Gå til innhold

Skyrim-tråden: hvor dragefødte møtes for å prate om løst og fast


Anbefalte innlegg

Selv går jeg nesten alltid for tyv/snikmorder i første runde, da jeg ikke er tilhenger av nærkamp i TES-spillene generelt. Er veldig glad i bue, selv om jeg, som nevnt ønsker meg mer realisme. Nå er jeg på andre runde med - igjen - "distansekriger" - Breton med bue, samt masse magi. Det fine med magiker, freestyle, er at du greit kan bruke veldig bra light armor uten å ofre for mye plass/vekt til stash, samtidig som du får betraktelig bedre beskyttelse. Glass-armor er foreløpig det beste jeg har funnet, og det veier lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker meget godt at det er litt aktivitet i tråden her igjen :)

Selv har jeg ikke kjøpt dragonborn enda :S men har downguard. Blir nok å kjøpe det etter den 15 april når lønna kommer :)

Har begynt på ny save igjen forrige helg. Så langt har jeg gjort unna første dragebattle i mainquest, der hvor man skal hjelpe jarlen i whiterun. Er litt usikker på hvilken klasse jeg skal satse på. Hva anbefaler dere egentlig. Alle gangene så langt jeg har startet på en save har det blitt for one hand med skjold pluss sverd pluss masse pil og bue. Å satt masse points inn i sneak. Hvordan er two handed egentlig å heavy armor? Funker det bra? eller hva med mage? med kunne en kappe som beskyttelse å massive trylletriks? Si din mening, jeg vil vite hva dere bruker :)

 

Two handed er VELDIG gøy. Jeg vil anbefale det på det sterkeste til deg. Prøv med warhammer. Det går litt treigere å slå, men det gjør utrolig mye mer damage så det gjør ingen ting. Sats på å oppgradere følgende perks: Two handed, blocking, Heavy armor og Smithing. Da trenger du ikke skjold. Og bruk heavy armor, ikke light. Når du kommer høyere opp i Blocking lvl blir det utrolig gøy.

Du kan nesten gå uskadd gjennom en slåsskamp, fordi de får ikke slagene sine igjenom. Du bare dytter de vekk så de faller bakover.

 

 

Jeg er nyskjerrig på hva du syns om det dersom du velger 2H warrior. Kom gjerne tilbake hit og del hva du syns etter hvert!

 

Når det kommer til å satse på bli Mage: Jeg syns det er kjempegøy. Men det er utrolig annerledes.. Jeg syns det tar lengre tid å komme seg opp på et nivå hvor man føler seg "kraftig nok" til å ta de større fiendene. Det krever mye mer strategisk tenkning og utprøving. Men det er så utrolig gøy når man først kommer dit! Dersom du velger mage må du gjerne spørre dersom du lurer på noe. Sist gang jeg spilte var jeg mage og kom nesten helt til topps i lvls. Det var veldig gøy.

Lenke til kommentar

Jeg ender også som regel med en one handed og pil og bue mann men nå sist så kjørte jeg mage og må si jeg syntes det er langt vanskeligere. Mest bare fordi du ikke har block på samme måte og seff lite eller ingen armor. Men på mange måter er det mye kulere da man blir tvunget til å være kreativ og bruke alle triks i boka for å klare seg.

 

Uansett, har nesten fullført Dragonborn som lvl 25 mage på adept så det går ann (det skal sies at jeg har lagt til Midas magic modden etc for å få litt større reportoar på spellsa) :)

 

@Deluze. Har ikke prøvd SkyRe enda men enig med at Frostfall modden gjør spillet mye kulere, er helt uaktuelt å spille uten igjen nå :) Vet ikke om jeg har linket til modden her før eller bare i mod-tråden, men her ern ihvertfall:

 

Lenke til kommentar

Jeg ender også som regel med en one handed og pil og bue mann men nå sist så kjørte jeg mage og må si jeg syntes det er langt vanskeligere. Mest bare fordi du ikke har block på samme måte og seff lite eller ingen armor. Men på mange måter er det mye kulere da man blir tvunget til å være kreativ og bruke alle triks i boka for å klare seg.

