Gå til innhold

Dette får du ikke på Google Nexus S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppsummering:

 

Det er jo helt supert at mobilutviklingen kommer seg litt videre, og det påvises ved lanseringer som denne. Samsung/Googles Nexus S har bla.a. NFC, Super AMOLED, Android 2.3, frontkamera i tillegg til hovedkamera (Skype, etc.), 1GHz Cortex A8 Hummingbird prosessor. I tillegg så har den samme fordel som Nexus One hadde (som jeg har), nemlig at den er en ren Android telefon uten produsentens eget brukergrensesnitt lagt oppå Android systemet. Google har tidligere sagt at de lanserer slike telefoner for å gi et push på hardware siden, for å tilrettelegge for muligheter på software siden, og NFC er nok et resultat av det.

 

Jeg har selv lykkelig hatt Nexus One fra HTC/Google i ett år nå, og vurderer å kjøpe Nexus S, enten nå i desember via UK (Carphone Warehouse), US (Best Buy), eller eventuelt vente til den kommer til norge i trolig andre kvartal 2011.

 

MEN, og det er etpar seriøse men her; Til tross for at Nexus S er en brilliant programmerer test-telefon ettersom den er ?ren? android, og sikkert ledende rent spesifikasjonsmessig til dags dato, er den egentlig skuffende. Tidligere har det blitt annonsert multi (2-4) kjerners prosessorer som er like rundt hjørnet, og skal selges i mobiltelefoner i 2011 ? Dette har ikke Nexus S til tross for en god 1GHz prosessor.

Nexus S har heller ikke støtte for SD kort, noe som er aldeles tabu i mitt syn, til tross for et greit 16GB internt minne. Nexus S har Bluetooth v2.1, og ikke v3.0 som lenge har vært å finne i bla.a. Samsung Galaxy S.

Nexus S har max HSDPA 7.2Mbps i nettoverføringshastighet, mens andre allerede har hintet frampå en kommende 14.4Mbps i HSDPA.

Telefonen har en knallbra skjerm (Super Amoled), men 4? kunne nok med fordel ha vært 4,3?.

Utover dette så har Nexus S et veldig standard batteri (1500mAH), det er kun 100mAH mer enn jeg har idag på min Nexus One, og jeg må lade telefonen hver natt ? noe som virker helt tåpelig rent kapasitetsmessig med tanke på dagens teknologi innen energi celler. Etter det jeg forstår så er òg 5MP kameraet til Nexus S sånn midt på treet. Bedre blir det heller ikke at det er en diodelampe som blits, i steden for xenon. Det kan i tillegg desverre virke som at Samsungs standard plastikkdesign har vunnet fram også her på denne telefonen.

Tilkoblinger som mini HDMI, etc. står det lite om, men jeg tror Samsung har spilt kortene sine sterk for å heller kun legge seg på DLNA teknologien som de liker så godt på egne produkter.

 

Dersom man sammenligner Nexus S med Galaxy S (+ evt. Nexus One) er det faktisk ganske skuffende sett opp mot det en burde kunne forvente av en lansering av neste Nexus fra giga-aktører som Google/Samsung. Samlet sett kan det virke som at Nexus S kun er et lite skritt framover, og ikke et kvantesprang som jeg hadde håpet på.

 

Til syvende og sist blir da spørsmålet; til tross for at den virker grei sammenlignet med andre telefoner på dagens marked, så vil den trolig ikke bli lansert her til lands før nærmere andre kvartal i 2011. Det er andre kandidater som imponerer og frister langt mer som òg er foreslått til å lanseres i første halvdel av 2011, slik som ?Samsungs neste toppmodell? med 4,3? eller 4,5? Super AMOLED2 skjerm, 1,2GHz prosessor (trolig dual), 14,4 Mbps HSDPA, 8MP kamera, full HD video, og veldig pent design. En annen helt utrolig pen telefon er det som tidligere var spekulært i til å være Samsungs Galaxy S2.

Dersom Samsung/Google nå er såpass trege med lanseringen av Nexus S her til lands (Q2 2011), kan det godt være at de blir forbigått av andre (og kanskje egne) modeller rent salgsmessig.

 

Så hvis jeg kan gi et tips / og kraftig oppfordring til Johan Larsson (nordisk produktsjef for Samsung mobiler) er det dette: Insistèr på å få en nærmest like kjapp lansering i norden som i UK og US (de får Nexus S lansert nå allerede i desember).

Lenke til kommentar

Folk som synes IR er gammeldags har ikke prøvd å overføre filer på Bluetooth med mange andre i nærheten. For det første er det få som gidder å sette eget navn, så listen du scroller igjennom har drøssevis av Nokia95 osv. Og du ruller igjennom side på side før du finner rette vedkommende, og overfører ... langsomt. For ISM-båndene er overfylte med all mulig slags trafikk pluss mikrobølgeovner med mer. I tillegg bør du ikke overføre noe privat, for det er mye som er åpent.

 

IRDA er da enklere, og kan også være raskere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Folk som synes IR er gammeldags har ikke prøvd å overføre filer på Bluetooth med mange andre i nærheten. For det første er det få som gidder å sette eget navn, så listen du scroller igjennom har drøssevis av Nokia95 osv. Og du ruller igjennom side på side før du finner rette vedkommende, og overfører ... langsomt. For ISM-båndene er overfylte med all mulig slags trafikk pluss mikrobølgeovner med mer. I tillegg bør du ikke overføre noe privat, for det er mye som er åpent.

 

IRDA er da enklere, og kan også være raskere.

Hei,

Jeg er ikke enig i påstandene dine.

For det første, er IRDA gammeldags! (uansett teknologi, hastighet, m.m.). Det ble oppfunnet for lenge siden, som per. definisjon betyr at det er gammeldags.

Gammeldags behøver for all del ikke å være en negativ ting.

 

Men, nå kommer vi jo til det negative med IRDA:

1) Retningsbestemt (man må peke på det man vil kommunisere med)

2) Svekkes svært av sol/uv-stråler

3) Veldig lett å hijacke

4) Tregt

 

Det positive:

1) Bruker mindre strøm enn bluetooth

 

Jeg vet ikke om noen andre positive ting med IRDA, jfr. bluetooth.

Man har også andre måter, basert på radio (andre standarder).

 

På jobb benytter vi flere typer trådløs teknologi, som telefoner, tastatur, mus, etc. Det er da gjerne på tvers av rom/lokaler.

Dette muliggjør presentasjoner på en måte man aldri hadde fått til med IRDA.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...