Gå til innhold

Skyrim-tråden: hvor dragefødte møtes for å prate om løst og fast


Anbefalte innlegg

Ser ut som at Skyrim ikke er fullt så stort som Cyrodiil. Det jeg er litt redd for er at det kan bli litt lite variasjon i terrenget. Det blir vel for det meste fjell og snø?

 

Nå var ikke akkurat Oblivion kjempevariert, heller. Mest uinspirert Legolas-land, litt snøkledte fjell og noen sumpområder. Forhåpentligvis klarer de å få verden til å føles litt mer organisk denne gangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat størrelsen er helt irrelevent, da for eksempel Cyrodiil var mye mindre før Oblivion ble lansert; med andre ord endres størrelsen hvis de har behov for det. Klimaet kan de lett endre på ved å lage en lore som «When the dragons awaken, the earth itself trembels - you think you know nature? Think again.» Klimaendringer hadde fungert.

Endret av Vardark
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

og ikke minst, lar oss merke hva vi gjør, fremfor oblivion som var full av npc'er og ingen viste hvem du var eller hva du hadde gjort med untaket av vip ai'en da...

Lenke til kommentar

steike no gleder eg meg som en unge :o

 

har ventet på neste elder scroll lengre, men synd det er rundt 9 måneder til realese, men håper det blir knall bra.

 

men skal dette være en direkte etter følger av oblivion som tidligere rykter tydet på eller starter dette en ny historie som bare skjedde etter oblivion? de nevnte jo oblivion i traileren så tenker kansje det er ikke så lenge etter 4eren.

Lenke til kommentar

Det skal bygge videre på historien i Oblivion om jeg har forstått det rett. Men lite som tilsier at det skal bli identisk mtp. spillmekanikken.

 

Las att det blir laget i gambryo...Håper jeg faderulandei at de oppgraderer sjiten.

 

Hvor leste du dette? Søker febrilsk rundt omkring, men virker ikke som om noen har fått noe mer info ut av dem.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Ser ut som at Skyrim ikke er fullt så stort som Cyrodiil. Det jeg er litt redd for er at det kan bli litt lite variasjon i terrenget. Det blir vel for det meste fjell og snø?

 

777304.jpeg

 

Selv om Skyrim skulle være det minste området på kartet kan de fint ta seg litt kunstnerisk frihet og strekke det ut litt om de vil. Om Morrowind og Oblivion var i skala 1:40 kan de jo si Skyrim er i skala 1: 35 eller noe sånt. Det vil forklare at det er mindre på kartet, men større i spillet. Men når det er sagt bryr jeg meg ikke så mye om hvor stort kartet er. .Området i Oblivion var litt mindre enn i Morrowind, men tomt og mye kjedeligere å utforske. Jeg kan gjerne få et område som er enda mindre enn det i Oblivion om det til gjengjeld er mye mer variert og detaljert og spillet morsomt å spille. Bort med level scaling, mer variasjon og null level-scaling, så har vi en bra start. Ta med varulvene fra Bloodmoon og en bra historie, så kan det faktisk bli bra. :)

Lenke til kommentar

Med level-scaling mener jeg som i Oblivion der alle fiendene er samme level som deg og får samme utstyr som deg. Hva er vitsen med å finne et eldgammelt, legendarisk, bortgjemt sverd i en glemt, øde hule om en simpel lommetyv dukker opp med det samme sverdet to minutter senere? Jeg foretrekker helt klart MMO-level scaling der det er området som sier hvor farlig en fiende er, ikke hvilket level spilleren er.

 

Edit: Hvordan tror dere slossingen blir? Jeg savner gode, gamle TES: Arena der iv måtte holdle inne den venstre museknappen og bevege musen for å svinge sverdet. Å bare trykke på en knapp for å drepe fiender blir for kjedelig i lengden.

Endret av PityTheFool
Lenke til kommentar

Du skrev at du ønsket null levelscaling, jeg er uenig. Jeg likte i grunn det at jeg hadde tilgang til alt innhold med en gang i Oblivion. I et vestlig singleplayer RPG spiller jeg ikke for å få en utfordring eller for å måtte grinde et sted for å få tilgang til innhold på et annet sted. Jeg spiller for å ha det gøy, ikke for å jobbe. Det gjør jeg nok i WoW. Men jeg er enig i at det kanskje ble litt for enkelt i Oblivion, og at et system slik de brukte i Fallout 3 kunne vært bedre. Der var det ikke null levelscaling, men det vr gjort på en annen måte.

