Gå til innhold

Skyrim-tråden: hvor dragefødte møtes for å prate om løst og fast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det blir helt feil tilnærming av dem. Jeg vil heller leve med litt skurrende mekanikk, enn noe smått og velpolert. Mekanikken kan de uansett finpolere i patches. Kritikere vil ikke slakte spillet på bakgrunn av noen små glitches, så lenge hovedfølelsen er god. Faktisk er dette noe de fleste har forståelse for at forekommer i et såpass åpent sandbox-RPG-univers, det hadde vært noe helt annet i en COD-korridor.

 

Bethesda har sluppet et slikt spill før (Daggerfall, spill 2 i denne serien). Daggerfall var fantastisk stort, hadde fantastisk immersion, masse quester, masse våpen etc etc. Siden spillet var så enormt og pratisk talt umulig å betateste skikkelig, førte dette til bl.a. feil i geometrien/clip'ingen. Det var mulig å sette seg fast (uten å komme løs) i vegger, falle igjennom gulvet etc etc. "Takken" for dette var endel opplevde spillet uspillbart og kritiserte det herfra og til månen (for å ta i litt). Tror faktisk dette var såpass sårt for Bethesda at de ikke vil lage et slikt spill igjen dessverre.

 

Kroneksempler på at det er mulig å gape over mer en man skulle tro er jo konsepter som Mount & Blade som ble sluppet direkte uferdig, utviklet hovedsakelig av et enkelt tyrkisk ektepar.

 

Mener det er en generell tendens i spillbransjen i dag til å våge mindre og satse på det "åpne for alle", "velkjente" og "finpussede". At Bethesda nå kutter ut attributter, flere ferdigheter nærmest lager guidede dungeons, sveiser sammen utrustninger og lar spells som levitation, mark og recall gå i glemmeboka synes jeg er kjipt. Skulle bare ønske de hadde baller til å kunne leve med at bugs forekommer. Heller et ekte dypt Elder Scrolls univers der man kan leke med alskens friheter og kombinasjoner enn følelsen av Call of Dragons V: Medieval Warfare.

 

Spill som Mount and Blade som er gratis og utviklet nærmest i noens egne stue vil få masse godvilje som solide og store Bethesda ikke vil.

 

Men er enig i observasjonen din. Ting blir bare mer og mer polert og mindre og mindre samt at spillene nærmest spiller seg selv.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har M&B aldri vært gratis, utenom en slags trial-versjon. De brukte modellen som bl.a. Minecraft har gjort populær - la folk betale for spillet mens det enda er under utvikling, slik at utvikleren har midler til å fullføre spillet, samtidig som kundene kan spille/teste underveis (og er sikret en kopi når det engang er ferdigutviklet).

 

Det er nok ikke bare salgsmodellen som har gjort M&B til en publikumsfavoritt, det er også helt unikt i forhold til gameplay (nevn en annen middelalderkamp-simulator), størrelse og åpenhet.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har M&B aldri vært gratis, utenom en slags trial-versjon. De brukte modellen som bl.a. Minecraft har gjort populær - la folk betale for spillet mens det enda er under utvikling, slik at utvikleren har midler til å fullføre spillet, samtidig som kundene kan spille/teste underveis (og er sikret en kopi når det engang er ferdigutviklet).

 

Det er nok ikke bare salgsmodellen som har gjort M&B til en publikumsfavoritt, det er også helt unikt i forhold til gameplay (nevn en annen middelalderkamp-simulator), størrelse og åpenhet.

 

Det var bare i Trial veldig lenge og derav ville jeg kalle det gratis.

 

Helt enig i at det er mer enn salgsmodellen som gjorde det til en suksess. Det går sikkert også an å lage dårlige slik spill.

 

Poenget mitt er dog at en massivt studio ikke får samme godvilje som et par "hobby"-utvilkere vil få, samt at det sikker ikke ville økonomisk gjennomførbart heller.

De store studionene er avhengig av full pris for å betale ned de store uviklingskostanadene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ting blir bare mer og mer polert og mindre og mindre samt at spillene nærmest spiller seg selv.

Kundesegmentet har endret seg ettersom spill ble "stueren" underholdning. Nå skal Onkel Børre og Tante Hilde tilfredstilles når de av og til sitter foran xbox'en sin mens kundene tidligere var fans som brukte timevis på å sette seg inn i hvordan ting fungerte.

 

Klart det må bli polert og enkelt.

Lenke til kommentar

Nå er ikke Bethesda det selskapet som er kjent for å utgi feilfrie spill. Heller tvert imot, Bethesda er kjent for å gi bugs med gode historier.

--

 

Har de nevnt friendly fire i det hele tatt? Er så til de grader irriterende når man får et oppdrag hvor man må ha med seg en eller annen gjøk som bestemmer seg for å løpe foran sverdet mitt i kamp.

Lenke til kommentar

 

Bethesda har sluppet et slikt spill før (Daggerfall, spill 2 i denne serien). Daggerfall var fantastisk stort, hadde fantastisk immersion, masse quester, masse våpen etc etc. Siden spillet var så enormt og pratisk talt umulig å betateste skikkelig, førte dette til bl.a. feil i geometrien/clip'ingen. Det var mulig å sette seg fast (uten å komme løs) i vegger, falle igjennom gulvet etc etc. "Takken" for dette var endel opplevde spillet uspillbart og kritiserte det herfra og til månen (for å ta i litt). Tror faktisk dette var såpass sårt for Bethesda at de ikke vil lage et slikt spill igjen dessverre.

 

(...)

 

Men er enig i observasjonen din. Ting blir bare mer og mer polert og mindre og mindre samt at spillene nærmest spiller seg selv.

