Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MySQL installert på Windows - nekter å godta bruker/passord


Anbefalte innlegg

Har installert apache, mysql, og php, og har et lite, og merkelig problem.

 

MySQL aksepterer ikke brukernavnet og passordet!

 

Det fungerer fint hvis jeg ikke definerer et brukernavn og passord i config filen (my.ini), men hvis jeg lager et brukernavn og passord, gir den ikke meg tilgang, selv om jeg skriver riktig brukernavn og passord.

 

Noen som har peiling på hva som kan være gale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde samme problem med 4.x.x, så jeg gikk tilbake til 3.x.x.

 

Sjekket det ikke noe videre da jeg ikke kunne ha serveren nede særlig lenge. Kanskje lurt å vente litt med 4.x.x siden det er såpass nytt...?

 

Jøss, det tyder i hvertfall på at jeg ikke har gjort noe galt...

Litt rar bug egentlig.

 

Men jeg tror jeg bare fortsetter uten bruker/passord, siden det er en LAN server jeg kun driver å tester ting på.

 

Men jeg har et litt off-topic spørsmål:

Hvordan oppretter jeg nye databaser? :oops:

 

Når jeg brukte foxserv pakken, kunne jeg gjøre dette i winmysqladmin.exe. Dette valget er ikke der nå...

 

Edit: Fant ut hvordan jeg laget ny database. Var faktisk så enkelt som å lage en ny mappe i mysqldata ;)

Lenke til kommentar
Trur nok ikke det er en bug i 4.x.x, i såfall må det bare gjelde win32-versjonen. Let litt rundt på nettet etter samme problem, kanskje du kommer over noe ;)

 

BTW: jeg bruker 4.0.12 på servern min (linux), funker som bare det :)

 

Er ganske vanskelig å søke etter dette problemet... (mysql+password), men jeg har klart å finne 2 forum der folk spør etter det samme. Ingen har fått svar...

 

Fant ut at det ble litt problematisk å ikke bruke passord/brukernavn. Mange scripts som ikke takler at det ikke er definert...

Lenke til kommentar

mysqladmin fungerer perfekt til slike ting, og i den sammenheng er det noe jeg har lurt lenge på. Har søkt etter dette en del, men har ikke funnet det ut. Hvordan sette passord på mysqladmin ? slik at du kan logge deg inn og få tilgang til tilhørende databaser ?

 

Det må gå an, da jeg har sett en host som tilbyr det.

Lenke til kommentar

Sett opp en "Admin" konto og en "User" konto. User kontoen er den du bruker fra "nettet". Gi begrensede rettigheter. Admin kontoen gir du full access, selvfølgelig.

 

Der kan du også sette opp fra hvor brukeren kan connecte, localhost eller et domene, eller fra hvor som helst osv...

Lenke til kommentar

:woot:

 

Siden jeg logget inn uten brukernavn/passord, kom ikke noen av de andre valgene.

 

Når jeg logget inn som root, uten passord, fikk jeg frem siden slik som bildet over, og kunne lage passord til en bruker. Og det funket!

 

Tusen takk for hjelpen!

 

(men uansett, merkelig at det var nødvendig å logge inn i phpmyadmin og gjøre endringer for å få ting til å funke?)

Lenke til kommentar

Jepp, og dette står HELT tydelig i dokumentasjonen under installing og setting up mysql under win32 environments.

 

Står tilogmed fine eksempler på laging av bruker mm der. Hvis du gidder lese litt da:) Men det anbefales står en del om sikkerthet mm der også som man kanskje lett overser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...