Gå til innhold

Tips til nybegynner på el gitar


bjaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bøker har de på biblioteket. Ellers er det en del ting som er lurt å huske;

www.chordfind.com

www.ultimateguitarpage.com

www.mysongbook.com

 

Øv med clean lyd, når du da har lært det og bruker vreng (om sangen du spiller skal ha vreng da..) høres det mye bedre ut. Spill sanger du liker, prøv å ta teorien litt etter hvert som du har lyst/føler for det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vel - bruk av plekter er selvfølgelig kjekt å kunne. Men først må basic teknikk inn - og da er fingerspill utrolig bra å øve på. Tar man for store steg om gangen, får en fort svære hull i teknikken sin. Instrumenter tar TID, TID og ØVING å lære seg å beherske.

 

Jeg begynte å spille gitar på barneskolen, og rundt 8.klasse kjøpte jeg meg tablaturboka til Eric Clapton's "unplugged" -plate. Før det spilte jeg for det meste bare rene grep + fingerspill, etter at jeg hadde gått gjennom boka kunne jeg spille samtlige sanger skikkelig bra (det kan jeg ennå!).

 

Er jo ikke sikkert at Blues er den rette musikk-sjangeren, men her er uansett en kilde til mye bra:

http://www.12bar.de/

 

For nybegynnere vil jeg for øvrig anbefale Lillebjørn Nilsens gitarbok. Den inneholder det meste man trenger for å komme i gang.

 

For 3 år siden kjøpte jeg go'fjøla, og den er MYE brukt siden:

strat.jpg

Lenke til kommentar
Skaff deg en tennisball elns. som passer til handen din slik at  

du kan trene fingerstyrken(klemme) av og til, da blir det lettere

å ta accorder senere(de bør du lære fort som F)

Det der ville jeg ikke sagt som nødvendig.. spørs litt hvordan han skal spille. Det jeg ville anbefalt deg å gjort var å få behersket gitaren "som yummy sa" og få til ett gitar "vokabular" hvis du forstår.. Går med privat lærer sjøl, så jeg ville anbefalt å få litt veileding av en lærer.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...