Gå til innhold

spill med god/unik animasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du skrive om animasjon kommer du nok ikke utenom Havok og Euphora-motorene. Havok var den første som gav os ragdoll, dvs figurene fikk ledd.

 

Euphoria er en videreføring av Havok, men fokuserer mye mer på AIen når fiender ramler. Euphoria ble utviklet av LucasArt. ;)

Jurassic Park: Trespasser var faktisk det første spillet som brukte ragdoll-fysikk. Det kom i 1998. Havok kom i 2000.

 

Euphoria har i utgangspunktet ingenting å gjøre med Havok. Euphoria blir lagt "oppå" en fysikkmotor, og lager animasjoner basert på denne.

Euphoria ble vel også utviklet av NaturalMotion, ikke LucasArts.

 

CS:SOURCE brukte Source grafikkmotoren først.

Det var da en rar ting å si? Cs source kom ut lenge etter HL2.

Ifølge Wikipedia og Giant Bomb kom CS:S ut først i USA.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Såvidt jeg vet så kom CS: Source samtidig som HL2, muligens bundlet sammen? Uansett, du bør få med deg Havok og Euphoria. Sistnevnte er nok det neste steget innen animasjon, siden den genererer dem on-the-fly. Merk at Euphoria ikke er en fysikkmotor, og den er blitt brukt sammen med Havok i for eksempel The Force Unleashed. TFU brukte og en annen motor, kalt Digital Molecular Matter, som du kan sjekke ut, men jeg vet ikke hvor relevant denne er for oppgaven din.

Lenke til kommentar

CS Source betaen, kom ikke den før half life 2?

 

edit: Half life 2 kom i tre pakker som het xxxxx, silver pack og gold pack eller noe i den duren og inkluderte HL2 Deathmatch, samt CSS og noen andre mods om jeg ikke tar helt feil.

Endret av Cerandin
Lenke til kommentar

Ser at spill som Another World og Flashback allerede er nevnt, i tillegg til drøssevis med andre spill med skeletal animation, så jeg skal ikke dvele mer ved disse. Et spill du definitivt bør ha i bakhodet er det originale Prince of Persia (1989), som ikke bare hadde oppsiktsvekkende god animasjon for sin tid, men som fortsatt ser veldig bra ut (med retrobrillene på en viss styrke, selvfølgelig :p).

 

Rotoskopi-teknikken som Jordan Mechner brukte her er også ganske unik i spillsammenheng, og er en morsom historie i seg selv: Han brukte et videokamera og filmet lillebroren sin mens han løp, hoppet, klatret og gjorde diverse bevegelser, for så å importere videoene og tegne spillets hovedperson oppå det han hadde filmet, noe som ga et veldig livaktig resultat. Overgangene mellom animasjonene er også fenomenale, om enn simple når man ser hvordan det er gjort; effekten er like fullt der.

 

Prince of Persia satte nye standarder hva 2D-animasjon i spill angikk den gangen, så det bør iallfall nevnes med et par ord ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...