til oversikten i manualen. Men jeg kan jo ha bommet.

Lenke til kommentar

Hvor mange Watt er PSU da? Tviler på at det er den da men får noe for lite strøm så...

Kan det være at hovedkortet har problemer med den RAM typen, du får se om du kan få lånt den en brikke av noen og bare se hva som skjer med en annen i.

Lenke til kommentar

PSU er på 360W, men selv med alle enheter koblet fra skjer det samme, så tror ikke det er effekten til PSU det står på.

Har prøvd uten minnebrikker uten hell, vet ikke helt hvor jeg skulle få lånt noen andre, men i og med at maskinen oppfører seg helt likt uansett RAM eller ikke tror jeg ikke feilen ligger der heller. Forøvrig trodde jeg Corsair TWINX512 PC2700LL var ganske bra brikker.

Dette er den delen av hjemmebygging jeg hater. Håpløst å feilsøke når alle komponentene er nye.

Lenke til kommentar

Mye innrømme at dette høres ut som vifte-problem/eller at ribba ikke for nok kontakt cpu. På de nyeste asus kortene er det en slik cpu overheat protection(c.o.p). Så når cpu-kjerne blir for varm, kutter hovedkortet ut, slik at du ikke skal ødelegge cpu. Hadde cpu vært ødelagt hadde du hørt en dame si noe sånt som, cpu failed test..j*vlig irriterende egentlig, har vært borti det selv.

Som mange andre sier, sjekk om kjøleren sitter ordentlig på, og at vifta går fort nok rundt..

Lenke til kommentar

Velvel, da var det problemet løst. Og synderen var den minst kompliserte enheten i hele systemet - kjøleren. Det viste seg at pastaen på ribba ikke engang hadde vært i nærheten av prosessorkjernen... Snudde ribba, og så virket alt med en gang. Jeg er skremt over at hovedkortet klarte å oppdage overopphetning så fort, men uten det hadde jeg kanskje vært uten CPU nå.

Takk for alle tips, spesielt til dere som mente det var kjøleren. Jeg trodde ikke helt på dere, men har lært leksa mi nå :-)

Vel, da er det tid for benchmarking resten av uka!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...