Gå til innhold

Dead Space 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Likte den type fiende godt også, utrolig kult med noe annet enn de som bare bumrusher deg, selv om de er enda mer skremmende :p

 

Må ærlig innrømme at jeg var vel kjapp med å dømme DS 2 sin skummelhet. Jeg syns faktisk det er langt mer skummelt enn det første spillet, og jeg opplever det heller ikke som den skytefesten jeg oppfattet at det var. Det er ofte mye å skyte på, men det går som regel nok tid i mellom til at jeg rekker å bygge meg opp en viss forventning. Og det er litt håpløst at det alltid kommer en ettersleper etter hver kamp som også skal drepes. De har ikke akkurat fornyet skrekkformularen sin med andre ord, men det er fortsatt småskummelt til tider - og et forbanna godt skytespill uansett.

Lenke til kommentar

Skrekkformularen til "mainstream-spill" vil nok aldri forandre seg, men Visceral har vært fordømt gode til å bruke lyd og lys til å sette opp stemningen i Dead Space serien, pluss et par scener som virkelig ga meg mersmak (selv om det kan bli litt i overkant til tider).

 

Beste "skrekk-øyeblikket" mitt fra spillet:

 

 

Lagerrom + masse "Clever Girls" som titter frem fra containerne samtidig som de løper rundt, skriker og river ned jernrør o.l., kombinert med lite ammo = gøy

 

Lenke til kommentar

Lysbruken blir litt for standard selv om det selvfølgelig fungerer til tusen, men lydbruken deres er virkelig top notch. Designet er faen meg helt rått.

 

Nettopp ferdig med den biten nå (tror jeg), utrolig kult! De jobber sammen og fanger oppmerksomheten din. Dritstilig.

Lenke til kommentar

Så på et video-intervju om hvor viktig det var for designerne lyset spilte en rolle i hvert enkelt rom, men å prøve å unngå en "overdådig bruk".

Spillerens lys (ved å sikte) skulle fungere som hovedlyset, mens de andre lyskildene brukes for å rette oppmerksomheten dit som en distrahering.

 

De jobber sammen og fanger oppmerksomheten din. Dritstilig.

 

Liker også at de signaliserer til hverandre ved å "nikke" og grynte eller hva søren man skal kalle det.

Lenke til kommentar

Og det er vel nettopp det som er så standard. Det har hendt at jeg faktisk har blitt ukonsentrert av lyset - og elsket det fordi det er nettopp det jeg ikke skulle gjøre - men stort sett er det bare kjedelig å gå i enda et mørkt rom. Ikke liker jeg å måtte gå å sikte for å få lys hele tiden heller, og det gjør jeg heller ikke. Er ikke snakk om store områder, så å gå seg vill er liksom ikke noe alternativ samme hvor mørkt det er. Left 4 Dead-serien gjør dette litt bedre (til tross for at det ikke er horror-spill), hvor lys fungerer som både retningsviser og stemningskaper. "Gå mot lyset" er en helt grei mantra i slike settinger.

Silent Hill 2 (det beste overlevelse-skrekkspillet i mine øyne) gjorde også dette litt bedre, hvor du fikk en liten lommelykt i jakkelommen som ikke lyste opp store området om gangen (og tiltrakk seg fiender som så lyset) og som i samarbeid med radioen som skurret hver gang det var monstre i nærheten førte til at du måtte lyse men ikke ville. Særlig fordi du visste at du ikke var særlig til slosskjempe og det beste våpenet ditt er en planke med noen få, rustne spiker i enden. Men da er jeg over i dette med å sloss kontra ikke sloss i slike spill - en diskusjon jeg ikke trenger å starte enda en gang :p

 

Lyssettingen i DS 2 er flott som stemningsskaper, men ikke noe jeg legger noe særlig verdi i - men litt kudos får det altså for de gangene jeg retter oppmerksomheten mot kilden uten å være klar over det som skjer rundt meg.