 

Uansett, har nesten fullført Dragonborn som lvl 25 mage på adept så det går ann (det skal sies at jeg har lagt til Midas magic modden etc for å få litt større reportoar på spellsa) :)

 

@Deluze. Har ikke prøvd SkyRe enda men enig med at Frostfall modden gjør spillet mye kulere, er helt uaktuelt å spille uten igjen nå :) Vet ikke om jeg har linket til modden her før eller bare i mod-tråden, men her ern ihvertfall:

 

 

 

HERREGUD! Sorry for at jeg banner.. Men jeg har tenkt på dette SÅÅÅ lenge.. Jeg har snakket med samboeren min om det.. "Det er litt dumt at man kan løpe rundt i underbuksa på i snøen i Skyrim uten at kulda har noe effekt". Jeg har tenkt masse på at dette er noe de burde innføre i neste TES: Temperaturforskjelder. Kle deg etter været! Nå MÅ jeg jo nesten kjøpe meg PC for å kunne få denne moden. Hvordan funker det mod-opplegget egentlig? Er det vanskelig?

Lenke til kommentar

HERREGUD! Sorry for at jeg banner.. Men jeg har tenkt på dette SÅÅÅ lenge.. Jeg har snakket med samboeren min om det.. "Det er litt dumt at man kan løpe rundt i underbuksa på i snøen i Skyrim uten at kulda har noe effekt". Jeg har tenkt masse på at dette er noe de burde innføre i neste TES: Temperaturforskjelder. Kle deg etter været! Nå MÅ jeg jo nesten kjøpe meg PC for å kunne få denne moden. Hvordan funker det mod-opplegget egentlig? Er det vanskelig?

 

Hehe, det er nok mye lettere enn mange tror. For noen år siden måtte man jo omtrent ha IT utdannelse for å skjønne seg på det men nå er det plug`n play mye pga Nexus Mod Manager som ordner det for deg (og kanskje eeenda enklere, Steam Workshop).

 

Står litt av hvert om Skyrim og modding i mod tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1401144

 

I korte trekk, last ned Nexus Mod Manager og søk på http://skyrim.nexusmods.com/ etter de modsa man vil legge til i managern og fyr opp spillet. Easy as cake ;)

 

PS. Det skal sies at man ofte trenger SKSE (ett script program) for at mange av modsa skal funke. Finner step by step videoer på tuben hvordan man legger inn dette, tar bare 5 min.

Lenke til kommentar

I tillegg til Frostfall har jeg også lastet ned Realistic Needs and Diseases for å ytterligere øke realismen. Tanken min er å lage en jeger som lever i og av naturen, med de farer og problemer dette medfører.

 

Dessverre har det ikke blitt noe spilling enda da jeg har noen problemer med Reproccing av våpen og det blir vanskeligere enn planlagt når alle våpen gjør mindre skade enn de skal. Jeg får se om jeg finner en løsning til uka.

 

Som Thoto79 sier er modding blitt Plug & Play i dag, men det er viktig å merke seg at ikke alle mods er kompatible med alle andre. Ofte gir skaperen av mod X litt informasjon om kjente mods som ikke er kompatible på Nexussiden for modden. Et annet tips er å legge til mods trinn for trinn. Legg til én mod, fyr opp spillet, test, avslutt, legg til enda en mod, fyr opp, test, osv. På den måten slipper man forhåpentligvis å finne seg i situasjonen hvor spillet/saven ikke lengre fungerer og du vet at det er minst én av 30 nye mods som har skylden.

 

Nexus Mod Manager gjør det også veldig enkelt å fjerne mods du ikke lengre vil bruke.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Hehe, det er nok mye lettere enn mange tror. For noen år siden måtte man jo omtrent ha IT utdannelse for å skjønne seg på det men nå er det plug`n play mye pga Nexus Mod Manager som ordner det for deg (og kanskje eeenda enklere, Steam Workshop).

 

Står litt av hvert om Skyrim og modding i mod tråden: http://www.diskusjon...owtopic=1401144

 

I korte trekk, last ned Nexus Mod Manager og søk på http://skyrim.nexusmods.com/ etter de modsa man vil legge til i managern og fyr opp spillet. Easy as cake ;)

 

PS. Det skal sies at man ofte trenger SKSE (ett script program) for at mange av modsa skal funke. Finner step by step videoer på tuben hvordan man legger inn dette, tar bare 5 min.

