Gå til innhold

Skyrim-tråden: hvor dragefødte møtes for å prate om løst og fast


Anbefalte innlegg

Nei, jeg spilte aldri slik selv, jeg heller. Jeg bare satt ting på spissen for argumentasjons skyld.

 

Oblivion var helt konge det, absolutt. Spilte det i mange, mange timer. Men det virket som de "dummet det ned" for å nå et større marked. For eksempel introduskjonen av kompass likte jeg svært dårlig. Jeg liker heller å få NPCer til å gi meg en veibeskrivelse, som jeg følger. Det hjelper veldig på rollespill-følelsen. Fast travel missliker jeg også, silt striderene i Morrowind var en bedre måte å forflytte seg raskt på, som i tillegg også forsterket rollespill-følelsen.

 

Både fast travel og kompasset ser ut til å bestå i Skyrim, i tillegg til enda flere "neddumminger", og det liker jeg ikke.

 

Men, Bethesda lager fantastiske rollespill, og Skyrim blir sikkert så bra at jeg finner glede i dette spillet, på tross av alle tingene jeg ikke liker. Det er bare så synd å tenke på hvor bra det kunne ha vært.

 

Det er vell fordi jeg er en gammel konservativ rollespillnerd, som skal tviholde på sjangerens kjennetegn. :)

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg spilte aldri slik selv, jeg heller. Jeg bare satt ting på spissen for argumentasjons skyld.

 

Oblivion var helt konge det, absolutt. Spilte det i mange, mange timer. Men det virket som de "dummet det ned" for å nå et større marked. For eksempel introduskjonen av kompass likte jeg svært dårlig. Jeg liker heller å få NPCer til å gi meg en veibeskrivelse, som jeg følger. Det hjelper veldig på rollespill-følelsen. Fast travel missliker jeg også, silt striderene i Morrowind var en bedre måte å forflytte seg raskt på, som i tillegg også forsterket rollespill-følelsen.

 

Både fast travel og kompasset ser ut til å bestå i Skyrim, i tillegg til enda flere "neddumminger", og det liker jeg ikke.

 

Men, Bethesda lager fantastiske rollespill, og Skyrim blir sikkert så bra at jeg finner glede i dette spillet, på tross av alle tingene jeg ikke liker. Det er bare så synd å tenke på hvor bra det kunne ha vært.

 

Det er vell fordi jeg er en gammel konservativ rollespillnerd, som skal tviholde på sjangerens kjennetegn. :)

Det er jo det man har mods til. Hvis du vil bruke 4 timer på å finne fram til en hule uten kompass, så vær så god..

Lenke til kommentar

Prisen er flotters den, men jeg ville vært veldig forsiktig med å bestille fra Elkjøp om du har lyst til å motta spillet på utgivelsesdagen. Har gått på en smell mer enn en gang fra deres side, aldri igjen. :hrm:

 

Hvor stor var den smellen. Dvs hvor mange dager?

 

Registerer nok en levelscaling debatt. Denne gangen utført på en god måte.

 

Til dette med forenkling eller neddu**ing som dere kaller det.

Ja det er kjipt. Hele bransjen er slik nå, og det virker umulig å snu. F.eks håper jeg at DA går bort fra ultrakjappe, enkle tut of gjør combaten i DA2 og tilbake til røttene i Awakening som var 10 gannger bedre. I TES håper jeg mangfoldet kommet tilbake. At de videreutvikler ballistikk (for bue), sneak, sword and shield etc etc er bra, men mangfoldet i våpen, og quests etc må ikke bli borte.

 

Men som jeg har skrevet tidligere i tråden virker Skyrim nå som eT velpolert Oblivion som har lært av "feil" som levelscaling etc. Men dytter Skyrim sjangeren videre er left to be decided. Virker ikke slik atm.

Og har lore og konflikt blitt helt glemt?

 

Hvis ikke Bioware og Bethesda tar denne jobben er det ingen andre som gjør det, og da mister vi utrolig mye spillopplevelse :(

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis ikke Bioware og Bethesda tar denne jobben er det ingen andre som gjør det, og da mister vi utrolig mye spillopplevelse :(

De er ikke ute etter å gi oss spillopplevelser, men å selge. De lager derfor det som skal til for at flest mulig kjøper. Det er veldig mange casual-gamers med sine konsoller der ute i verden og de vil ikke ha ting for komplisert, men gjerne pent.

Fin grafikk er pent.

Realisme er komplisert.

For mange valg er komplisert.

For dype historier/gameplay er komplisert.

 

Jeg tror Bethesda satser på at modderne gjør fans'en fornøyd og at de selv fokuserer på å tilfredstille presse og casuals.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Nei, jeg spilte aldri slik selv, jeg heller. Jeg bare satt ting på spissen for argumentasjons skyld.

 

Oblivion var helt konge det, absolutt. Spilte det i mange, mange timer. Men det virket som de "dummet det ned" for å nå et større marked. For eksempel introduskjonen av kompass likte jeg svært dårlig. Jeg liker heller å få NPCer til å gi meg en veibeskrivelse, som jeg følger. Det hjelper veldig på rollespill-følelsen. Fast travel missliker jeg også, silt striderene i Morrowind var en bedre måte å forflytte seg raskt på, som i tillegg også forsterket rollespill-følelsen.