 

Angående de hunterne er det akkurat det jeg liker så godt også. Måten de stikker hodet frem og titter på deg og signaliserer at noen andre kan storme frem. jeg blir ukonsentrert fordi jeg er redd for at den som ser meg kommer, men det er en helt annen som stormer frem. Litt lett å skue igjennom når man har sett det noen ganger, men det er i hvert fall noe annet enn den vanlige skyte-skyte-skyte.

 

Jeg er forøvrig litt delt i meningen om Isaac Clarke. Fint at han har begynt å snakke, men han er litt for lite interessant som person til å egentlig bringe noe nytt på banen. Det er lite av det han sier som ikke kunne vært skrevet inn i motpartens monolog, utover de vanlige "fuck this fuck that".

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Stalkerne ser ut som en blanding av kylling, dinosaur og ape. Skyt av et bein og tråkk de flate.

 

Min favorittfiender er The Pack og Pukeren. Utrolig digg å fange opp en "spyttklyse" og sende den i retur, spesielt når det er andre fiender i nærheten.

Lenke til kommentar
Og det er vel nettopp det som er så standard. Det har hendt at jeg faktisk har blitt ukonsentrert av lyset - og elsket det fordi det er nettopp det jeg ikke skulle gjøre - men stort sett er det bare kjedelig å gå i enda et mørkt rom. Ikke liker jeg å måtte gå å sikte for å få lys hele tiden heller, og det gjør jeg heller ikke. Er ikke snakk om store områder, så å gå seg vill er liksom ikke noe alternativ samme hvor mørkt det er. Left 4 Dead-serien gjør dette litt bedre (til tross for at det ikke er horror-spill), hvor lys fungerer som både retningsviser og stemningskaper. "Gå mot lyset" er en helt grei mantra i slike settinger.

Silent Hill 2 (det beste overlevelse-skrekkspillet i mine øyne) gjorde også dette litt bedre, hvor du fikk en liten lommelykt i jakkelommen som ikke lyste opp store området om gangen (og tiltrakk seg fiender som så lyset) og som i samarbeid med radioen som skurret hver gang det var monstre i nærheten førte til at du måtte lyse men ikke ville. Særlig fordi du visste at du ikke var særlig til slosskjempe og det beste våpenet ditt er en planke med noen få, rustne spiker i enden. Men da er jeg over i dette med å sloss kontra ikke sloss i slike spill - en diskusjon jeg ikke trenger å starte enda en gang

 

SH2 er det beste survival-horrorspillet uansett, så det trenger ikke å diskuteres en gang.

 

Jeg er helt enig med deg i hvordan et über-skrekkspill skal være, men om jeg får lov til å si det så er jeg kanskje litt mer tolerabel når det kommer til skrekk-elementer i nyere spill.

Det funker ikke så veldig for meg, foruten lyden, men så lenge majoriteten får det de er ute etter så er jo dèt det viktigste for de som utvikler og bedrift, for ikke å glemme at i en oppfølger så vil spillerne som også har spilt originalen vite hva slags triks utvikleren bruker for å forsøke å skremme oss.

 

Jeg er forøvrig litt delt i meningen om Isaac Clarke. Fint at han har begynt å snakke, men han er litt for lite interessant som person til å egentlig bringe noe nytt på banen

 

Det kan hende det er fordi du ikke har kommet langt nok ut i spillet enda, hvis jeg får lov til å spekulere, men jeg synes iallefall det psykologiske plottet er bedre enn det som angivelig skal være hovedhistorien.

Historien tar seg opp mot slutten, uten tvil, men noen manuspris kommer nok ikke forfatterne til å vinne.

Lenke til kommentar

Greit, jeg skal gi meg over. Dead Space 2 er faktisk skummelt, selv om jeg nå på mange måter er en vandrende tanks. Det er ikke skummelt på den gammeldagse måten, men det er skummelt like fullt.