Ja det er sant, var bugs (Som jeg forsåvidt tør påstå jeg har opplevd mange av selv i Oblivion, bla. NPC'er som ikke er der de skal for quests, NPC'er som oppfører seg rart: vakter som fyker i tottene på hverandre, tilfeldige spawns av skapninger i byer osv.) Daggerfall hadde også en tendens til å låse seg, men det problemet hadde jeg med så og si alle spill på den tiden. - Dette (og bugs) er faktisk noe de har fått has på gjennom årene :thumbup:

 

Jeg synes fremdeles at det var en mer vågal tilnærming og mer banebrytende for sin tid enn Oblivion (som fortsatt et kjempespill!). I alle ledd siden Daggerfall har det gått i forenkling (accessible to all- + finpusstankegang). Dette gikk forsåvidt greit i Morrowind, men falt pladask i Oblivion mtp. level scaling. kvier meg for å møte enda en oversimplification.

 

Lurer litt på resultatet hvis de hadde prøvd å kombinere tilnærmingene for Morrowind/Oblivion med Daggerfall. F.eks hånlagde byer med store automatisk genererte områder rundt, med visse detaljer stappet inn her og der elns.

 

Spill som Mount and Blade som er gratis og utviklet nærmest i noens egne stue vil få masse godvilje som solide og store Bethesda ikke vil.

Jeg tror også det handler om at Mount & Blade får ekstra godvilje fordi det vender tilbake til det som gjør et godt spill, noe som ikke er "åpenhet for alle" eller forseggjorte grensesnitt, men solid og underholdende gameplay. At det da atpåtil er laget av en ubetydelig utvikler, er det som for meg og mange andre blir en brannfakkel mot spillgigantene som (for ofte) gir oss upersonlig skvip som er alt annet enn nytt, banebrytende, grensesprengende eller i det hele tatt særlig underholdende.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Ja det er sant, var bugs (Som jeg forsåvidt tør påstå jeg har opplevd mange av selv i Oblivion, bla. NPC'er som ikke er der de skal for quests, NPC'er som oppfører seg rart: vakter som fyker i tottene på hverandre, tilfeldige spawns av skapninger i byer osv.) Daggerfall hadde også en tendens til å låse seg, men det problemet hadde jeg med så og si alle spill på den tiden. - Dette (og bugs) er faktisk noe de har fått has på gjennom årene :thumbup:

 

Jepp og grunen til det er at verden og og mulighetene er mye mindre og derfor lett for betatestere og teste fra A-Å, samt fikse de feilene som oppstår etterhvert.

 

Jeg synes fremdeles at det var en mer vågal tilnærming og mer banebrytende for sin tid enn Oblivion (som fortsatt et kjempespill!). I alle ledd siden Daggerfall har det gått i forenkling (accessible to all- + finpusstankegang). Dette gikk forsåvidt greit i Morrowind, men falt pladask i Oblivion mtp. level scaling. kvier meg for å møte enda en oversimplification.

 

Det var utrolig morro å oppdage et lenge etter jeg sluttet å spille Daggerfall (som kom ut 1996) et aktivt hard-core comunity som eksisterte og spilet dette frem til Morrowind kom i 2003. Daggerfall som da var et av de siste spillene med VGA grafikk, som allerede i 1996 ikke så cutting edge ut. Så ja Daggerfall var fantastisk banebrytende på basically alt bortsett fra grafikk og musikk. ;)

 

Noe som jeg synes er like kjipt som alle begrensingene siden den tid, er at faksjoner og pågående konflikter og feider har blitt veldig statiske i alle spill isden den tid. Ja det finnes noen spill hvor du kan være slem mot en person og han vil huske det. men på større nivå er det helt borte. Slike ting som at du har gjort quester for >Wayrest altså vil ikke Sentinel like deg etc., og du må begynne på nytt å få deres tillit etc.

 

Rett og slett at verden er litt større enn deg selv, samtidig som du skal kunne påvirke omgivelsene.

 

 

Lurer litt på resultatet hvis de hadde prøvd å kombinere tilnærmingene for Morrowind/Oblivion med Daggerfall. F.eks hånlagde byer med store automatisk genererte områder rundt, med visse detaljer stappet inn her og der elns.

 

Jepp kunne blitt bra.

 

Jeg tror også det handler om at Mount & Blade får ekstra godvilje fordi det vender tilbake til det som gjør et godt spill, noe som ikke er "åpenhet for alle" eller forseggjorte grensesnitt, men solid og underholdende gameplay. At det da atpåtil er laget av en ubetydelig utvikler, er det som for meg og mange andre blir en brannfakkel mot spillgigantene som (for ofte) gir oss upersonlig skvip som er alt annet enn nytt, banebrytende, grensesprengende eller i det hele tatt særlig underholdende.

 

Ja enig i dette. Spillene i tillegg til å bli mer begrensede blir også på noen måter likere og likere. Alt skal liksom være fast paced action. Upersonlig skvip er en god merkelapp.

 

Skyrim vil få RadiantAI, men det ligger forsatt mye dormant potensiale til dynamiske og levende verdener og god historiefortelling som har ligget dormant siden Daggerfall og HalfLife1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kartet papir eller tekstil?

 

 

Det er trolig av imitert skinn, noe som forøvrig lukter råtten kråkebolle. Alle som har en AoC CE vet hva jeg snakker om. :whistle:

Nei, det gjør jeg ikke. Det lukter badeball! ;)

 

Tror jeg skal ha kartet til Oblivion liggende her en plass. Finner det derimot ikke, men mener at det var i papir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...