 

Jeg syns det hørtes litt komplisert ut. Jeg er så utrolig dårlig på sånne ting. Jeg husker jeg har prøvd å installere mods på tidligere spill når PC'n min fortsatt var "ny", men det endte ofte i kræsj og jeg brukte en evighet på å finne ut av det. Som dere sikkert skjønner er jeg ikke noe PC-geni. Er det sånn at man må legge til en mappe og putte programmer inni der eller noe? Hvor mye må man ut med for å kjøpe en ny pc i dag som funker bra til Skyrim-spilling? Den gamle spill pc'n min er en Dell XPS maskin som visstnok funket veldig bra på spill. Den hadde noe sånt som en egen pci-buss til kun spilling.. eller hva det nå het... Som skulle gjøre at spillene ikke hakket. Jeg skjønte ingenting av det han fyren sa da jeg kjøpte den. Kabinettet er enormt, og skjermen er jo fortsatt god.

 

Det er jo så klart en grunn til at jeg har Xbox. Det er det enkleste for meg.. Men...

 

Drømmen er å bytte ut innholdet i kabinettet men med mine datakunnskaper er det vel så og si umulig. Hvor mye koster det å bytte ut innholdet til noe som funker bra igjen? Er det noen som kan noe om sånt her?

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

I tillegg til Frostfall har jeg også lastet ned Realistic Needs and Diseases for å ytterligere øke realismen. Tanken min er å lage en jeger som lever i og av naturen, med de farer og problemer dette medfører.

-Deluze

 

Hva slags mod er dette? Hva gjør den? Ble veldig nyskjerrig nå=) Jeg er så fan av tanken på Skyrim mest mulig realistisk! Jeg håper Bethesda følger litt med på forum og tilbakemeldinger folk gir på mods osv.. Og tar dette med videre i neste spill de lager.

Lenke til kommentar

Jeg syns det hørtes litt komplisert ut.

 

*Snip, snip*

 

Drømmen er å bytte ut innholdet i kabinettet men med mine datakunnskaper er det vel så og si umulig. Hvor mye koster det å bytte ut innholdet til noe som funker bra igjen? Er det noen som kan noe om sånt her?

 

Ved å bruke Nexus Mod Manager (NMM) er det hele såre enkelt. NMM er et program som du bruker for å laste ned(-ish) mods, installere og avinnstallere mods.

 

De aller, aller fleste mods har en oppskrift for installasjon der du laster de ned (Skyrim Nexus), en oppskrift som i de fleste tilfeller sier seg selv. Om du en dag ender opp med en PC og allikevel ikke skjønner noe er det bare å spørre her på forumet en plass eller gi meg en PM.

 

 

Når det kommer til hvor mye en PC koster kommer det helt an på hvilke krav en har/hvilket nivå en vil legge seg på.

 

Grovt(!) sagt kan jeg si at 6000,- er grensen for en velfungerende spillmaskin, mens for 8000,- får man en meget god maskin.

Hvis du kan sende meg modellnummer, alder, og eventuelle spesifikasjoner du kan finne på maskinen du har kan jeg se om det er noen deler du kan bruke videre.

 

 

Realistic Needs and Diseases innfører et system for søvn, mat, vann og sykdommer. Karakteren må spise, drikke og sove for å fungere skikkelig, og de ulike faktorene har flere grader (for søvn tenk Godt uthvilt - uthvilt - sliten - veldig sliten) som påvirker deg direkte i form av reduserte stats eller lignende. Videre kan en ikke bare spise og drikke alt en kommer over. Drikker du for eksempel vann fra elva risikerer du å pådra deg sykdom. Det du bør gjøre er å samle vann i en beholder (flaske eller vannskinn) for deretter koke dette vannet.

En kan justere innstillingene for hvor fort en blir tørst, sulten og sliten i spillet.

I kombinasjon med Frostfall synes jeg det bringer mye realisme til Skyrim. Frostfall (den mest hardbarka innstillingen) innfører også et system for hvor godt klærne dine beskytter deg fra klimaet. Skal du til et svært kaldt område? Pakk deg godt inn og lag deg telt slik at du kan sove tørt og varmt.