 

Jeg tror uansett ikke at det kommer til å bli slik det var i Oblivion. Bethesda har ikke fått noe særlig pepper for det de gjorde i Fallout 3, mens de har fått haugevis av ris for Oblivion. Jeg ser dermed ingen grunn til at de skal bruke det eldste systemet.

 

Angående slåssingen ble vel Oblivion roset for kampsystemet (tror jeg), så jeg vil anta at de kommer til å videreføre det konseptet.

Lenke til kommentar

og ikke minst, lar oss merke hva vi gjør, fremfor oblivion som var full av npc'er og ingen viste hvem du var eller hva du hadde gjort med untaket av vip ai'en da...

 

Ja dette hadde vært kjempe og fått tilbake til serien (var jo veldig bra i Tribunal).

 

Hvordan var det med de lukkede portalene i Oblivion gjorde de persistente endrigner på landskapet?

Lenke til kommentar

Du skrev at du ønsket null levelscaling, jeg er uenig. Jeg likte i grunn det at jeg hadde tilgang til alt innhold med en gang i Oblivion. [klipp]

 

Angående slåssingen ble vel Oblivion roset for kampsystemet (tror jeg), så jeg vil anta at de kommer til å videreføre det konseptet.

 

Trodde jeg var den eneste i communitiet som som så noen fordeler med levelscaling. :)

 

Mye av den orginale filosofien i TES er jo nettopp denne friheten du referer til, og som gjorde gjorde hardcore crpg'ere omfavnet de 2 første titlene og spilte dem i mange år. daggerfall ble f.eks flittig spilt fra 1996 til 2003. Hvilket må sies å være lenge i spill-bransjen. Den siste tiden så daggerfall ekstremt passe ut. Det var ikke engagn SVGA, men en av de siste titlene med VGA (640x480 oppløsning). Det pluss bug'er var vel det eneste Daggerfall fikk kritikk for og det til gangs.

 

Uansett kan vel si at de har tonet ned denne friheten gradvis. Morrowind var vesentlig mindre enn Daggerfall, men alikevel passe stort, og Oblivion enda mindre (for lite imo). Det er derfor jeg tror ikke folk får med seg nettopp det du beskriver at TES skal være fritt og åpent. Dra "dit vinden tar deg" og det skal være noe å gjøre der.

Derfor kan det jo ikke være store områder med high-level mobs ala WoW.

 

Så til kampsystemet. Vel selv likte jeg det. Spesielt take å bil og bue og magisystemet. Det som vel dog fikk noe kritikk var melee systemet som var "dummet" litt ned fra tidligere titler til ære for ps3/360 kontrollere. Angrep med sverd var trykk og få en eller anen move, og skjoldblokkingen kunne vært mer dynamisk.

Så særlig melee combat kan gjerne bli videreutviklet litt. Er dog redd det er lite sannsynlig det blir altfor intuitivt, da de må ta hensyn til *mumle mumle* konsollene.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Du skrev at du ønsket null levelscaling, jeg er uenig. Jeg likte i grunn det at jeg hadde tilgang til alt innhold med en gang i Oblivion. I et vestlig singleplayer RPG spiller jeg ikke for å få en utfordring eller for å måtte grinde et sted for å få tilgang til innhold på et annet sted. Jeg spiller for å ha det gøy, ikke for å jobbe. Det gjør jeg nok i WoW. Men jeg er enig i at det kanskje ble litt for enkelt i Oblivion, og at et system slik de brukte i Fallout 3 kunne vært bedre. Der var det ikke null levelscaling, men det vr gjort på en annen måte.

 

Jeg tror uansett ikke at det kommer til å bli slik det var i Oblivion. Bethesda har ikke fått noe særlig pepper for det de gjorde i Fallout 3, mens de har fått haugevis av ris for Oblivion. Jeg ser dermed ingen grunn til at de skal bruke det eldste systemet.

 

Angående slåssingen ble vel Oblivion roset for kampsystemet (tror jeg), så jeg vil anta at de kommer til å videreføre det konseptet.