 

Mitt siste møte med Huntere fikk meg faktisk til å spille meg hjertet i halsen. Det startet med at jeg skvatt så til de grader at jeg nærmest hoppet i stolen (no kidding) fordi det ut av det blå stakk et hode ut på siden av en kasse. Jeg var fryktelig lite forberedt på en kamp der og da, lite helse men mye ammunisjon. Det var ganske gøy, for jeg kjente at jeg holdt pusten og konsentrerte meg skikkelig for å ikke dø.

 

En ting jeg lurer på: hvordan spiller dere som ikke har samlerutgaven spillet? Jeg har nemlig den, og fikk da med Zealot suit og Zealot Force Gun. Har funnet én drakt (rundt kapittel 9 tror jeg det var) som kan være bedre enn den jeg startet spillet med, og Zealot force Gun har jeg ikke tatt ut av inventaret mitt enda - den er så alt for nyttig. Det tok forholdsvis lang tid før jeg fant schematicen for å kjøpe den vanlige Force Gun i butikken, og dette spillet må da være vanskeligere for de som må vente med å få den? Dreper det meste på ett skudd enda jeg knapt har oppgradert den med nodes Særlig de "barna" som kommer i flokk og beveger seg fort er enkle å drepe med denne. Putter de første som kommer i stasis, lar de andre løpe bort så det blir en stor mølje og fyrer av - har vel drept seks-sju med ett skudd, og det var ganske tidlig i spillet. Nesten litt for bra DLC i denne samlerutgaven.

 

 

Jeg er forøvrig litt delt i meningen om Isaac Clarke. Fint at han har begynt å snakke, men han er litt for lite interessant som person til å egentlig bringe noe nytt på banen

 

Det kan hende det er fordi du ikke har kommet langt nok ut i spillet enda, hvis jeg får lov til å spekulere, men jeg synes iallefall det psykologiske plottet er bedre enn det som angivelig skal være hovedhistorien.

Historien tar seg opp mot slutten, uten tvil, men noen manuspris kommer nok ikke forfatterne til å vinne.

 

 

Er på kapittel 11 nå, og jeg er enig med deg. Hovedhistorien er en helt grei rømme-historie, det er de psykiske problemene til Clarke som er gode her. Jeg kunne godt tenke meg at de dro den biten enda litt lenger, det er når det går ut over Isaac at det blir spennende:

 

 

Når du må sloss mot Clarkes eget sinn som prøver å drepe deg med en nål - som om det er Nicole som gjør det. Fantastisk!

 

 

Å observere at hun står der og prater er liksom ikke så givende, selv om det er herlig med en utdypelse av deres historie og bakgrunnen for det første spillet.

 

 

Lenke til kommentar
Jeg har nemlig den, og fikk da med Zealot suit og Zealot Force Gun.

 

Ditto, men jeg spilte heller gjennom uten de da det ante meg at det ville blitt alt for enkelt.

 

Jeg kunne godt tenke meg at de dro den biten enda litt lenger, det er når det går ut over Isaac at det blir spennende:

 

Enig.

Lenke til kommentar

Hehe, det hadde du nok helt rett i. Zealot-drakten er utrolig stilig da - så stilig at selv om jeg kjøpte Advanced Suit nå så vurderer jeg å bytte til bake. for jeg beholder vel maks av inventar og armor selv om jeg bytter tilbake? Om jeg forstår teksten i spillet rett i hvert fall.

Lenke til kommentar

Når du har hatt på deg en drakt med mer plass til inventar og armor så skal det være den nye normen, forskjellige drakter har jo forskjellige fordeler så er dumt om du mister inventarplass og armor hvis du vil ha en annen passiv ability.

 

 

En drakt har f.eks 10% discount i butikkene

 

 

Zealot-drakten er utrolig stilig da

 

Jupp, bruker den i den undervurderte Multiplayer-delen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...