 

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Grovt(!) sagt kan jeg si at 6000,- er grensen for en velfungerende spillmaskin, mens for 8000,- får man en meget god maskin.

Hvis du kan sende meg modellnummer, alder, og eventuelle spesifikasjoner du kan finne på maskinen du har kan jeg se om det er noen deler du kan bruke videre.

 

 

Realistic Needs and Diseases innfører et system for søvn, mat, vann og sykdommer. Karakteren må spise, drikke og sove for å fungere skikkelig, og de ulike faktorene har flere grader (for søvn tenk Godt uthvilt - uthvilt - sliten - veldig sliten) som påvirker deg direkte i form av reduserte stats eller lignende. Videre kan en ikke bare spise og drikke alt en kommer over. Drikker du for eksempel vann fra elva risikerer du å pådra deg sykdom. Det du bør gjøre er å samle vann i en beholder (flaske eller vannskinn) for deretter koke dette vannet.

En kan justere innstillingene for hvor fort en blir tørst, sulten og sliten i spillet.

I kombinasjon med Frostfall synes jeg det bringer mye realisme til Skyrim. Frostfall (den mest hardbarka innstillingen) innfører også et system for hvor godt klærne dine beskytter deg fra klimaet. Skal du til et svært kaldt område? Pakk deg godt inn og lag deg telt slik at du kan sove tørt og varmt.

 

 

 

-Deluze

 

S Å S I N N S Y K T K U L T!!... Legg merke til at jeg sier det i slow motion.. Alt dette har jeg tenkt på leeenge! Ante ikke at det gikk ann å få det! Nå MÅ jeg fikse meg PC altså! Ingen vei tilbake nå, sorry! Da vet jeg hva jeg skal gjøre med de skarve lappene jeg får igjen på skatten. Men kanskje jeg bare kan sende deg en PM nå? Aner ikke hvordan jeg finner modellnr og sånn. Ikke sikkert alle her på forumet som har lyst til å være vitne til mine elendige tekniske ferdigheter.

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Da er mods byttet ut og/eller reinstallert og alt er på stell. Som tidligere sagt går jeg for en meget realistisk spillopplevelse denne gang, og tenkte jeg kunne skrive litt om opplevelsene mine av de forskjellige modsene om det er noen interesse for dette. Det blir i så fall til at jeg lager en tråd om det tror jeg.

 

Men før jeg kommer så langt har jeg en eksamen og noen disseksjoner jeg må få gjort til uka.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Da er mods byttet ut og/eller reinstallert og alt er på stell. Som tidligere sagt går jeg for en meget realistisk spillopplevelse denne gang, og tenkte jeg kunne skrive litt om opplevelsene mine av de forskjellige modsene om det er noen interesse for dette. Det blir i så fall til at jeg lager en tråd om det tror jeg.

 

-Deluze

 

Gjør det! Lag en tråd! Jeg vil vite=) Siden jeg ikke kan spille det sånn enda, vil jeg gjerne oppleve det gjennom andre! :w00t:

 

Jeg misunner deg altså!

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Da har jeg spilt ganske mye på Dragonborn-tillegget. Meget bra! Man får faktisk en følelse av å ha prestert noe når man "frigjør" de forskjellige områdene. Dessuten synes jeg det er veldig tøft at de drar inn Lovecraft/Cthulhu-mytosen, det gir en litt annen "flavor" enn øvrige oppdrag.

 

Kankskje neste blir å våge seg inn på Frostfall-mod'en, selv om jeg har dårlig erfaring med mods fra et annet spill...

Endret av aphelion3
Lenke til kommentar

Mods fra et annet spill? Kan du tenke deg å utdype dette?

 

Dragonborn har jeg ikke forsøkt meg på enda, og innholdet blir nok liggende urørt en god stund enda, men det er jo positivt å høre at du liker det så langt.