 

Jeg spiller selvsagt også for å ha det moro. Problemet er å gå inn i en dyster, mørk hule blir ganske kjedelig om du vet at ingenting der kan skade deg. Det er meningsløst å oppgradere våpen og rustning om du vet fiendene automatisk også gjør det for å være like sterk som deg. Noe av det aller viktigste for meg uansett spill er å føle at det jeg gjør faktisk har noe å si og at jeg gjør fremskritt. Jeg vil føle at jeg blir sterkere Jeg vil at folk skal bli glad når jeg redder dagen. Se for eksempel på Fallout: New Vegas. En by var tatt over av slemminger, så jeg utryddet hele gjengen og henrettet "reddet" fyren jeg skulle redde. :whistle: Etterpå begynte en hel drøss sivile folk å vandre rundt i gatene, nå som det var trygt igjen. Akkurat det har ingenting med level scaling å gjøre i seg selv, men prinsippet er det samme. Om de slemmingene hadde vært for farlige ville jeg bare ha dratt et annet sted for en stund og gjøre andre oppdrag. I LotRO dro jeg ganske tidlig til North Downs og herjet litt, men fiendene var for farlige for en liten hobbit minstrel. I stedet stakk jeg ned til Lone Lands og gjorde en drøss oppdrag til jeg var sterk nok til å dra tilbake til North Downs. Men hadde vi vært fem, seks hobbiter på lavt level kunne vi nok ha herjet i North Downs tidlig. Det er fullt mulig mulig for en ensom hobbit warden å drepe en warg som er syv level høyere fordi han uheldigvis vandret for langt og ikke så seg godt nok om. :p Det var vanskelig, men det gikk. Ikke bare overlevde jeg, men jeg syntes det var så morsomt at jeg gikk til angrep på en annen som var åtte levels høyere en meg. Det gikk ikke fullt så bra. :p

Lenke til kommentar

Trodde jeg var den eneste i communitiet som som så noen fordeler med levelscaling. :) [snip]

 

... Dra "dit vinden tar deg" og det skal være noe å gjøre der.

 

Hyggelig å høre at andre deler mitt syn på ting :) Det du skrev om å dra din vinden tar deg syntes jeg traff spikeren på hodet, akkurat slik jeg føler det også. Stort sett hadde jeg ingen problemer med det i Oblivion, selv om jeg av og til syntes at jeg ble Grand Champion of the Arena litt enkelt.

 

@PityTheFool: Som du selv skriver, det med at spillverdenen forandrer seg utifra hva du gjør har ingenting med levelscaling å gjøre, men med dynamikk. Jeg håper absolutt vi får se mer av det i Skyrim, men da Oblivion kom ut var det kanskje ikke så enkelt å få til så veldig store dynamiske forandringer(?) i spillverdenen. Uansett, tidene har forandret seg, og jeg håper og tror det kommer mer av det.

 

Og jeg er klar over at levelscaling har sine gode og dårlige sider. Trikset er å finne den gylne middelvei.

 

 

Forresten det skal visstnok være Cristopher Lee (som spiller Sarumann i Ringenes Herre-filmene) som har stemmen i traileren. Kanskje han får en rolle lik den Patrick Stewart (altså kaptein Picard fra Star Trek, som var keiser Uriel Septim) hadde?

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Så til kampsystemet. Vel selv likte jeg det. Spesielt take å bil og bue og magisystemet. Det som vel dog fikk noe kritikk var melee systemet som var "dummet" litt ned fra tidligere titler til ære for ps3/360 kontrollere. Angrep med sverd var trykk og få en eller anen move, og skjoldblokkingen kunne vært mer dynamisk.

Så særlig melee combat kan gjerne bli videreutviklet litt. Er dog redd det er lite sannsynlig det blir altfor intuitivt, da de må ta hensyn til *mumle mumle* konsollene.

 

Enig i det du sier her. Archery og Magi var veldig bra i Oblivion. Melee combat var direkte kjedelig. F. eks når jeg spilte som en stealth figur så var det altfor få muligheter. Noe ala Assassins Creed hadde vært digg. Klatre opp vegger, og det som irriterte meg mest var da jeg var rett bak en med dagger og han bare så vidt mista liv -.-*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...