 

Både fast travel og kompasset ser ut til å bestå i Skyrim, i tillegg til enda flere "neddumminger", og det liker jeg ikke.

 

Men, Bethesda lager fantastiske rollespill, og Skyrim blir sikkert så bra at jeg finner glede i dette spillet, på tross av alle tingene jeg ikke liker. Det er bare så synd å tenke på hvor bra det kunne ha vært.

 

Det er vell fordi jeg er en gammel konservativ rollespillnerd, som skal tviholde på sjangerens kjennetegn. :)

 

Det er synd dette spillet ikke er 100% perfekt, for deg. For meg ser det ut som om det er 100% perfekt pr. dags dato.

Likte kartet i oblivion, du måtte dra dit, for å få oppdatert kartet ditt. Logisk.

og en ting til

Fast Travel is optional

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man velge å ikke bruke Fast Travel, men da må man gå absolutt over alt, og det blir kjedelig i lengden. Det jeg sier er at jeg likte silt striderene i Morrowind veldig godt, og kan ikke se noen god grunn til at ikke det ville vært bedre enn fast travel i Oblivion også.

 

Hva med for eksempel en hest og kjerre-løsning for frakt mellom alle byene? Byene har jo en stall rett utenfor, som regel. Eller portaler mellom mage guildene?

 

Jeg vil ha ting som forsterker rollespillfølelsen, og ikke noe som konstant minner deg på at du spiller et spill.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

 

Hvor stor var den smellen. Dvs hvor mange dager?

 

 

Henholdsvis 2 dager og 3 dager. Ikke godt å si hvorfor, ikke akkurat flust av informasjon fra dem i etterkant.

 

Selvsagt kan man velge å ikke bruke Fast Travel, men da må man gå absolutt over alt, og det blir kjedelig i lengden. Det jeg sier er at jeg likte silt striderene i Morrowind veldig godt, og kan ikke se noen god grunn til at ikke det ville vært bedre enn fast travel i Oblivion også.

 

Hva med for eksempel en hest og kjerre-løsning for frakt mellom alle byene? Byene har jo en stall rett utenfor, som regel. Eller portaler mellom mage guildene?

 

 

Selv om det ikke akkurat er implementert i selve spillet så kan man alltids lage sine egne regler når det kommer til fast travel. Man kan f.eks kun reise til større og mellomstore byer, i likhet med hvordan Morrowind gjorde det med Silt Striders, og ignorere mindre plasser som huler. Klonkete, men det funker hvis man liker å bruke de virtuelle beina litt.

Endret av tørriss
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man velge å ikke bruke Fast Travel, men da må man gå absolutt over alt, og det blir kjedelig i lengden. Det jeg sier er at jeg likte silt striderene i Morrowind veldig godt, og kan ikke se noen god grunn til at ikke det ville vært bedre enn fast travel i Oblivion også.

Da jeg spilte Morrowind husker jeg hvor irriterende det var å vandre rundt i en by jeg ikke var så veldig kjent i og lete etter transportmiddel. Samtidig blir fast travel veldig lettvint. Det skulle nesten ha vært hardkodede vanskelighetsgrader, der man ville ha fjernet fast travel på "Hard".

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man velge å ikke bruke Fast Travel, men da må man gå absolutt over alt, og det blir kjedelig i lengden. Det jeg sier er at jeg likte silt striderene i Morrowind veldig godt, og kan ikke se noen god grunn til at ikke det ville vært bedre enn fast travel i Oblivion også.

Da jeg spilte Morrowind husker jeg hvor irriterende det var å vandre rundt i en by jeg ikke var så veldig kjent i og lete etter transportmiddel. Samtidig blir fast travel veldig lettvint. Det skulle nesten ha vært hardkodede vanskelighetsgrader, der man ville ha fjernet fast travel på "Hard".

 

Det å faktisk gå seg vill i et RPG-spill er jo en helt fanstastisk følelse!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var ein smal sak å skru av Fast Travel i Oblivion med ein mod, reknar med det vert på same vis i Skyrim. Synes framleis Morrowind løyste det best, med "organisk" fast travel i form av båt eller silt strider som gjekk faste rutar. Den optimale løysinga hadde kanskje vore å gje folk ta valet sjølv, ein kunne jo - som nemnt over - skrudd av "magisk" fast travel på høgare vanskegradar, og framleis hatt den organiske.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man velge å ikke bruke Fast Travel, men da må man gå absolutt over alt, og det blir kjedelig i lengden. Det jeg sier er at jeg likte silt striderene i Morrowind veldig godt, og kan ikke se noen god grunn til at ikke det ville vært bedre enn fast travel i Oblivion også.

Da jeg spilte Morrowind husker jeg hvor irriterende det var å vandre rundt i en by jeg ikke var så veldig kjent i og lete etter transportmiddel. Samtidig blir fast travel veldig lettvint. Det skulle nesten ha vært hardkodede vanskelighetsgrader, der man ville ha fjernet fast travel på "Hard".

 

Det å faktisk gå seg vill i et RPG-spill er jo en helt fanstastisk følelse!

Det eneste spillet jeg har gått meg virkelig vill i er per dags dato Minecraft. :wee:

Endret av Coffey
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...