 

 

-Deluze

 

Jeg likte også Dragonborn. Men jeg likte at jeg hadde spilt gjennom veldig mye av Skyrim før jeg lastet den ned.. Blir så utrolig mye hvis man begynner på Skyrim og har alt tilleggsmateriale med en gang. Man kjøper det når man føler man trenger noe nytt å gå etter

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Vel, for min del var jeg drittlei hele skyrim og hadde ikke spilt det på mange måneder, enda jeg ikke var halvveis i story questen. Jeg gikk bare lei. Men plukka det opp igjen for å spille Dragonborn, og det var jo artig. Men så døde interessen igjen. Så jeg venter vel på neste DLC så jeg engang får fullført storylinen i Skyrim :D

 

Skulle ønske jeg hadde egenskapen å sitte i timevis hver dag i 2 uker og bare spille et spill HELT ferdig. Som å fullføre Bioshock Infinite på under 2 dager. Jeg bruker sikkert 2 måneder før jeg blir ferdig med det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vel, for min del var jeg drittlei hele skyrim og hadde ikke spilt det på mange måneder, enda jeg ikke var halvveis i story questen. Jeg gikk bare lei. Men plukka det opp igjen for å spille Dragonborn, og det var jo artig. Men så døde interessen igjen. Så jeg venter vel på neste DLC så jeg engang får fullført storylinen i Skyrim :D

 

Skulle ønske jeg hadde egenskapen å sitte i timevis hver dag i 2 uker og bare spille et spill HELT ferdig. Som å fullføre Bioshock Infinite på under 2 dager. Jeg bruker sikkert 2 måneder før jeg blir ferdig med det.

 

Jeg tror jeg aldri kommer til å bli lei det.. Det finnes så mange forskjellige måter å spille det på. Jeg kan så klart kjenne at "nå er jeg ferdig med denne karakteren" og at jeg trenger en lang pause. Og da venter jeg noen mnd. Vips så er Skyrim-gleden tilbake igjen og jeg kan begynne på ny karakter. Men klarer aldri sitte dag ut og dag inn.. Bortsett fra i juleferien eller når jeg har influensa da så klart :w00t:

 

Første gang jeg spilte det så fullførte jeg main-questen. Men det var den eneste gangen jeg gjorde det. Jeg syns det var veldig gøy å gjøre den "bruddvis" hvis du skjønner. Gjøre noen deler av den, for så å vandre rundt i resten av landet og gjøre quests, for så å komme tilbake til den igjen etter hvert.

Lenke til kommentar

Geni-trekket i Skyrim er også dets største fallgruve: Det er virkelig ei sandkasse med masse innhold, hvor de aller fleste vil finne noe de liker. I så måte er det ekstremt mainstream. Samtidig vil en del falle fra etterhvert, i mangel på et vanskeligere, mer fokusert og sterkt historiedrevet rpg. Sliter selv med å føle en viss "tomhet" i spillet, at handlingene dine ikke er så viktige i en større kontekst, da alle hendelser "venter" på deg uansett hvor god tid du bruker på alle mulige side-oppdrag. Likevel, jeg må bare innrømme at det er en altfor fristende utforsker-godtepose til at jeg kan la det ligge ugjennomspilt...

 

(Edit: Deluze - det spillet jeg har leflet med mods til var S.T.A.L.K.E.R. SoC og Clear sky. Fikk det aldri til å virke, og måtte installere hele spillet på ny hver gang.)

Endret av aphelion3
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, mangelen på driv er hva jeg hater med TES-spillene. Det og det faktum at dine handlinger ikke påvirker verden eller blir annerkjent av NPC'er. Eksempelvis hvordan Companions fremdeles snakker om at de må teste deg for å se om du er en god kriger selv om du har gjort ferdig main quest, er leder av Dark Brotherhood, er Master Thief, er Arch Mage, Thane for 4 byer osv.

 

 

@aphelion3

Ah, da forstår jeg. Jeg misforstå din forrige post og trodde at du hadde hatt dårlige erfaringer med Frostfall i et annet spill.

Så langt er mine erfaringer med modding av Skyrim svært gode, men jeg anbefaler å skru av automatiske oppdatering av spillet i Steam samt å sjekke ofte hvorvidt noen mods har blitt oppdatert (med Nexus Mod Manager får du beskjed om siste versjon, men må stort sett oppdatere manuelt). Eksempelvis kræsjet spillet mitt rett etter splash screen tidligere i dag fordi jeg ikke hadde lastet ned siste oppdatering av en mod. Etter oppdatering fungerte alt som før.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...